Alpine A390: elektrische Sport Fastback dwars door de sneeuw

Vleugje F1 voor Polestar 2-achtige van Alpine

Alpine A390
Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390Alpine A390

Alpine staat te popelen om de A390 op de markt te brengen. Dat doet het op 27 mei. Voor het zover is, sturen de Fransen een uitgebreide fotoreeks de wereld in waarop de Alpine A390 vanuit alle hoeken al behoorlijk goed te zien is.

De Alpine A110 loopt op zijn laatste benen, maar blijft niet zonder opvolger. Er staat inmiddels een volledig elektrische sportcoupé te wachten om het stokje van de inmiddels acht jaar oude levensgenieter over te nemen. Maar er zit meer elektrisch nieuws van Alpine in het vat. Zo trekt het in mei in thuisbasis Dieppe het doek van de A390. De Alpine A390 wordt de eerste volledig als Alpine ontwikkelde elektrische auto die meer is dan een bestaand model van Renault met een anabolenkuurtje (A290). Het wordt ook nog eens een model waarin je met z'n vijven kunt plaatsnemen!

Alpine A390

Alpine A390.

Alpine omschrijft de A390 zelf als een vijfzits Sport Fastback. Het belooft dan ook de meest praktische Alpine ooit te worden. Dat hij zou komen, is geen verrassing. Via een Alpine A390_β geheten studiemodel blikten de Fransen in oktober vorig jaar al vooruit op het model. AutoWeek kon je niet veel later al een ingepakt testmodel laten zien en op basis van die foto's lieten we de productieversie al eens tekenen. Alpine geeft nu zelf een uitgebreide reeks foto's vrij waarop de A390 opnieuw in een strak stickervelletje is te zien.

Daarbij geeft Alpine voor het eerst de afmetingen van de A390 vrij. De elektrische nieuwkomer meet 4,62 meter in de lengte, is 1,53 meter hoog en 1,89 meter breed. Met die afmetingen is de Alpine A390 grofweg te vergelijken met onder meer de Polestar 2. Verder meldt Alpine dat de A390 op deze foto's is uitgerust met drie elektromotoren en dat hij de keuze uit vijf rijmodi biedt, waaronder een die Track Mode heet.

Alpine A390

Alpine A390: met OV-knop.

Opvallende designelementen zijn de platte, brede led-dagrijelementen in het front en de bonte verzameling led-elementen die daar direct onder zitten. De daadwerkelijke koplampen tref je daar weer onder aan. Verder zien we dat de handgrepen van de voorportieren in het plaatwerk zijn verzonken en dat de exemplaren van de achterportieren in de C-stijl zijn geïntegreerd. Aan de achterzijde zien we platte, brede verlichting en een spoiler die onderaan de achterruit is gehuisvest. Als kers op taart toont Alpine het stuurwiel van de A390. Daarop zien we onder meer een rode schakelaar met OV erop. Dat staat voor Overtake en geeft de auto ongetwijfeld een vermogensboost. Een stukje F1 voor de A390 dus.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.