AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alfa 8C Competizione: volgend jaar te koop
Achterwielaandrijving en een dikke V8 met 450 pk: het recept voor de nieuwe sportauto van Alfa Romeo.
Achterwielaandrijving en een dikke V8 met 450 pk: het recept voor de nieuwe sportauto van Alfa Romeo.
Alfa Romeo maakte pas onlangs bekend dat de productieversie van de 8C Competizione er werkelijk komt. Nu zijn meer foto's verschenen en zijn er al wat technische details bekend.
De nieuwe Alfa deelt veel van zijn componenten met de opvolger van de Maserati Coupé. Daarvan is de motor het meest opvallende voorbeeld. Het is een 4,7 liter V8 met 450 pk bij 7.000 toeren per minuut. Het maximale koppel van het nieuwe, uit aluminium opgetrokken, Maserati-blok is 470 Nm. Ook de wielophanging is gelijk aan die van de nieuwe Maserati.
De carrosserie van de achterwielaangedreven 8C Competizione is gemaakt van koolstofvezel. Ook in het interieur keert dit materiaal veelvuldig terug. De sportwagen werd ontworpen door Alfa Romeo's eigen Centro Stile en verschilt alleen in details van het studiemodel waarmee Alfa in 2003 op de IAA in Frankfurt verraste. De concept car is 4,28 meter lang, 1,90 meter breed en 1,25 meter hoog - de productieversie wijkt daar alleen in hoogte iets vanaf.
De 8C is verder voorzien van een zesversnellingsbak met vijf standen: handmatige normale en sportstand, een automatische handmatige en sportstand en een 'Ice'-stand voor als er vanaf een bevroren oppervlak moet worden weggereden. De nieuwe Alfa staat op 20 inch wielen.
Alfa Romeo's nieuwe sportauto beleeft aan het einde van de maand zijn publieksdebuut op de Autosalon van Parijs en is in de loop van 2007 te koop. Hij wordt in een oplage van vijfhonderd stuks gebouwd.
Plaats een reactie