Aftellen naar Genève - Deel 5: In de mix
In 2002 was de Autosalon van Genève afgeladen met nieuwe modellen, maar de echte grote primeurs bleven uit. Op de stand van Alfa Romeo stond deze Brera Concept in de schijnwerpers, een model net zo mooi als z'n kleur rood is. Getekend door Giugaro en vernoemd naar een kunstenaarswijk in Milaan. Het aantal mensen dat de Brera Concept voorbij liep was op één hand te tellen. Ook wij waren bovengemiddeld gecharmeerd van de Italiaanse schoonheid. "Over aandacht had de Brera absoluut niet te klagen. Volkomen terecht trouwens, want wat is dit een beauty!' - schreven we in AutoWeek nr. 12 van 2002. We voorspelden dat hij 'over een paar jaar de GTV opvolgt'. We kregen gelijk. In 2005 verscheen de Brera daadwerkelijk ten tonele, al verloor het uiteindelijke productiemodel iets van zijn schoonheid.
Bijzonder vonden we de gewelfde motorkap die overging in 'de scherpe, boze koplampen'. Ook de achterlichten in 156-stijl en de naar voren klappende deuren en het frameloze achterruitje kon onze goedkeuring wel dragen. Onder de kap van de concept-car lag overigens een 4,2-liter grote V8 met 400 pk. Schakelen mocht middels een sequentiële Cambiocorsa-zesbak. Volgende week kunnen we Alfa's allerjongste coupé, de 4C, in het echt bewonderen.
Speels
Japanse curiosa, wij houden er wel van. Op de Autosalon in 2002 zagen we de gefacelifte Daihatsu Sirion. Het bolle guitige neusje van de eerste Sirion verdween en maakte plaats voor een gelaat met veel chroom en koplampen die ons zelfs deden denken aan de Mercedes S-klasse. Van ons had 't niet gehoeven, we vonden de oude leuker.
Waar de Sirion in zijn nieuwe gedaante op de markt zou verschijnen kwam Mitsubishi met een minder realistisch model op de proppen. De Japanners namen de Pajero Evolution 2+2 mee, een Dakar-achtig model met een 4,7 liter V8 onder de kap. Het tweedeurs terreinmonster had achterlichten die een voorbode waren van die van de Lancer X, die jaren later zou worden geïntroduceerd.
Een paar meter verder had Toyota de UUV staan, een Urban Utility Vehicle. 'We moeten 'm zien als een SUV voor de stad met een hoogwaardige uitstraling'. Toyota leek z'n tijd een beetje vooruit met een held voor de 'stedelijke asfaltjungle'.
De laatste bijzondere Japanner komt voor rekening van Nissan. Het merk nam de Yanya mee, een uitprobeersel voor een SUV op basis van de Micra. Hij is er nooit echt gekomen, ondanks zijn leuke open dak in de stijl van de 2CV. Een verbrandingsmotor was gekoppeld aan de voorwielen, een elektromotor nam de aandrijving op de achterwielen op de hals.
Pardon?
Concept-cars weten wel vaker de wenkbrauwen omhoog te krijgen. Bij de Irmscher Seventy Seven was dat niet anders. Deze vreemde snuiter van de bekende Opel tuner kwam met z'n eigen Lotus Super 7-achtig model op de proppen. Onder de kap een 3-liter V6 van Opel met 224 pk. Dat schoot het 780 kilo zware cabriootje in 5,8 seconden naar de 100 km/h. Hij is er gelukkig nooit gekomen, want echt een plaatje vonden we het niet.
Rinspeed staat nou niet bepaald bekend om z'n subtiele modellen. Voor Genève had het merk deze Presto in de aanbieding; een cabrio die als een harmonica in- en uit elkaar te schuiven is. Z'n technische basis deelde hij met de Mercedes-kukel-Benz A 170 CDI.
Het Russische Lada had in 2001 nog een Roadster-concept staan, in 2002 namen ze de Carat mee: een kleine vierzits SUV van formaatje Opel Agila. Ook deze Rus heeft nooit het levenslicht mogen zien, na Genève verdween het modelletje van de aardbodem.