Aftellen naar Detroit - Deel 3 GM Ultralite
Voor deze derde terugblik blijven we even bij opmerkelijke concept-cars. Er is gewoonweg teveel obscuur autogenot in de vroege jaren negentig te vinden om het niet opnieuw onder de aandacht te brengen.
De General Motors Ultralite verraste in 1992 vriend en vijand met zijn nogal opmerkelijke uiterlijk en extreem zuinige aandrijflijn. Wie zegt dat downsizen iets van de laatste jaren is? Het wagentje legde slechts 635 kilo in de schaal en de gehele carrosserie was opgebouwd uit koolstofvezel. Een echte B-stijl ontbrak en om toegang tot de nipjes drinkende Ultralite te krijgen moesten heuse vleugeldeuren worden geopend.
Het uiterlijk van de Ultralite mocht dan opvallend zijn, zijn aandrijflijn was dat misschien nog wel meer. Een 1,5-liter tweetakt driecilindertje wist 111 pk te leveren, die het futuristische model tot snelheden van 217 km/h moest brengen. Een sprintje naar de 100 km/h was binnen 8 tellen al voorbij. Met vier personen (en een lichte rechtervoet) slurpte de Ultralite slechts 2,4 liter benzine per 100 km naar binnen. Op technologisch gebied gezien een eersteklas hoogstandje, maar waar GM's Ultralite meer bekendheid mee verwierf was zijn optreden in de film Demolition Man uit 1993.
Het project werd helaas stopgezet om plaats te maken voor een ander elektrisch studiemodel: de EV1. Uiteindelijk kwam ook aan dit project in 2002 een einde, wel zette wel de deuren open voor de huidige Volt en Ampèra.