AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Adviesprijs diesel weer gelijk aan die van benzine

Terug naar het oude normaal?

Diesel (ANP)

Aan de prijzen bij de pomp is het nog niet zichtbaar, maar de adviesprijs voor een liter diesel is momenteel weer gelijk aan die voor een liter benzine. Daarbij is de verwachting dat diesel binnenkort zelfs weer goedkoper wordt dan benzine, zo schrijft nu.nl.

Diesel was altijd goedkoper dan benzine, maar de afgelopen maanden was dat voor het eerst niet meer het geval. Vanwege de aanstaande EU-boycot op Russische olie, die vanaf 5 december van kracht is, stegen de dieselprijzen de afgelopen tijd stevig. Dat kwam doordat de brandstofproducenten in aanloop naar de boycot hun voorraden wilden vergroten, terwijl de Russische olie die veelal voor de dieselproductie wordt gebruikt schaarser werd. Daardoor hadden de producenten tijdelijk te maken met flink hogere kosten. Nu ze klaar zijn met het voorbereiden op de boycot verdwijnen die extra kosten en zakken de dieselprijzen weer.

De adviesprijs is vandaag weer gelijk aan die van benzine: €2,12 per liter. Hoewel de tarieven van tankstations vaak lager zijn dan de adviesprijs zal diesel aanvankelijk nog duurder zijn dan benzine. Tankstationhouders willen namelijk eerst de eerder ingekochte duurdere diesel tegen een volgens hen voldoende hoge prijs verkopen voordat ze de prijsdaling aan de pomp laten merken. Paul van Selms van UnitedConsumers zegt tegen nu.nl te verwachten dat de prijs voor een liter diesel binnenkort zelfs weer lager is dan die voor een liter benzine.

Lezersreacties (41)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Ruttie85
Ruttie85
  • 22
Ik lees op nu.nl dat het even duurt voor de pomphouders dit doorberekenen aan de klant. Omdat men met duurder ingekochte voorraad zit. Vreemd; bij berichten over stijgende prijzen is er NOOIT goedkoper ingekochte voorraad…
Kvp7noaber
Kvp7noaber
  • 1
LPG is nog steeds goedkoop. Helaas op gaspedaal vrijwel geen aanbod op geel kenteken. En torenhoge vraagprijzen.
Fully Charged
Fully Charged
  • 7
Vannacht weer laden voor een paar eurocent per kWh. En ik hoef er de deur niet voor uit. Tussen 4.00 en 5.00 uur zelfs gratis.
Dat is minder dan 1 eurocent per km.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven?_ga=2.179950119.2039775201.1623747898-1950675376.1623747898&_gac=1.50392027.1623747898.CjwKCAjwn6GGBhADEiwAruUcKl2FVzilocX9zo9n3PffvRIjnCKlm4X-39sle_TXtfbW1Nxaj6FTDRoCEVIQAvD_BwE
Randgeval
Randgeval
  • 9
Maar die investering + afschrijving maakt het weer zo'n dure zaak.
Let op met tunnelvisie.
Gewijzigd door auteur
Fully Charged
Fully Charged
  • 6
Zeker, investering is hoog. Afschrijving en onderhoud beduidend lager dan ICE. Het blijft een rekensommetje.
Andre 2496615
Andre 2496615
  • 6
Maar de reparatiekosten en de afschrijving zijn weer veel hoger, en de EV gaat vaker stuk dan een ICE.
Sava
Sava
  • 1
Vaker stuk? Ik heb privé een BEV van ruim 5 jaar oud met ca. 95.000 km op de teller en nul problemen gehad tot op heden. Dat kan ik van de NIEUWE lease ICE's die ik de afgelopen jaren gehad heb niet zeggen. Daar was altijd wel wat mee na 3 of 4 jaar. Nu ook weer, de huidige een zakelijk leasebak van nov 2021. Sterk het gevoel dat er iets niet goed is met de automatische versnellingsbak. Na 1 jaar al! en pas ca. 20.000 km gereden. Blij dat het geen privé auto is.
Gewijzigd door auteur
10001
10001
  • 0
Andre gaat zijn bewering even onderbouwen met wat praktijkinformatie. Toch dre? Doe gelijk H2 ook ff.
Randgeval
Randgeval
  • 6
@ fully charged : Daar denk ik toch anders over ivm afschrijving.
Ik vergelijk mijn fabia TSI 1.0 van 2016 met een leaf EV van 2016
U kan bedenkingen hebben over het vergelijk, maar dat is mijn inspiratieloze luiheid en deels ontbrekende kennis van de auto's op de markt in 2016 die om de hoek komt kijken.
Ik gooi ze allebei in de "wat is mijn auto nog waard"- molen van autoscout 24.be
Leaf EV had in 2016 een prijs van +- 32000€ (vriendelijk geprijsd in België) en mijn fabia 20.000€ (prijs in België)
Na 100.000km is de leaf nog respectievelijk 13800€ (-18200€ verlies) waard en de fabia 12500€ (-7500€ verlies)
De ICE fabia heeft 10.700 winst tov Leaf. Maar geen subsidies gehad, rijbelasting hoger en geen mogelijkheid om goedkoop te tanken. Maar.......(waar het uiteindelijk over gaat) minder afschrijving.
Bij 200.000km gaat het killi-killi worden onder de horizontale lijn. (ik denk neuslengte voorsprong leaf)
Gewijzigd door auteur
Jelmer
Jelmer
  • 0
Jammer en eigenlijk onbegrijpelijk dat het prijsplafond niet van toepassing is op de uurtarief bij een dynamisch energiecontract. Dat was een revolutie geworden in energie.
Johan82
Johan82
  • 1
Je vergelijkt een B en C segment auto met elkaar. Vergelijk een VW Golf of Ford Focus met de Leaf en gebruik een TCO berekening, je kijkt nu alleen naar afschrijving, terwijl MRB en onderhoud ook meetellen. Daarnaast, je zou ook naar de huidige occasionprijzen kunnen kijken. Als ik gaspedaal.nl check en zoek op een leaf uit 2016 met een ton op de teller ben ik tussen 13500 en 16500 kwijt, voor een fabia betaal ik tussen de 8500 en 14000 euro, kijk ik naar hetzelfde segment, een golf bijvoorbeeld, betaal ik tussen de 11.000 en 18.000 euro, vergelijkbaar met de leaf dus, de afschrijving van een BEV is dus niet groter. Een TCO berekening kan je maken op http://www.iselektrischgoedkoper.nl
Stevie
Stevie
  • 1
Wat je er tweedehands voor betalen moet is niet relevant, het gaat erom wat je als nieuwkoper bij inruil terug krijgt.
Dat is ook waarom nieuwe en bekende “B” merken sneller afschrijven. De verkoper van de occasion calculeert het risico op garantieclaims in.
Daarom gaan ook veel lease-EV’s na afloop leasetermijn de grens over. Zelfs Leaseplan verkoopt ze liever niet aan een particulier via CarNext.
Johan82
Johan82
  • 0
Carnext heeft genoeg BEV is het aanbod als er aanvoer is, afgelopen voorjaar opzoek geweest naar een BEV en toen stond er nog genoeg op de website en in Breukelen. De tweedehands BEV's verkopen gewoon heel snel, daarom is er weinig aanbod. Zeker de auto's die uit de lease komen en nog binnen garantietermijn van de accu vallen verkopen prima.
Gewijzigd door auteur
RKTNK
RKTNK
  • 0
Ik meen echt letterlijk niets te lezen over de letters EV in dit artikel, maargoed met mijn tankpas is het voor mij gratis tanken. Veel plezier met je strijkijzer!
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Vergeet niet dat als de accijnkorting er weer af is de diesel mogelijk weer goedkoper wordt dan benzine..
Gerritje
Gerritje
  • 1
Vergeet ook niet dat als over tijdje mrb geheve gaat worden en de stroom nog duurder wordt en zwaarder belast dat een EV nóg een stuk duurder rijden wordt als heden een ICE.
Maar das geen probleem, de voordelen van het milieu zijn belangrijker voor hun berijders, toch? Wacht maar af wat er over x aantal jaar gepiept gaat worden en hoe snel het milieuaspect in de ijskast beland bij deze groep!
Johan82
Johan82
  • 0
Het milieu is geen aspect bij deze groep, dat heb ik je al meerdere keren gezegd. Het rijdt veel beter en is veel goedkoper, om maar twee voorbeelden te geven. En jij hoopt dat de BEV duurder gaat worden, dat gaat niet gebeuren. De ICE moet eruit, de manier omdat te stimuleren is om hem steeds duurder te maken. Daarnaast, als stroom in prijs stijgt, doet benzine en diesel dat ook, zonder stroom geen benzine en diesel namelijk.
Big Mac
Big Mac
  • 0
Daarnaast, als stroom in prijs stijgt, doet benzine en diesel dat ook, zonder stroom geen benzine en diesel namelijk.
Eerder andersom.
1455XL
1455XL
  • 4
Nu de MRB nog gelijk trekken. Het verschil tussen brandstoffen is namelijk echt bizar. Het wordt gebaseerd op gewicht (logisch ivm hogere slijtage aan wegen bij hoger gewicht), uitstoot van CO2 en fijnstof, (hier zou een diesel dus goedkoper moeten zijn, want lagere CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzine auto en veel minder uitstoot van de meest schadelijke fijnstof, de ultrafijnstof) en brandstoffen. En dat laatste is er natuurlijk alleen om de bezitter onevenredig veel geld afhandig te maken.
EV0 II
EV0 II
  • 2
Gebaseerd op gewicht inderdaad. Kijken als EV rijders de volle mep mrb mogen gaan betalen... Benieuwd hoe lang het gaat duren voor dat geheven gaat worden.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 1
Inkomsten uit wegenbelasting wordt al lang niet meer gebruikt om wegen te onderhouden, het is een ideale melkkoe.
Gerritje
Gerritje
  • 1
Deze inkomsten worden daar OOK voor gebruikt!
De MRB inkomsten zijn zo hoog dat ze OOK andere zaken ermee kunnen financieren.
Daarom, de EV gaat dit ook moeten opbrengen. Links of rechtsom dat wordt de volgende koe in de melkstal.
Al die naievelingen ten spijt die denken net een EV goedkoper te zullen rijden.
Nu, misschien even, over tijdje duurder rijden als heden een ice!
Kia 3358359
Kia 3358359
  • 1
De prijs van benzine wordt dus gewoon even duur gehouden . Zou dat toevallig komen omdat er heel veel benzinemotoren verkocht worden dit jaar?
Bernhard54
Bernhard54
  • 0
Ik heb het idee dat de benzineprijs grwoon zakt. Ben benieuwd wanneer de stakingen op het Malieveld waar om salarisverlaging wordt geëist plaatsvinden.
Karolography
Karolography
  • 0
Hier in de buurt bij de Esso in Beek (Gelderland, bij de Duitse grens) betaal ik € 1,81 voor een litertje, das pas genieten.
Rob Schiphorst
Rob Schiphorst
  • 1
Lees weer veel onzin reacties die helemaal niets maar dan ook niets met het onderwerp Diesel en Benzineprijzen weer gelijk te maken hebben. Volgens mij kunnen een aantal respondenten of niet lezen of ze hebben teveel vrije tijd!!?
Frank 5909379
Frank 5909379
  • 1
Goh, als we meneer van Selm toch niet hadden hè? Dan wisten we dit niet, want je kunt onmogelijk als automobilist zelf op de borden met prijzen kijken. Ongelofelijk, iedere keer weer , die quotes van deze “ziener”.