
Adviesprijs diesel weer gelijk aan die van benzine
Terug naar het oude normaal?
Aan de prijzen bij de pomp is het nog niet zichtbaar, maar de adviesprijs voor een liter diesel is momenteel weer gelijk aan die voor een liter benzine. Daarbij is de verwachting dat diesel binnenkort zelfs weer goedkoper wordt dan benzine, zo schrijft nu.nl.
Diesel was altijd goedkoper dan benzine, maar de afgelopen maanden was dat voor het eerst niet meer het geval. Vanwege de aanstaande EU-boycot op Russische olie, die vanaf 5 december van kracht is, stegen de dieselprijzen de afgelopen tijd stevig. Dat kwam doordat de brandstofproducenten in aanloop naar de boycot hun voorraden wilden vergroten, terwijl de Russische olie die veelal voor de dieselproductie wordt gebruikt schaarser werd. Daardoor hadden de producenten tijdelijk te maken met flink hogere kosten. Nu ze klaar zijn met het voorbereiden op de boycot verdwijnen die extra kosten en zakken de dieselprijzen weer.
De adviesprijs is vandaag weer gelijk aan die van benzine: €2,12 per liter. Hoewel de tarieven van tankstations vaak lager zijn dan de adviesprijs zal diesel aanvankelijk nog duurder zijn dan benzine. Tankstationhouders willen namelijk eerst de eerder ingekochte duurdere diesel tegen een volgens hen voldoende hoge prijs verkopen voordat ze de prijsdaling aan de pomp laten merken. Paul van Selms van UnitedConsumers zegt tegen nu.nl te verwachten dat de prijs voor een liter diesel binnenkort zelfs weer lager is dan die voor een liter benzine.
Lezersreacties (41)
Reageren


Dat is minder dan 1 eurocent per km.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven?_ga=2.179950119.2039775201.1623747898-1950675376.1623747898&_gac=1.50392027.1623747898.CjwKCAjwn6GGBhADEiwAruUcKl2FVzilocX9zo9n3PffvRIjnCKlm4X-39sle_TXtfbW1Nxaj6FTDRoCEVIQAvD_BwE

Let op met tunnelvisie.








Ik vergelijk mijn fabia TSI 1.0 van 2016 met een leaf EV van 2016
U kan bedenkingen hebben over het vergelijk, maar dat is mijn inspiratieloze luiheid en deels ontbrekende kennis van de auto's op de markt in 2016 die om de hoek komt kijken.
Ik gooi ze allebei in de "wat is mijn auto nog waard"- molen van autoscout 24.be
Leaf EV had in 2016 een prijs van +- 32000€ (vriendelijk geprijsd in België) en mijn fabia 20.000€ (prijs in België)
Na 100.000km is de leaf nog respectievelijk 13800€ (-18200€ verlies) waard en de fabia 12500€ (-7500€ verlies)
De ICE fabia heeft 10.700 winst tov Leaf. Maar geen subsidies gehad, rijbelasting hoger en geen mogelijkheid om goedkoop te tanken. Maar.......(waar het uiteindelijk over gaat) minder afschrijving.
Bij 200.000km gaat het killi-killi worden onder de horizontale lijn. (ik denk neuslengte voorsprong leaf)



Dat is ook waarom nieuwe en bekende “B” merken sneller afschrijven. De verkoper van de occasion calculeert het risico op garantieclaims in.
Daarom gaan ook veel lease-EV’s na afloop leasetermijn de grens over. Zelfs Leaseplan verkoopt ze liever niet aan een particulier via CarNext.




Gaat om diesel niet om steenkolenstroom!




Maar das geen probleem, de voordelen van het milieu zijn belangrijker voor hun berijders, toch? Wacht maar af wat er over x aantal jaar gepiept gaat worden en hoe snel het milieuaspect in de ijskast beland bij deze groep!


Daarnaast, als stroom in prijs stijgt, doet benzine en diesel dat ook, zonder stroom geen benzine en diesel namelijk.Eerder andersom.





De MRB inkomsten zijn zo hoog dat ze OOK andere zaken ermee kunnen financieren.
Daarom, de EV gaat dit ook moeten opbrengen. Links of rechtsom dat wordt de volgende koe in de melkstal.
Al die naievelingen ten spijt die denken net een EV goedkoper te zullen rijden.
Nu, misschien even, over tijdje duurder rijden als heden een ice!







Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.