ACEA wil geen nieuwe EU-regels voor bestaande automodellen
Niet telkens terug naar de tekentafel
Branchevereniging ACEA wil voorkomen dat autofabrikanten vanwege EU-regels telkens terug naar de tekentafel moeten. Zo moeten auto's die typegoedkeuring hebben gekregen niet zomaar weer aan nieuwe regeltjes onderhevig worden.
De Europese automarkt is vanwege de regeldruk vanuit de EU soms tamelijk ingewikkeld voor autofabrikanten. Niet alleen emissienormen, maar ook nieuwe eisen op het gebied van veiligheid kosten soms gewoon een model compleet de kop. Zo moesten we recent onder meer afscheid nemen van onder meer de Fiat 500 Hybrid, de Porsche Macan met verbrandingsmotoren, de Suzuki Jimny en de Mitsubishi Space Star, omdat aanpassen aan nieuwe EU-eisen niet rendabel of überhaupt te doen was. Er zijn ook tal van bestaande modellen wél aangepast en voorzien van onder meer de nu verplichte ISA (Intelligent Speed Assist). De ACEA hoopt dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen, want het brengt veel kosten en rompslomp met zich mee.
De ACEA roept de EU op om nieuwe reglementen in de toekomst alleen te laten gelden voor automodellen waarvoor überhaupt nog geen typegoedkeuring is. Splinternieuwe dus, geen reeds op de markt zijnde modellen. Auto's die al op de markt zijn, zouden maar liefst tien jaar vrijgesteld moeten kunnen blijven van nieuwe reglementen. Waarschijnlijk kunnen bestaande auto's met verbrandingsmotor niet buiten schot blijven bij een algehele ban op de verkoop van nieuwe brandstofauto's, anders zou die deadline hiermee effectief zomaar een decennium op kunnen schuiven.
Verder pleit de ACEA voor meer geclusterde invoer van nieuwe regels, om te voorkomen dat fabrikanten om de haverklap met aanpassingen worden geconfronteerd. Er zou minimaal drie jaar moeten zitten tussen deze 'batches' aan nieuwe reglementen. Dit moet onder meer de homologatiekosten drukken. De nieuwe regels zouden bovendien verder van tevoren duidelijk moeten worden. Volgens de ACEA viel dat bij de recent geïntroduceerde nieuwe veiligheidseisen (GSA) in de praktijk tegen en was er bijvoorbeeld maar acht maanden tijd voor fabrikanten om ISA klaar te stomen.