Abt Audi RS6 en RS7 'Legacy Edition': 1000 pk!

Idioot snel met IWI

Abt Audi RS7 Legacy Edition
Abt Audi RS7 Legacy EditionAbt Audi RS7 Legacy EditionAbt Audi RS7 Legacy EditionAbt Audi RS7 Legacy EditionAbt Audi RS7 Legacy EditionAbt Audi RS7 Legacy Edition

Abt krijgt geen genoeg van de huidige generatie Audi RS6 en RS7 en komt nogmaals met een Legacy Edition. De nieuwe exemplaren overtreffen alles wat hiervoor kwam met speels gemak en leveren 1.000 pk en 1.150 Nm. Jawel.

Tuner Abt heeft een naam hoog te houden als het gaat om snelle Audi's. Als we afgaan op de hoeveelheid Abt-badges die we de laatste jaren op allerlei Audi's tegenkomen, doen de Duitsers dat met gemak. De kans dat we de hier te bespreken Legacy Edition van de RS6  en RS7 ooit in het echt zullen tegenkomen, is overigens niet zo groot. Dit is namelijk het absolute summum op het gebied van opgepompte Audi’s, en daarmee de overtreffende trap van de overtreffende trap. Letterlijk, want eerder dit jaar kopten we nog ‘Audi RS7 nog één keer onder handen genomen door Abt’. Die kop passen we hierbij subtiel aan: ‘Audi RS7 nóg een keer onder handen genomen door Abt’.

Net als die eerdere auto heet de RS7 in kwestie Legacy Edition. We zien soortgelijk smaakgevoelig spoilerwerk en alles wat voor de RS7 geldt, geldt ook voor de technisch identieke RS6. Dat is in dit geval heel wat, want we spreken hier zeker niet over een auto die met ‘een chippie’ van wat meer vermogen wordt voorzien. Abt pompt de voorheen al tot 760 pk opgejaagde 4.0 V8 op tot een zeer imposante 1.000 pk en 1.150 Nm. De geclaimde snelheidswinst ten opzichte van een standaard RS6 of RS7 met 600 pk, zie de tabel hieronder, is enorm.

StandaardAbt Legacy Edition
Vermogen600 pk/441 kW1000 pk/736 kW
Koppel800 Nm1,150 Nm
0-100 km/h3,5 s3,0 s
100-200 km/h8,5 s5,4 s
200-300 km/h37,5 s12,8 s
0-300 km/h49,5 s21,2 s

Abt krijgt dit voor elkaar door wat het Indirect Water/Ethanol Injection noemt, ofwel IWI. De indirecte ethanol-injectie levert een enorm goede interne koeling op. Het resultaat: meer lucht, meer verbranding, meer vermogen. Het IWI-systeem moet je wel handmatig activeren door middel van de al aanwezige RS-knop op het stuurwiel van deze Audi’s. Voor het betere Fast-and-Furious-gevoel, al houdt IWI het volgens Abt wel gewoon zo lang vol als je wilt. En zolang de ethanolvoorraad strekt, want het goedje moet de liefhebber apart tanken via een nippel achter de originele tankklep. Eén gevulde IWI-tank zou goed moeten zijn voor 3.000 kilometer, al hangt het er natuurlijk helemaal vanaf hoe vaak je het systeem gebruikt. Het volledige vermogen haal je alleen op benzine met octaangetal 102. Op ‘98’ heeft de auto met ingeschakeld IWI ‘slechts’ 940 pk. Behelpen.

Zelf een RS6 of RS7 op deze manier laten optuigen? Dat kan, maar er zijn wel twee hobbels te nemen. De eerste is overkomelijk: de Audi A/RS7 is in Nederland geschrapt en de RS6 is momenteel ook niet nieuw bestelbaar. In Duitsland is echter nog wel, dus vooruit. De tweede hobbel is wat serieuzer: dit ultieme ‘opvoerpakketje’ voor je über-Audi kost €205.000. Jawel: het pakket! De auto komt daar dus nog bij.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.