Heffing woon-werkverkeer nu al onder druk
De Volkskrant heeft een rondgang gemaakt bij de partijen die het akkoord in elkaar hebben gedraaid en concludeert dat geen een de plannen wil laten zoals ze nu zijn. De VVD gaat in het conceptverkiezingsprogramma van de partij afstand nemen van de maatregel die de vergoeding voor reiskosten belast. Het CDA kiest in het vrijdag gepresenteerde verkiezingsprogramma in plaats van afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding voor verlaging van het onbelaste deel. GroenLinks-leider Jolande Sap zei donderdag al dat ze de maatregel niet wil laten gelden voor forensen die met de trein reizen. En zo verder. Het extra belasten van mensen met een reiskostenvergoeding - of dat nu met de eigen auto, een zakelijke auto of het openbaar vervoer is - levert de schatkist volgens het akkoord ruim 1,3 miljard euro op. Maar geen enkele afzonderlijke partij staat dus op dit moment achter de plannen zoals ze er nu uit zien.
Daar komt bij dat de huidige berekeningen ervan uitgaan dat de situatie op de weg blijft zoals hij is. Dat is nu eenmaal standaard bij fiscale berekeningen, waarbij effectgedrag van een belasting niet meegerekend mag worden. (Daarom zijn bijvoorbeeld de inkomsten uit de fiscale bijtelling en de bpm enorm gedaald - en niet gecompenseerd door hogere autobelastingen - sinds invoering van de 14% regel en het vrijstellen van zuinige auto's van BPM). Maar in dit geval gaat men er (bijvoorbeeld) van uit dat alle managers in hun luxe F-segment limousines blijven rijden en dat nu enkel zakelijk doen, straks bijtelling gaan betalen. Terwijl er in praktijk een vlucht zal zijn naar goedkopere modellen. Niet alleen levert dat minder bijtelling op, maar ook minder bpm, btw enzovoort. Een verkochte Audi A8 levert de overheid evenwel meer op dan een A4. Op lange termijn kan het gekozen beleid daarom forse negatieve effecten hebben op de overheidsinkomsten. Iets wat men op ambtelijk niveau goed snapt, maar wat bij onderhandelingen tussen politici nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Daarbovenop waarschuwen juridische experts voor een stortvloed aan bezwaren en rechtszaken bij twijfelgevallen, bijvoorbeeld voor bestelbusjes of mensen die vaak maar weer niet altijd vanuit huis werken. In hoeverre het beleid zoals nu aangekondigd nog wordt aangepast voor prinsjesdag is afwachten, maar na de verkiezingen ziet het er hoe dan ook anders uit.