AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'500.000 auto's in 2011'

Sleuteloverhandiging in Peugeot-showroom
Het voorzichtige herstel van de Nederlandse automarkt zet door. Volgend jaar doorbreken de verkoopcijfers weer de magische grens van een half miljoen.
Dat hebben de marktonderzoekers van Aumacon becijferd. Als de voorspellingen kloppen, is het voor het eerst sinds 2007 dat de verkopen weer boven 500.000 stuks uitkomen. In 2009, toen de crisis in alle hevigheid toesloeg, bleef de teller op slechts 389.000 auto's steken.
Aumacon geeft de continuïteit van het beleid van kabinet Rutte-I als oorzaak van het herstel: "Het behoud van het fiscale stimuleringsbeleid geeft veel rust. Dat gevoegd bij de zich voorzichtig herstellende economie en er is alle aanleiding om weer aan jaarvolumes beginnend met een vijf te gaan denken."
Anders dan ons omringende landen heeft Nederland ook niet te kampen met de naweeën van de sloopregeling. Clem Dickmann: "Onze sloopregeling was grotendeels weggegooid geld, het heeft zowel het milieu als de nieuwverkopen een te verwaarlozen effect bezorgd. De keerzijde is wel dat we nu niet – zoals in Duitsland – te kampen hebben met een dramatische neergang. Sterker nog, toen de regeling eenmaal was afgelopen begon de markt juist aan te trekken."
Het marktonderzoeksbureau verwacht dat de winst ook bij lease- en verhuurmaatschappijen wordt geboekt. Daarnaast draagt de elektrische auto voor het eerst z'n steentje bij: Aumacon verwacht dat in 2011 ruim tweeduizend exemplaren een eigenaar vinden.

Lezersreacties (24)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
OOOwee zodra er aan de wegenbelasting & BPM en 14% vrije auto's getoornt gaat worden....dan duikelt de hele zooi weer in elkaar....

Ik heb al een beetje in de wandelgangen begrepen dat het " binnenhof" denkt aan een extra dieselheffing van € 500 voor ALLE (ook de 14%) diesels per 1 januari a.s..... Mocht dit doorgaan dan hebben de kopers van een bestelde Bluemotions eHDi, Greenlines,Ecomotives,Ecoflexen,Punto's die dit jaar niet meer geleverd kunnen worden pech....
Anoniem
Anoniem
En neemt de totale omzet die wordt binnengehaald met de verkoop van nieuwe auto´s ook al weer toe?
Anoniem
Anoniem
vindt ik iemand leuk en hebben jullie[autoweek] de foto verandert??????????? dis is niet de nummer 1 foto. cheeki monkyes.
Anoniem
Anoniem
In 2012 mogen wij weer vernemen dat er weer 500.000 van die kooplustigen in de schuldsanering zitten. Eureka.
Anoniem
Anoniem
Niet raar met zulke prijzen. Voor nog geen 8k heb je een 'auto'. Nog even en er is geen Nederlander meer zonder. Leve het milieu...
Anoniem
Anoniem
Ik geloof hier helemaal niks van !
Dit bruine kabinet draait de koopkracht de nek om , ziektekostenverzekering duurder- én minder in het pakket , een extra heffing op energie (hoezo linkse hobby - extreem rechts kan er ook wat van..), enorme bezuiniging op kinderopvang ,
hogere gemeentelijke lasten enz , enz ,enz !
Minister Donder wil wel dat we met z'n allen op de nullijn blijven qua loonontwikkeling dus je levert gewoon enorm in !
Ik (en velen met mij !) had verwacht dat het kwartje van Kok terug zou komen , ook niet dus.....
Vandaag kwam ik erachter dat de BPM op veel nieuwe auto's in 2011 fors omhoog gaat ipv de verlaging die de bende van Balkenende al een aantal jaren deed....Gelukkig begint de PVV wat LPF kwaaltjes te vertonen dus wie weet ???
Anoniem
Anoniem
Van mij mogen die rare wegenbelasting en 14% regeltjes afgeschaft worden, staan in geen enkele verhouding tot de behaalde CO2 besparing ten opzichte van de vroeger gekozen alternatieven. Maar of dat een reden is voor eventueel hogere verkopen, het lijkt mij meer een verschuiving, van krent naar krenterig.
Anoniem
Anoniem
Auto gek is gek bezig
==============
Waar haal je de onzin vandaan.
Er zijn geen wandelgangen verhalen over de CO2 regelingen want die licht vast tot en met 2013.
De regeling is een groot sucsess en Nederland is al een stuk minder vuil.

Als in 2014 de regeling verlengd wordt met aangepaste nog stregere CO2 regels zal dit duizenden minder kankergevallen schelen en nog meer mensen met alergieen en ademhalings aandoeningen.

Wat mij goed lijkt is om in 2011 de houderschapsbelasting op grote vervuilers fix op te schroeven zodat de hardnekkige mensen die nog steeds in grote bakken ons land verzieken zich uitijndelijk ook schoner gaan gedragen.
Om deze mensen bewust te maken van de schade die zij dit land aanrichten zal alleen een flinke opslag van de belasting helpen. Immers deze groep heeft moreel nog door de huidige financiele stimuleerings prikkels zijn gedrag aanepast.

Een klein bijkomend voordeel (t.o.v. gezondheidsvoordeel) is dat voor onze staatskas.
Anoniem
Anoniem
Petje af voor de Nederlandse overheid en de grote verstandige bedrijven die in de afgelopen jaren de economie op de been heeft weten te houden. maar wel met verstand en selectief.

Ik zie dat steeds minder mensen een geweten hebben, zij zijn slechts te bewegen tot maatschappelijk verantwoord gedrag door ze in hun portemonee te treffen. Dat betekend crimineel gedrag en ongewenst gedrag straffen door flink te laten betalen. Men zal dan al snel de gewenste keuze maken ook heeft men niet de capaciteit om te begrijpen waarvoor de belastingmaatregelen dienen en zij slechts het argument kunnen bedenken dat de staatskas gevuld moet worden.

Zo zie je maar dat een overheid kan sturen en dat je dat niet aan de markt moet overlaten.
De juiste financiele prikkes (belonen en beboeten) zogt dat een land leefbaar blijft.
Anoniem
Anoniem
Dat zullen dan steeds meer zuinige BPM en MRB vrije auto's zijn. De gemiddelde afstand die met dat soort auto's wordt afgelegd is ook minder.
Gelukkig wordt de BPM en MRB vrije boodschappenwagen voor de vrouw in november geleverd, als ze nog op andere gedachten mochten komen. Met voor twee jaar een MRB garantie erbij.
Anoniem
Anoniem
Hulde aan het vorige kabinet en Europa!
Het berijfsleven vaart er wel bij, 20% van de auto verkopen zij Co2 zeer schone autos en alle europese auto fabrikanten hebben aan terrijn gewonnen doordat zij voorop liepen in de ontwikkeling van minder vuile autos.
Zo is Peugeot zeer vooruitstrevend geweest met de roetfilters die inmiddels natuurlijk verplicht zijn.
Eerder liep Nederland voorop met de katalisator die momenteel op iedere auto zit behalve in arme apenlanden waar je inderdaat in de stad over je nek gaat van de giftige kankerverwekkende lucht en men gemideld niet ouder zal worden dan 45 jaar
Sand ESIII
Sand ESIII
Morgen in de krant:
"Oudere vrouw in sterk beschonken toestand aangehouden na aanrijding in gloednieuwe Renault Clio"

Typisch dat je auto's gaat kijken met je drankvoorraad in de hand... (foto 2)
Anoniem
Anoniem
Justin:
vlgs mij verwar je onze overheid met Greeneace. De overheid probeerd gewoon net zoveel of liefst meer belastinggeld binnen te halen als het jaar ervoor en als ze daarbij het milieu toevallig eeen handje kunnen helpen dan is dat meegenomen.

Een goed kabinet echter investeerd miljarden in wind- en waterkracht, ontwikkeling van betere zonneceltechnologie en dwingt de bouwwereld daar aan mee te doen zonder de huizenprijzen te verhogen en zo kan ik nog even doorgaan.
Onze overheid leeft in 1970 en heeft totaal geen visie.
Anoniem
Anoniem
@autogek,

Bedoel je die 'jongedame' met rode tas op de tweede foto?
Zij was het die eerst op de eerste foto stond.
leasebak
leasebak
@quatroporte
Je slaat de spijker op zijn kop! Helaas heeft de overheid geen visie. Ook dit bruine of grijze kabinet niet. Sterker, dit kabinet slaat kant nog wal. Het beleid t.a.v. MRB en wegenbelasting zal ook niet wijzigen ben ik bang, hooguit zal het aangescherpt worden... we zullen dus wel weer meer moeten gaan betalen.
Anoniem
Anoniem
Quatroporte
========
Ja u hebt in 1 ding gelijk, dit nieuwe dit nieuwe kabinet heeft nog niets toegevoegd om nederland schoon te krijgen en de grote investeerders daartoe te stimuleren.
Dat neemt niet weg dat een van de grootste vervuilers (ZIEKTE VEROORZAKERS) de automobilist is.
Zolang er nog op benzine en diesel gereden wordt en niet alle stroom schoon geproduceerd word zit er dus niets anders op dan de vervuilers hard aan te pakken met strenge fiscale maatregelen.
Verder ontstaat er een twedeling van mensen die op basis van financiele stimulans en morele overweging op een Co2 schone auto overstappen en de asocialen die geen enklele verantwoording nemen en weinig betrokkenheid met de gezondheid van zichzelf en hun mede mens.
Om deze mensen te prikkelen zullen veel hogere belastingen een oplossing bieden of gewoon verbieden van dit soort slurp bakken.
Van Rutte kunnen we niet veel verwachten vooral als het om vrachtverkeer gaat en aanpakken van asocialen dat denk ik ook.
R J G Ruiters
R J G Ruiters
Van sommige reacties word ik ziek, misselijkmakend! Wat een propaganda voor de extreem groene lobby en totaal niet van deze tijd. Leven deze mensen dan precies zoals er 20.000 jaar geleden geleefd werd? Zonder stroom, zonder warm stromend water, etc...?
Anoniem
Anoniem
@ Justin2
Alsof iedereen in een slurpende bak rondrijd. Sommige mensen hebben wel een auto nodig, maar zouden gewoonweg die extra belastingen niet kunnen betalen. Waarom zou de overheid zoveel belasting gaan heffen op vervuilende auto's zodat de autobranche geprikkeld wordt minder milieubelastende auto's te produceren waardoor de overheid op den duur minder belasting ontvangt.

Geloof het of niet, Nederland staat nummer 7 op de wereldranglijst. Dus zo verkeerd is het nog niet om in Nederland te wonen. Iedereen loopt nu zo milieugeil te doen, terwijl er nog geen wetenschapper kan aantonen wat de toekomst brengt!

@quatroporte
We hebben als het goed is elk vier jaar een nieuw kabinet. Dus lijkt het mij vrij raar als het Kabinet Rutte de visie van Balkenende door gaat voeren. Zo heeft het juist geen enkele zin om te gaan stemmen. Als jij graag een visie wilt hebben kun je beter in Noord-Korea gaan wonen ofzo. Daar weten de mensen minimaal de komende 20 jaar waar ze aantoe zijn!
Anoniem
Anoniem
Over die sloop regeling in Duitsland. Er zijn toch nog veel Duitsers die in oude auto's rijden. Dus is Duitsland niet helemaal schoon. Met de umweltzones is wel handig. Er wordt korting gegeven op de schoonste auto's, maar helaas is het gat nog te klein met de vuile kleine auto's om iedereen in een Euro4 auto te krijgen.
Anoniem
Anoniem
Het valt nu toch wel op hoor al die nieuwe Peugeot's en Peugeotjes op de weg. Op elke hoek van de straat kom je wel zo'n Peugeot tegen, soms wel eens meer dan één. De levertijd voor een 3008 is nu opgelopen naar 18 wkn hoorde ik.
Kom je die types straks ook weer tegen in de straten als zij worden afgeleverd. 't Mot niet gekker worden.