AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 1-serie geeft binnenste prijs
36
Het moment van de waarheid komt steeds dichterbij: 2011 wordt het jaar van de tweede generatie BMW 1-serie. Inmiddels kunnen we ook het binnenste van de auto laten zien.
De auto viel in het drukke verkeer namelijk ten prooi aan onze spionagefotograaf. Het openstaande schuifdak was een ideale mogelijkheid om ook het dashboard van de nieuwe BMW eens op de gevoelige plaat vast te leggen. Onze fotograaf wist zowel het binnenste van de 135i als van de gewone versie vast te leggen.
BMW onthult de nieuwe 1-serie volgend jaar. Er komt een duidelijker onderscheid in het gamma: de driedeurs versie wordt een sportieve exponent, de vijfdeurs variant wordt een 'Sportback' met beduidend meer interieurruimte dan nu het geval is. Deze vijfdeurs variant ziet u op de foto's. De 1-serie deelt veel techniek met de 3-serie, zoals de 5- en de 7-serie ook veel techniek delen. Dit doet BMW om de ontwikkelingskosten beter uit te smeren.
Het motorengamma bestaat weer uit viercilinders en zes-in-lijn motoren. De topmotorisering wordt de 3,0-liter zescilinder met turbo en 306 pk. Op termijn nemen driecilinder turbomotoren de plaats in van de viercilinders. De vermogens van de driecilinder, naar verluidt met een cilinderinhoud van 1,35 liter, lopen op tot 184 pk.
We verwachten dat BMW het eerst de vijfdeursversie onthult, waarschijnlijk op de IAA. Aangezien we pas onlangs een testexemplaar van de driedeurs 1-serie zagen, ligt voor de hand dat die pas later op de markt komt.
BMW onthult de nieuwe 1-serie volgend jaar. Er komt een duidelijker onderscheid in het gamma: de driedeurs versie wordt een sportieve exponent, de vijfdeurs variant wordt een 'Sportback' met beduidend meer interieurruimte dan nu het geval is. Deze vijfdeurs variant ziet u op de foto's. De 1-serie deelt veel techniek met de 3-serie, zoals de 5- en de 7-serie ook veel techniek delen. Dit doet BMW om de ontwikkelingskosten beter uit te smeren.
Het motorengamma bestaat weer uit viercilinders en zes-in-lijn motoren. De topmotorisering wordt de 3,0-liter zescilinder met turbo en 306 pk. Op termijn nemen driecilinder turbomotoren de plaats in van de viercilinders. De vermogens van de driecilinder, naar verluidt met een cilinderinhoud van 1,35 liter, lopen op tot 184 pk.
We verwachten dat BMW het eerst de vijfdeursversie onthult, waarschijnlijk op de IAA. Aangezien we pas onlangs een testexemplaar van de driedeurs 1-serie zagen, ligt voor de hand dat die pas later op de markt komt.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring BMW 1-serie (2004-2012)
Dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-serie
Achtergrond
Koper tweedehands BMW 1-serie wil geen 116i en liefst leer en panoramadak
Designreview
Designreview BMW 1-serie: 'Enorme creatieve crisis bij BMW'
Nieuws