Peugeot 3008 Hybrid4 pioniert als dieselhybride

Peugeot 3008 Hybrid4
Maandag Peugeot-dag bij AutoWeek! Ditmaal hebben we heet nieuws in de vorm van de eerste dieselhybride van PSA, de 3008 Hybrid4.
De 3008 Hybrid4 dankt z'n naam aan de aandrijflijn. De dieselhybride combineert een 2,0-liter HDiF motor (163 pk) met een elektromotor. Die is goed voor 37 pk. De '4' in de naam staat voor de standaard aanwezige vierwielaandrijving. Het maximumkoppel is 500 Nm: 300 Nm van de dieselmotor en 200 Nm van de elektromotor. De CO2-uitstoot is 99 gram per kilometer. Bij de rijker uitgeruste versies is dit 104 tot 108 gram per kilometer.
De Hybrid4 kent verschillende manieren van aandrijving: ZEV, 4WD, Sport en Auto. Bij die laatste modus bepaalt de auto zelf wanneer er wordt overgeschakeld van diesel naar elektromotor en omgekeerd. ZEV spreekt voor zichzelf: de 3008 rijdt geheel elektrisch, mits de accu's genoeg opgeladen zijn. De verbrandingsmotor springt alleen bij in het geval van felle acceleratie.
In 4WD-modus stuurt de diesel z'n kracht naar de voorwielen, de elektromotor draagt tegelijkertijd zorg voor de achterwielen. Hierdoor weet de 3008 Hybrid4 ook goed raad met regen en sneeuw, belooft Peugeot. De Sport-modus betekent tenslotte meer toeren en een ander schakelpatroon. Het vermogen wordt optimaal over alle vier de wielen verdeeld.
De Peugeot 3008 Hybrid4 debuteert naast de 508 op de Autosalon van Parijs. De productie zal plaatsvinden in het Franse Sochaux. In het voorjaar van 2011 komt de auto op de markt. Later volgend jaar volgt onder meer ook een 508 Hybrid4, ook met 200 pk.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.