AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
"Bankroet AvtoVaz is een optie"
11
Het voortbestaan van AvtoVaz is onzeker. De halvering van de autoverkoop in Rusland heeft de autoreus op het randje van bankroet gebracht.
AvtoVaz zit in zwaar weer en als er geen overeenkomst komt met banken over herstructurering van het bedrijf, is een faillissement een mogelijkheid. "Als de opties om de schuldenlast te verminderen niet werken, hebben we geen andere keus", zegt financieel directeur Oleg Lobanov tegen persbureau Reuters. Ook de hulp van Renault, dat voor 25 procent eigenaar is van de Russische autogigant, mag dan niet baten.
Lobanov geeft verder aan dat er bij AvtoVaz 22.000 mensen rondlopen die voor 2012 niet meer aan het werk kunnen. In Togliatti, waar AvtoVaz is gevestigd, kan dat zorgen voor sociale onrust omdat deze stad aan de Wolga die om de fabriek heen is gebouwd en zijn bestaan dankt aan de autobouwer. Bij AvtoVaz werken 100.000 mensen.
Renault investeerde in 2007 een miljard dollar in AvtoVaz. De twee fabrikanten willen in korte tijd een groot aantal nieuwe modellen op de markt brengen. "We staan klaar om AvtoVaz te steunen. Op het moment delen we technologie en helpen we het management," zegt Carlos Ghosn, de allerhoogste bij Renault-Nissan. "In Rusland kun je niet concurrerend zijn als je geen auto in de goedkope klasse hebt. Dat lukt alleen door een platform te gebruiken voor Renault, Nissan en AvtoVaz."
De fabrikant aan de Wolga wil, naast de investering van de Fransen, 240 miljoen euro pompen in de ontwikkeling van nieuwe modellen en zo in 2010 weer 'break even' spelen. AvtoVaz verlangt verder van de banken een investering van 1,1 miljard euro. Op 30 juni bedroeg de schuldenlast van de Russische fabrikant 2,4 miljard euro. "Onder de huidige omstandigheden halen we niet genoeg omzet om die last en de rente af te betalen", aldus Lobanov.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Lada Niva Sport bewijst dat 'sportief' een relatief begrip is
Nieuws
Verkocht voor 1 cent, maar Renault moet 1,2 miljard betalen bij terugkeer in Rusland
Nieuws
Deze Lada bewijst dat ze ook mooi kunnen zijn – Liefhebber Gezocht
Lada 2107 – 1988 – 603.674 km - Klokje Rond
Achtergrond