AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lada mee in Opel-Magna deal
53
Bij de voorgenomen overname van Opel door Magna, gaat Lada wellicht een belangrijke rol spelen bij het ontsluiten van de Russische automarkt.
De Oostenrijks-Canadese toeleverancier Magna gaat Opel overnemen van General Motors. Daarbij wordt het financieel gesteund door de Russische Sberbank, het grootste geldinstituut in dat land. Zij willen dat Avtovaz, het moederbedrijf van Lada meedoet met de alliantie om een centrum voor de autoproductie in Rusland te worden.
Volgens de plannen moet Avtovaz een autoreus worden die in drie tot vijf jaar op een jaarproductie van zes miljoen auto's zit. De beslissing over het project moet in de komende maanden vallen.
Lada heeft naast het Magna-Opel-plan nog een keuze. Het kan zich namelijk ook aansluiten bij Renault, dat een minderheidsaandeel in Avtovaz heeft. Lada zit op het moment in zwaar weer omdat de autocrisis ook aan Rusland niet voorbij gaat. Het merk is daar nog steeds hofleverancier – het verdient zijn geld voornamelijk op de binnenlandse markt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Lada Niva Sport bewijst dat 'sportief' een relatief begrip is
Nieuws
Verkocht voor 1 cent, maar Renault moet 1,2 miljard betalen bij terugkeer in Rusland
Nieuws
Deze Lada bewijst dat ze ook mooi kunnen zijn – Liefhebber Gezocht
Lada 2107 – 1988 – 603.674 km - Klokje Rond
Achtergrond