Iedereen ontslagen bij LDV

LDV Maxus
Bij de Britse bestelautobouwer LDV worden al sinds vorig jaar geen auto's meer gemaakt. Nu is een overname met het Maleisische Weststar mislukt. Daarop is al het personeel ontslagen.
De Maxus van het Britse LDV is tot kort geleden ook nog in Nederland verkocht. Vorig jaar raakte het bedrijf in surseance van betaling en deed een poging bij de overheid om 60 miljoen pond los te weken om de fabriek in Washwood Heath, vlakbij Birmingham, open te houden. Het bedrijf wordt echter niet als 'strategisch belangrijk' gezien en de hulp bleef beperkt tot 1,4 miljoen pond.
Het Maleisische Weststar was geïnteresseerd in overname van LDV, dat behoort tot het Russische GAZ. Vorige week liepen de besprekingen stuk. Afgelopen maandag ging daarop de surseance van betaling verder. De achthonderd medewerkers zijn ontslagen en nog eens 3.000 banen bij dealers en toeleveranciers staan ernstig op de tocht.
LDV bouwde slechts 10.000 bestelauto's per jaar en was daarmee een kleine speler. Het merk kwam voort uit het faillissement van Leyland-DAF in 1992. Aan het begin van het decennium overleefde LDV nog het faillissement van moederbedrijf Daewoo. Daarop ging het Russische GAZ er met het merk vandoor. LDV verloor vorig jaar 44 miljoen pond. Volgens de curatoren zijn er nog verschillende partijen geïnteresseerd in overname.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.