Inlogproblemen
Lukt het niet om in te loggen? Dan is de oorzaak bijna altijd een niet door je webbrowser geaccepteerd inlogcookie.
Op AutoWeek wordt het inlogsysteem van Gigya gebruikt. Gigya is onderdeel van SAP Customer Data Cloud. Het wordt wereldwijd gebruikt op tienduizenden websites, en heeft zich bewezen als robuust en veilig. In Nederland maken o.a. ook Nu.nl, RTL, AD, Volkskrant, Viva en Libelle gebruikt van hetzelfde platform.
Ik kan niet inloggen
Lukt het inloggen niet, of word je telkens na het inloggen vrijwel direct weer uitgelogd. En ook opnieuw aanvragen van een wachtwoord leidt tot niets? Dan is dit bijna altijd een cookie probleem. Over cookies is tegenwoordig heel wat te doen. Ze worden voor diverse doeleinden gebruikt, onder meer om relevantere advertenties te vertonen, maar ook voor diverse functionele doeleinden. Om die reden worden vaak privacy-instellingen in de browser ingeschakeld, privacy-plugins geïnstalleerd of Adblockers ingezet. Deze aanpassingen willen er nog wel eens toe leiden dat ook de functionele (nuttige) cookies geblokkeerd worden. De eerste check die je kunt doen is of het inloggen met een andere browser of op een andere computer of smartphone wel lukt.
Cookies geblokkeerd
Om in te kunnen loggen en ingelogd te blijven wordt een zogenaamd inlogcookie geplaatst. Bij elke paginaweergave wordt gekeken of het cookie nog bestaat. Zo ja, dan behoud je de inlogde status. Wordt het inlogcookie geblokkeerd, dan raak je bij iedere nieuwe paginaweergave weer uitgelogd. Omdat we een extern inlogsysteem gebruiken, wordt dat door sommige browsers of plugins als verdacht gezien, en het bijbehorende inlogcookie geblokkeerd.
Er zijn tegenwoordig heel veel reden waarom cookies geblokeerd worden. Oorzaak is bijna altijd een strenge privacy- of cookieinstelling of privacy-plugin in je webbrowser. Welke zaken kun je zoal controleren:
- Browser instellingen: 'blokkeer cookies' of 'blokkeer cookies van derden' (third party cookies) of 'blokkeer indirecte cookies'. Zorg dat deze niet ingeschakeld zijn.
- Privacy plugin: er zijn er diverse maar Ghostery is wel de bekendste. Deze blokkeert tamelijk agressief cookies, helaas ook vaak functionele. Als je een privacy plugin gebruikt, zet deze dan eens uit.
- Adblocker plugin: Adblockers doen meer dan advertenties blokkeren, en houden ook cookies tegen die ze als verdacht beschouwen. Als je een Adblocker gebruikt, zet deze dan eens uit.
- Cookies op AutoWeek niet geaccepteerd: Als je AutoWeek.nl voor het eerst bezoekt, vragen we je om cookies te accepteren. Je kunt specifieke cookies weigeren. Heb je functionele cookies geweigerd? Wijzig dan je cookie instellingen (onderaan iedere pagina op AutoWeek).
- Browser: incognito of privé modus. Zorg er voor dat je browser niet in deze modus staat.
- Browser instellingen: 'voorkom volgen'. Het inlogcookie wordt soms gezien als een zogenaamd tracking-cookie, en dan mogelijk geblokkeerd.
Browsers worden steeds strenger, en zetten meestal bij versie-updates standaard steeds vaker privacy instellingen aan, zonder dat de gebruiker daar weet van heeft. Het kan dus prima zijn dat het gisteren nog functioneerde, maar vandaag ineens niet meer werkt.
Op bovengenoemde problemen proberen we voortdurend te anticiperen, zodat het ongemak minimaal is. Helaas maken de ontwikkelaars van browser en privacy-plugins het ons daarbij niet makkelijk.
Tijdelijke bestanden
Als het met bovenstaande niet lukt, kan het zijn dat er een verouderd inlogcookie opgeslagen is. Als je bijvoorbeeld recent een andere wachtwoord hebt ingesteld, of bent gewisseld van inloggen met Facebook naar rechtstreeks inloggen, dan kan het zijn dat een oud inlogcookie actief is die niet meer van toepassing is. Het beste kun je dan je browsercache legen. Dit heet ook wel 'Tijdelijke bestanden'. Onder de browser instellingen vind je altijd een mogelijkheid deze te legen. Na het legen is het verstandig je browser even helemaal af te af te sluiten, en dan weer op te starten.
Wachtwoord werkt niet meer door migratie DPG account
Het voormalige Sanoma Account is op 20 april 2021 gemigreerd naar een DPG Media account. Had je al een DPG Media account bij bijvoorbeeld Tweakers, Autotrack, Volkskrant, AD, Trouw of Parool? Maar gebruik je daar een ander wachtwoord dan op AutoWeek? Dan kan het zijn dat je wachtwoord plotseling niet meer werkt. Er zijn dan twee mogelijkheden. Gebruik voortaan het wachtwoord dat je al voor je bestaande DPG Media account gebruikte. Of stel met de functie 'wachtwoord vergeten' een nieuw wachtwoord in. Meer over het DPG Media account vind je hier.
Geblokkeerd?
Wat tot slot ook nog een mogelijkheid is, is dat je account geblokkeerd is. Dit gebeurd als er op je account activiteiten zijn geweest die niet in overeenstemming zijn met de gebruiksvoorwaarden. Dit komt echter zelden voor.