Voyah Free (2025)

autoreview

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst2.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na 2 weken met de Voyah Free

  • 2.000 km

Na jaren in mijn Toyota Corolla station Trek te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe auto. De auto van mijn vrouw ging eruit, zij kreeg mijn Toyota en ik mocht opzoek naar een nieuwe grote gezinsbak, voorkeur voor een SUV.

Omdat ik een nogal lastige rug heb, heb ik heel proefritten gemaakt in diverse auto’s. De eerste was de nieuwe Mitsubishi Outlander 2025, een plugin hybride, met helaas maar 1-fase laden, verder een fantastische auto.
Toen na lang wachten een proefrit in de Omoda 9 gemaakt maar na instappen wist ik al direct dat dat mijn auto niet ging worden, jammer want het is een prachtige auto met de juiste specs maar de stoelen zijn zo beknellend en krap, helaas verder zoeken.
De dealer wees mij op de Voyah Free die hij ook had staan. Zag er goed uit en ik had toch tijd over dus maar een proefritje gemaakt, en eigenlijk direct verkocht! Dan nog wel de stap naar volledig elektrisch, maar met een actieradius van 500km hoef je niet meer te twijfelen…. toch???
Heerlijke stoelen, niet die billen/dijenknijperij maar gewoon lekker ruime zitting, en nee ik heb geen obesitas o.i.d., gewoon 193cm en 105 kilo…

Terug naar de Voyah Free, een enorme SUV, met een nog enormer vermogen overgebracht op een vierwielaangedreven luchtgeveerd onderstel, ja dat rijdt nou eenmaal fantastisch. De auto staat voor 60k te koop, maar ik wilde de blackline edition en een trekhaak, dus er kwam nog 5k bij…
Sidenote… de auto werd afgeleverd met een afneembare trekhaak maar mijn god… lelijker hadden ze het niet kunnen doen, als je achter de auto staat kijk je zonder trekhaak alsnog volop op de stekker en knobbel die er dan nog zitten, maarja doe je weinig aan achteraf…

65k is natuurlijk een flinke smak geld dus je gaat toch nog even verder kijken wat je voor dat geld kan krijgen. Een E-tron met wat kilometers op de teller, een Zeekr 7X (geweldige auto) maar iets meer budget en nog wat andere modellen, maar helaas… alle stoelen niet goed voor mijn rug dus keuze gemaakt, het werd de Voyah Free.
Besteld in Houten want de Zeeuw & Zeeuw dealer in Den Haag is niet mijn ‘stijl’ van verkopers waar ik mee klik (dan druk ik mij netjes uit).

Na goed te zijn geholpen en een tweede uitgebreide proefrit definitief de auto besteld, en dan komt het lange wachten….
Eindelijk was het dan zover, ik kon hem ophalen en dat is natuurlijk een leuk momentje met vrouw en kind, supergaaf!!!
Maar dan begint ook gelijk de “Chinese” ervaring… Carplay werkt niet, voor mij een essentieel onderdeel van de auto, misschien nog wel belangrijker dan het stuur…
Een monteur werd erbij geroepen en met zijn gereedschap, kennis en kunde wisselde hij een of ander chipje uit en daarna werkte het… dit is niet hoe je een auto van 65k wil ophalen, maargoed, het zal wel… de centen waren al overgemaakt…

Enfin, na wat tekst en uitleg van de uiterst vriendelijke verkoper mocht ik er dan echt zelf mee op stap, samen met mijn thermosflesje die ik cadeau kreeg van de dealer…na mijn aankoop van 65k… wat was ik blij, met de auto!

En dan ga je natuurlijk vergelijken, wat had ik in mijn vorige auto niet dat ik nu wel heb… dat is een hoop comfort, ruimte, rust en lekkere hoge zit! Fantastisch…
En na een week ga je vergelijken, wat had ik in mijn vorige auto wel dat ik nu niet heb… toch ook wel wat dingetjes… zoals ‘domme’ cruise control, gewoon op 130 houden en verder niet naar andere auto’s/verkeer kijken. Adaptive cruise control klinkt namelijk erg leuk maar de werking is erg waardeloos, al een kilometer voor je voorganger gaat de auto snelheid minderen en moet je dus eigenlijk al een baan opschuiven wat weer tot irritatie leidt van je achteropkomers die 3km harder rijden…
Dan heb je ook nog cruise control met lane assist, klinkt ook leuk maar heb je ook niks aan, zeker met wisselen van baan erg irritant omdat ie aan je stuur gaat lopen trekken en als je binnen je baan blijft is ie continu je stuur aan het corrigeren, dat deed de Toyota een stuk verfijnder…

Maar dan het altijd pijnlijke item met elektrische auto’s, actieradius. Er wordt door Voyah 500km beloofd, de grootste leugen die er bestaat, dit is waarschijnlijk alleen maar bergaf, windje mee, climate control uit, en geen mensen of gewicht in de auto. Wat een belazerderij!! Tuurlijk ben ik bekend met de WLTP en alles wat daar niet aan klopt maar 20% minder dan de WLTP vind ik echt onacceptabel.
En natuurlijk is deze auto met zijn bijna 500pk af en toe speelgoed tegen die GTI’tjes en dan snap ik ook echt wel dat dat je batterij leeg slurpt maar als je écht je best doet en heel normaal rijd haal je net niet de 400km, daar voel ik mij nog dagelijks echt genaaid over.

Qua uitrusting is de auto verder echt wel compleet en zit alles er wel op-en-aan.
Wat alleen jammer is, is dat er nog zo weinig in Nederland rond rijden dat de dealers/importeurs er weinig baat bij hebben om het taalpakket echt goed uit te werken.
Klein voorbeeld; ik kan mijn ODO niet zien, dan moet ik het taalpakket naar Engels zetten en dan zie ik het wel. In het Nederlands taalpakket krijg ik dan te zien wat de waarde is van mijn glycol van glycerylpepitde (of zoiets) is, lekker boeiend!!
Volgens de dealer komt hier nog een update van, de auto is in 2023 gelanceerd in Nederland dus dit had allang geregeld moeten zijn, voor 65k wat mij betreft ook echt onacceptabel.

Dan Carplay/carkit en overige menu’s… ook dit is echt van ‘Chinese’ kwaliteit, het werkt 7 van de 10x en ook dat is voor 65k onacceptabel. Spotify hapert regelmatig en Maps loopt soms gewoon vast zodat je gedwongen wordt tot het engelstalige navigatiesysteem van de auto. Ook missen er soms gewoon knoppen die na opnieuw opstarten er dan weer wel zijn…
Ook de app… het werkt leuk maar er kan zoveel meer mee worden gedaan… je kunt de temperatuur bij voorverwarmen niet instellen, ook de lucht op de ramen niet in te stellen waardoor je alsnog met beslagen ramen instapt. Ook moest ik nog een week wachten op de app na aflevering omdat er in China nog iets geactiveerd moest worden??? Bijzonder…

Het luchtgeveerde systeem van de auto werkt fijn en comfortabel. Je kunt aangeven dat de auto zakt als je uitstapt en omhoog komt als je instapt, dit maakt alles echt veel prettiger en comfortabeler, bovendien is het natuurlijk ook wel blits als je uitstapt dat de auto door zijn vering zakt, nadeel is wel dat je dit iedere keer als je de auto start weer opnieuw moet instellen, na 5x gebruik je dit ook niet meer, zonde…

Dan het audiosysteem, dit klinkt echt buitengewoon goed en kan ik gewoon verder niks over klagen. Alleen kan het volume vanaf de helft van de volumebalk niet meer hoger… blijkbaar omdat in China het geluid is gemaximeerd op een bepaald aantal decibellen?? Boeie, ik leef in Nederland, pas het aan!!!

Ik klink in deze review misschien wat negatief en dat ben ik over een aantal punten dan ook wel, gelukkig zijn dit allemaal softwarematige zaken die blijkbaar over-the-air kunnen worden geüpdatet? Hmhm… ik moet het nog zien, ik heb niet het idee dat dit enige urgentie heeft bij de importeur… Maargoed, ik laat me graag verassen natuurlijk.

En nogmaals, wat betreft rijcomfort, formaat en voorkomen is het echt een fantastische auto en heerlijk om er lange ritten mee te maken wat ik dan ook veel voor mijn werk doe.
Zou ik deze auto nog een keer kopen als ik dit allemaal wist?... ik denk het niet, 65k blijft voor mij gewoon echt veel geld en dan moet alles gewoon perfect zijn en niet dit soort kinderziektes of gepruts bij aflevering.
Dus laat deze review rustig op je inwerken, ik ben misschien een zeikerd of een mierenneuker en als jouw prioriteiten anders zijn is dat natuurlijk helemaal prima. Het blijft een geweldige en complete auto maar er is nog wel werk aan de winkel!!

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.