Volvo 260 (1977)

autoreview

Volvo 260 (1977)

Signalement

Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf173.000 km
KM-stand laatst69.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doe het niet!

  • 69.000 km

Zoek je oude liefdes nooit op, niet doen, het valt altijd tegen.
Vroeger hield ik van haar, het chroom, de plushe bekleding en de zachte automaat. Nu was het weerzien wat ongemakkelijk. De soms wat vreemde lijnen, de buitenproportionele kont, het gechaggerijn bij de koude start. Allemaal wat teleurstellend.
De volvo 2-serie is het symbool van betrouwbaarheid, de norm voor veiligheid en volgens sommigen, ook de norm voor design. Want ieder kind tekent immers zo een auto.
Dit exemplaar is echter het zwarte schaap van deze familie, want hij heeft de 6-cylinder.
Een bastaard voortgekomen uit een wild en snel vergeten trio van Volvo, Renault en Peugeot. De PRV motor is intens slecht. Een bijna 3 liter V6, ontworpen als V-8, met twee geamputeerde cylinders, door de oliecrisis. De gehandicapte motor loopt daardoor nooit echt mooi. De graden verdeling van de krukas is gewoon verkeerd voor een V6.
Verder lijkt het blok ontworpen met een flinke kater van slechte franse wijn op een bodem van zweedse balletjes.
Basis zaken als smering en koeling zijn gewoon niet voorelkaar bij deze motor.
De meesten werden geleverd met het Bosch K- JetTronic injectiesysteem, meteen het meest betrouwbare deel van deze motor, maar er zijn er ook met 1 (zegge: één) carburateur! Echt waar, de GL versie. Deze lurken 1 liter peut op 5 km, de dure soort, die met lood. Dit gedrocht van een motor kan je overigens ook tegenkomen in diverse Renault, Peugeot, Citroën (de XM) en Amerikaanse modellen (DeLorean!). Mijn advies, als je de motorkap open doet van jouw volgende droom oldtimer en dit misbaksel staart je scheel aan, wegrennen. Heel hard.
Genoeg gezeurd over het blok, nu dan de auto. Een 2-serie van Volvo heeft een unieke wegligging, in die zin dat de auto eigenlijk alleen maar rechtdoor wil. Bij iedere rotonde ontstaat discussie tussen de auto en de bestuurder; 'wèèr een bocht??' 'Hoezo?' 'Waarom niet gewoon rechtdoor?' Bij de ervaren bestuurder lukt het om de discussie te beslechten voordat het te laat is. Mocht dat misgaan, geen probleem. Je kan ook gewoon rechtdoor een rotonde over, door het gras en de eventueel aanwezige kunstwerken (die daar vaak alleen maar van opknappen) en zo weer de weg vervolgen. De Volvo 2-serie zit hier totaal niet mee. Het door de RDW verstrekte nummerbord zal misschien het enige zijn dat dit niet overleeft.
De stoelen zitten heerlijk en zullen ook tijdens een stukje off-road de inzittenden fijn ondersteunen.
Tenslotte dan de roest. Deze auto's roesten geweldig goed! Dit is ook de enige reden dat 's Neerlands wegen niet vergeven zijn van 2-serie Volvo's want de techniek (bij de 4-cylinders dan) gaat nooit kapot. Gelukkig maar eigenlijk, want wie wil nou aldoor oude liefdes tegenkomen?

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.