Volkswagen Touran 2.0 TDI 150pk Comfortline Business (2018)

autoreview

Volkswagen Touran 2.0 TDI 150pk Comfortline Business (2018)

Signalement

UitvoeringTouran 2.0 TDI 150pk Comfortline Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring na aankoop

  • 152.000 km

Nadat onze '06 v70 met 420k km qua onderhoud teveel ging kosten en we na gezinsuitbreiding een auto nodig hadden waar 3 kinderzitjes in pasten begon de speurtocht. Het zal een rationele keuze worden, geen auto die je altijd al had willen hebben... ;) Privé auto, 30k km per jaar, 3 kinderzitjes goed kwijt kunnen (op 2e zitrij) en een paardentrailer kunnen trekken van 1800kg. Met deze wensen blijft er relatief weinig keuze over. VW Sharan/Seat Alhambra, VW Touran >'15, Ford Galaxy, Ford S-Max of een Q7.

De Sharan/Alhambra vond ik als model te oud worden, al zijn de schuifdeuren met kinderen echt een usp. Ik zag me niet in een Q7 rijden en de Fords vielen me qua interieur een beetje tegen (rijgedrag wel top). Daarnaast sprong er 1 auto uit voor wat betreft de kosten; de Touran. Lichter zelfs dan de v70 en met een verbruik van rond de 1:19/1:20 voor de 2.0D kon ik de extra kosten van ong. €1000e per jaar voor de andere modellen niet goedpraten. Voor de goede orde, een Sharan of Galaxy is uiteraard een grotere en zwaardere auto dan de Touran waarbij hogere kosten logisch zijn.

Na bovenstaande auto's in het echt bekeken te hebben viel vooral op dat de Touran ruimer was dan gedacht. 3 kinderzitjes op de 2e zitrij was geen probleem en als 7 zitter heeft de Touran 5x Isofix (ja, de prioriteiten verschuiven wat als je jonge ouder bent...). Als 7 zitter ook bijzonder praktisch en behoorlijk luxe aan te kleden. Enig probleem; Een 2.0D is op de tweedehands markt vrijwel niet te vinden in Nederland. Dan maar uitwijken naar Duitsland en zelf importeren. (Ik wilde perse de 2.0 omdat deze als enige 1800kg mag trekken)

Na enige tijd zoeken een mooi ex-lease exemplaar in Duitsland gevonden, 2.0D 150pk handbak 7P Comfortline Business met 150d km. Voor een Comfortline toch bijzonder goed in de opties; (alcantara) massage stoelen, stoelverwarming op 1e en 2e zitrij, standkachel, sensorgestuurde achterklep etc. Na wat geduld met het ophalen en importeren kunnen we nu eindelijk zonder ruimte probleem met het hele gezin op weg.

Eerste impressie is bijzonder goed, de Touran is stil, erg comfortabel en goedmoedig. De motor loopt en voelt alsof hij alles op zijn sloffen doet en altijd over heeft. Het verbruik is met een 1:19/1:20 erg goed te noemen, zeker in combinatie met de huidige diesel prijzen... Het rijgedrag is ook redelijk comfortabel maar zo'n MPV is natuurlijk geen bochtenridder dus laten we het daarbij houden. De hele bediening is intuïtief en Duits degelijk (tikje saai al is de kwaliteitsindruk vele malen beter vind ik dan bij de Fords).

Grootste pluspunt is de 2e zitrij; Wat een ruimte! De losse stoelen kunnen naar voor en achteren geschoven worden en hebben alle 3 Isofix punten. Zelfs als de 3 kinderzitjes naast elkaar staan (1 x Maxi Cosi, 1 x draaibare stoel tegen richting in, 1x stoeltje met richting mee voor de oudste) kun je nog makkelijk de gordel vastkrijgen voor de kinderstoel van de oudste (je moet dan dus met je hand tussen 2 kinderstoelen in..). En zolang de 3e zitrij plat ligt heb je een enorme bagageruimte. Deze wordt flink minder zodra je stoel 6 en 7 omhoog zet maar die zijn enkel voor een ritje met vriendjes/vriendinnetjes of naar de voetbal oid. Wat overigens opvalt is de beenruimte die redelijk goed is op de 3e zitrij als de stoelen op de 2e zitrij iets naar voren schuiven.

Over een maand gaat hij voor zijn eerste beurt en APK naar de VW dealer, ik ben benieuwd naar de kosten maar erger dan bij de v70 kan het toch niet worden... Doel is deze naar of over de 400.000km te rijden dus er zal nog regelmatig een update volgen.

1e beurt en apk

  • 155.000 km

Reguliere beurt en apk bij Vw dealer zonder bijzonderheden, €375. Heel wat minder dan de gemiddelde beurt van de v70 (al was die heel wat ouder...) Hij bevalt uitstekend, zeker met de zitplaatsen achterin voor de 3 kids. Voor een gezin met 3 kleine kids/kinderzitjes kan ik me geen betere auto voorstellen. Verbruik loopt wat op naar 1:18,5 wat zeer waarschijnlijk komt door de korte stukken rijden de afgelopen tijd.

Reguliere beurt

  • 173.000 km

Reguliere beurt gehad met 173k km. Moet zeggen dat de kosten voor een beurt met enkel oliewissel, interieurfilter wissel en ruitenwisserblad voor €450 me wel tegenvielen. Opmerking gehad om binnen 13d km terug te komen voor vervanging achter remschijven/blokken. Verder tot nu toe probleemloze en erg fijne auto voor het gezin. Ook aantal keer flinke caravan getrokken zonder problemen. Tot de volgende!

Apk en schade herstel

  • 181.000 km

De auto moest een apk en remblokken achter moesten vervangen worden (niet de schijven?) Helaas ben ik vlak hiervoor voor een auto moeten uitwijken in het hoge gras. Hier lag helaas een grote steen (schrikblok?) onder verscholen met een hoop geschuur onder de auto als gevolg :( Bij de VW dealer gevraagd ook naar de bodem te kijken mbt schade. Dit werd helaas een duur grapje; Een kapot subframe en een verbogen draagarm. Bijzonder genoeg niets van gemerkt na de 'aanrijding'. Monteur gaf wel aan dat het levensgevaarlijk was om nog te rijden, veel geluk gehad dus. Al met al een totale kostenpost van €2300,- Ik had een betere besteding van mijn vakantiegeld in gedachten :S Ik vond ook €250 voor remblokken arbeid wel aardig prijzig maar goed. Al met al wel goede ervaring met de auto, geen enkel verder probleem en erg praktisch met 3 kleine kinderen. Verbruik momenteel 1:20 door veel snelweg kilometers. Op naar de 200k km!

Motorstoring

  • 187.000 km

Helaas ging het motorstoringslampje branden bij 187d km zonder merkbare problemen. Gloeibougie regelunit gaf storing en is vervangen door de dealer. Dag erna echter wederom lampje aan. Weer terug en nu gloeibougie zelf vervangen. Nu bleef het lampje wel uit. Totale kosten 600e.

Grote beurt

  • 200.000 km

De Touran 2 dagen kwijt geweest bij VW dealer voor groot onderhoud incl. distributieriem, waterpomp, remblokken voor en de normale zaken voor een beurt (filters ed). Kosten 2k en daarmee kregen we al €600 korting... Over het feit dat ze zelfs €10,- durven te vragen voor een leenfiets zullen we het maar niet hebben... Laatste keer dat hij naar de VW dealer is geweest. Touran zelf doet het prima, weinig bijzonderheden. Enkel de Android auto is ermee opgehouden (blijft om de 10 sec opnieuw verbinden) wat zeer irritant is maar de VW dealer wuift het weg met 'kabeltje vervangen en alles resetten'. Helaas lost dat niets op. Op naar de volgende.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.