Volkswagen Touran 1.4 16V TSI 140pk Trendline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.4 16V TSI 140pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 116.346 km |
Ervaringen met de Touran
- 27.000 km
27.000 kilometer
Na 27.000 kilometer in 10 maanden deel ik mijn ervaringen met de Touran. Tot 115 km/u is de Touran de fijnste auto die je kunt wensen: ruim, comfortabel, stil, zuinig, krachtig. Ga je sneller, dan is er het hier wel vaker genoemde probleem met de trillingen. Wellicht wordt dat nog opgelost.
Na te zijn opgegroeid op de achterbank van 5 Citroen DS’en heb ik 25 jaar uit overtuiging Frans gereden vanwege het comfort. Toen kreeg ik na Renault 5, Renault Laguna en Citroen Picasso bij overgang van werkgever een Opel Zafira van de nieuwe baas. Die viel erg tegen: wat een lompe en domme auto is dat.
Na een half jaar kreeg ik de Touran van een collega, het standaard business line Trendline 1.6 model. Een verademing, erg prettig en comfortabel, met als enig nadeel het motorlawaai boven 120; harder dan 115 reed ik er niet mee. En wat een ruimte.
Duits bleek ook zo z’n voordelen te hebben: de kwaliteit van besturing en versnellingsbak bijvoorbeeld. De reis naar het vakantieadres, 1.150 kilometer diep in Frankrijk, ging met de Touran plotseling probleemloos in 1 lange dag. Dat deden we met de Franse auto’s toch altijd in 2 dagen om oververmoeidheid te voorkomen.
Daarom bij het nieuwe keuzemoment weer voor de Touran gekozen, en op aanraden van verkoper Stanley van Hoogenboom in Rotterdam de Trendline TSI 1.4 met 6 versnellingen genomen. Een goed advies, want dat is een uitstekende, soepele en zuinige motor, die dankzij de compressor en turbo geweldig goed trekt bij lage en hoge toerentallen, en die dankzij de 6e versnelling ook boven de 120 km/u onhoorbaar stil is.
Het enige aandachtspunt zijn de trillingen die hier ook door anderen zijn gemeld. Vanaf 115 km/u langzaam omhoog naar 140 km/u doet zich een scala aan lichte vibraties voor, waarbij de Tom Tom soms verticaal en dan weer horizontaal trilt, en de hand op de middensteun soms vibreert en dan weer niet. Op de hobbelige snelwegen in het westen is dat niet echt merkbaar, maar zodra je in het oosten en zuiden komt wel. En op de strakke Franse tolwegen helemaal. Boven 140 is alles voorbij en rijdt de Touran probleemloos 160 km/u, waarbij de cruise-control erg aangenaam is.
Dealer Hoogenboom in Rotterdam, waar ik tot nu toe bijzonder prettig ben geholpen, heeft 2 keer naar de trillingen gekeken. De eerste keer werden alle wielen gebalanceerd, waarbij het probleem voor de helft werd verholpen. De tweede keer werden de achterbanden vervangen; die zouden niet zuiver rond geweest zijn. Dat scheelde weer de helft. Nu is de rest nog over. Niet erg genoeg om terug te gaan. Toch iets dat af en toe stoort.
Heeft iemand hier nog een goed idee hoe dit op te lossen, dan hoor ik dat graag.
Ben nog niet terug geweest voor een onderhoudsbeurt. De auto rijdt op long-life olie. Verder geen storingen of klachten.
De volgende keer neem ik een Comfortline, met grotere 16 inch wielen en lendesteunen. De kleine 15 inch wielen waarmee ik nu rij zijn bij nader inzien geen gezicht. En meer comfort en beter zitten zijn altijd welkom.
Enig nadeel van Volkswagen zijn de hoge prijzen en de dure accessoires. Bizar om te zien dat volumeknopjes op het stuur (voor de radio) 600 euro extra moet kosten; een prijsvergelijking leert dat extra’s en opties voor de Touran consequent 2 keer zo duur zijn als voor Franse auto’s. Dat is dan in lijn met de 5.000 euro die de Touran in Nederland duurder is dan in Duitsland. De marges van Pon lijken me wel erg ruim.
De Touran rijdt door
- 32.360 km
Inmiddels 1 jaar en 30.000 km gereden.
De 30.000 beurt werd netjes van tevoren door de kilometerteller aangekondigd. Geen klachten anders dan de trillingen. Verder geen opmerkingen bij de beurt. Beurt goed uitgevoerd (door Hoogenboom Rotterdam). Nog geen bandenwissel. Touran rijdt probleemloos verder.
Nog twee opmerkingen over de trillingen. Ben daarvoor 2 keer teruggeweest. Eerste keer bij 7.000 kilometer. Toen zijn alle banden gebalanceerd. Klacht voor de helft verdwenen.
Tweede keer bij 13.000 kilometer. Achterbanden werden vervangen door nieuwe Continentals. Deze zouden niet zuiver rond zijn geweest. Claim bij Conti, volgens de receptionist. Klacht opnieuw gehalveerd.
Daarmee zijn de trillingen naar een kwart van de oorspronkelijke klacht teruggebracht. Maar niet helemaal verdwenen. Zoals eerder gezegd, soms een beetje irritant, maar te klein om de wagen dagenlang voor kwijt te zijn.
De receptionist daar nog eens naar gevraagd. Antwoord: auto's zijn zoveel stiller en rijden zoveel rustiger dan 10 jaar geleden, dat nu de kleine dingen opvallen. 10 jaar geleden was een dergelijke auto zoveel rumoeriger en trilde zoveel meer bij gelijke snelheid en gelijke omstandigheden, dat u niets gemerkt zou hebben. Net zoals bij windgeruis.
Een goed antwoord. Begrijpelijk verhaal. Toch enige onvrede. Zou niet moeten mogen. Aan de andere kant: deze auto is zoveel beter dan de voorganger. Wat heb ik eigenlijk te klagen.
Tot slot nog eens voor- en nadelen op een rijtje:
+ Motor, dankzij compressor en turbo trekt 't ding waanzinnig en ben je alles en iedereen voorbij in een vloek en een zucht
+ Versnellingsbak
+ Comfort
+ Stil
+ Rijdt probleemloos soepel en gemakkelijk, ook in 1 keer naar Zuid-Frankrijk
- Trendline is karig, neem een Comfortline
- 15 inch wielen geen gezicht, neem 16 inch
- Duur, in Duitsland is dezelfde auto 5.000 euro goedkoper, geen wonder dat Pon miljonair is (en daar betalen ze dan weer al die reviews van VAG op Autoweek van :-)
- Dure accesssoires
- Een Fransoos heeft net wat lekkerder stoelen
Nieuwe voorbanden
- 48.000 km
48.800 km: nieuwe voorbanden
Na de zomervakantie staan we op 48.800 km. Nieuwe voorbanden gevraagd en gekregen. Links nog 2 mm en rechts 1,6 mm, maar goede banden zijn een prettig idee nu de herfst er aan komt. Even zeuren bij de leasemaatschappij om dezelfde Conti Premium 2, die standaard te duur zijn, maar toch gekregen. Ben benieuwd hoe het nu met de oude klacht van trillen zal gaan.
Net terug van 3 weken vakantie in Frankrijk; 4.000 km gereden, tolwegen maar ook veel binnenwegen door een romantische trektocht langs de westkust. Opnieuw is me opgevallen wat een prettige auto de Touran is: stil, zuinig, comfortabel, de 1.4 TSi motor en de versnellingsbak maken zo'n trektocht tot een plezier. Enkele kleine puntjes:
Trillen
Op de spiegelgladde Franse tolwegen kun je dit goed testen. Het euvel was nog aanwezig, maar bijna geheel verdwenen. Zou dat zijn omdat de voorbanden bijna versleten waren?
Verbruik springt omhoog boven 125
Op de Franse tolwegen kun je op de cruisecontrol keurig 140 teller 134 echt rijden (pakkans is groot, we zagen diverse keren Nederlanders aangehouden langs de weg staan). Dan gaat de Touran plotseling wel heel veel verbruiken. Op 120 kun je op de tank nog keurig tot de eindbestemming komen; rij je 134 dan moet je plotseling 200 km eerder tanken. Je ziet het aantal kilometers tot de volgende tankbeurt op de boordcomputer echt naar beneden gaan. Er zit een enorme knik omhoog in het verbruik rond de 120.
Grootlicht lampje te fel
Enkele ritten waren 's nachts urenlang over de allerkleinste D-weggetjes. Dus groot licht. Dan valt op dat het blauwe lampje van het grootlicht veel te fel is. Ook de display van de radio is wat te fel in verhouding tot de overige dashboardverlichting. Waar is de aloude Saab mogelijkheid gebleven om - net als in een cockpit - de dashboardverichting helemaal uit te schakelen? ;-)
De Tom is dan trouwens een zegen: je ziet aankomen welke bocht er nu weer gaat aankomen, en kunt daar rekening mee houden. En het niet meer hoeven kaartlezen door de passagier zorgt voor het behoud van je huwelijk.
Grootte van de auto
Parkeren in oude Franse stadjes is toch wat anders. Dan merk je weer dat je eigenlijk geen idee hebt hoe groot de Touran is. In de volgende neem ik Park Assist (zoemer als je een obstakel nadert bij achteruit rijden).
Goede service Athlon en Carglass
Kreeg een steen op de voorruit en een ster. Voor de grap eens gebeld met de leasemaatschappij. Die verbonden door met Carglass. 'U wordt terugggebeld door onze vestiging in Frankrijk'. En inderdaad, een kwartier later een Engels sprekende mevrouw aan de lijn, met een voorstel voor een afspraak over 90 minuten in een vestiging die voor ons op 15 minuten rijden was. Daar binnen het uur gerepareerd. Goed geregeld.
Kortom: Touran bevalt goed. We rijden verder.
Oliefilter vervuild, 60.000-beurt
- 56.700 km
Met 56.500 km onder wielen met Kerst en Oud en Nieuw in 2 weken 4 keer de melding "Stop" 'Oliepomp werkt niet meer. Lees de Gebruiksaanwijzing'. Je moet dan direct langs de kant gaan staan.
Gezien alle kou, sneeuw en pekel gedacht aan losse kontakten of een reset van de computer. Daarom gestopt, 3 tellen gewacht, opnieuw gestart. Melding weg. Gewoon verder gereden. De laatste 2 meldingen kwamen echter binnen 10 minuten. Daarom een week later de garage gebeld. Op hun advies op maandagmiddag de Touran gebracht. Na 45 min. de uitslag: mocht niet meer verder rijden. Men ging eerst het probleem onderzoeken. Huurauto.
Op woensdag het bericht dat de oorzaak was gevonden: oliefilter vervuild. Daarom kreeg de oliepomp af en toe geen druk meer. Vandaar de melding. Materialen besteld. Men zou repareren. Gevraagd of de 60.000 beurt mee kon lopen, daar was de Touran toch maar 3.000 km vanaf.
Vrijdagmiddag de Touran weer opgehaald. Oliefilter vervangen, uit voorzorg ook de turboslang. 60.000 beurt uitgevoerd. Omdat ik verder geen opmerkingen of klachten had alles verder in orde.
We rijden door met de Touran. Probleemloze auto die prettig rijdt.
De trillingen met de voorbanden zijn inderdaad opgelost met het vervangen van de voorbanden. Goed werk van Kwikfit Rotterdam-Noord. Vreemd dat de eigen garage daar indertijd minder goed in was.
Verder goed geholpen bij Hoogenboom in Rotterdam-Noord. Wel een beetje lange doorlooptijd met 5 werkdagen.
De Touran rijdt nog steeds
- 77.767 km
De Touran rijdt nog steeds, en bevalt goed.
Maar met een lege portemmonaie na de vakantie is het tijd voor een financiele evaluatie.
De afgelopen 3 weken gereden naar Biarritz in Frankrijk, San Sebastian in Spanje en rondom Bordeaux in Frankrijk. Erg leuk, heerlijke vakantie gehad, dank u. De Touran reed weer prima, zorgeloos en comfortabel, of nu de bagageruimte vol lag met wijn, danwel dat we met 7 personen naar het restaurant reden. De soepele 1.4 TSI motor met bij inhalen fraaie turbo, de versnellingsbak en de stuurbekrachting zorgen voor een prettige rijervaring, ook voor de passagiers. Handgas is op de tolweg een uitkomst, ook ter voorkoming van boetes (ze staan in die nooduitgangen rechts achter de bosjes).
Maar wat zijn nu de cijfers?
In 20 vakantiedagen 4.566 km gereden. Daarbij 383,91 liter Euro 95 en E10 getankt voor een bedrag 595,61 euro. Dat is een gemiddeld verbruik van 1:11,89.
Dat is niet echt zuinig als je bedenkt dat de helft van de kilometers zijn gereden op binnenwegen waar 90 maximaal is toegestaan, en dat de Touran bij die snelheden erg zuinig rijdt. Een bewijs temeer dat bij de standaard snelheid op de Franse tolwegen van 140 teller, 134 kilometer werkelijke snelheid (TomTom) de Touran een behoorlijke zuipschuit is.
Als je zo eens naar bijna 600 euro benzine kijkt, is dat inmiddels een van de grootste kostenposten op de vakantiebegroting geworden. Als VAG er in slaagt de geweldige motor van de Touran nog een stukje zuiniger te laten rijden (danwel de stroomlijn en de Cwi te verbeteren) dan zou dan behoorlijk welkom zijn.
Kmstand is nu 74.767. We rijden verder.
Nieuwe voorruit
- 84.909 km
Na in 2 jaar 3 sterren op vrijwel dezelfde plaats, een haarscheur van 5 centimeter, en deze ook nog in het zicht van de bestuurder volgens Carglass en de leasemaatschappij recht op een nieuwe voorruit. Met dank. Probleemloze installatie en opmerkelijk klantvriendelijke service bij Carglass Rotterdam-West.
Hou tegenwoordig de Verbruiksmeter bij. Blijk gemiddeld 1:12 te rijden. Dat is beter dan ik dacht, had altijd het gevoel 1:10 te rijden. Valt me mee.
90.000 beurt, nieuwe voorbanden
- 87.100 km
Keurig 1.000 km van te voren aangekondigd op het display: verzoek om service. Met 86.000 km. De 90.000 beurt valt blijkbaar vroeg dit jaar. Geen bijzonderheden.
Beurt in 1 dag uitgevoerd bij Auto Hoogenboom in Rotterdam. Nieuwe voorbanden gekregen, die waren wel nodig ook. Verder geen klachten of bijzonderheden. We rijden vrolijk verder.
Weer nieuwe vooruit, balanceren
- 92.500 km
Alweer een nieuwe voorruit, nu met 92.500 km. Een steen van een rechts rijdende vrachtwagen, grote ster in de voorruit. Binnen enkele dagen een scheur van 15 cm. Het zijn de momenten waarop je blij bent een lease-rijder te zijn. Via Carglass Capelle a/d IJssel weer een nieuwe voorruit. Goede service, de beloofde Bosch ruitenwissers (helemaal niet nodig) werden later keurig nageleverd op kantoor.
De nieuwe voorbanden, bij de 90.000 beurt geplaatst door de dealer, bleken behoorlijk wat trillingen op te leveren. Laten balanceren bij Kwik-Fit Rotterdam-West, en inderdaad, de trillingen zijn geminimaliseerd. Blijkbaar kan Kwik-fit beter balanceren dan de dealer, die kan er niets van.
Voor de zomervakantie even langs de dealer voor de zomerbeurt. Eens even de ketting laten controleren. Geen zin om aan de kant te moeten op de Autoroute :-) We rijden weer verder met de Touran.
Distributieketting vervangen
- 104.000 km
Voor de zomervakantie begin juli langs geweest bij de dealer. Naar aanleiding van alle verhalen hier en in het tijdschrift over de distributieketting ook eens geluisterd bij het opstarten. Tja, meer lawaai dan vroeger.
De chef van de werkplaats luisterde even, en hoewel de motor warm was (en het lawaai vooral bij koude motor zou optreden) direct de beslissing: die ketting wil ik wel vervangen. Nu alleen nog aan een ketting komen. Blijkbaar was er veel vraag naar die dingen. :-) Overlegd met de werkplaats: kan ik wel op vakakantie? Volgens de chef werkplaats wel. Dat het ding lawaai maakt wil niet zeggen dat 'ie stuk gaat.
De zomervakantie en daarna 4.000 km gereden. Geen problemen. Bij 104.000 oproep gekregen. Distributieketting vervangen. 3 dagen in de garage. Sindsdien geen problemen. Ook niet veel minder lawaai. Touran rijdt goed.
Mijn conclusies over de distributieketting. Goede artikelen in Autoweek en op de site. Lawaai betekent nog niet snel kapot. Vervanging voor mij probleemloos. Maar ik ben een leaserijder.
Lawaai in de reaguurderspanelen: vooral fuzz van tweedehands KIA-rijders die hun jaloezie proberen goed te praten met afgeven op VAG. PR-aanpak door PON niet echt handig. Er blijft het beeld van een gesloten bastion hangen.
Wil je later een tweedehands Touran kopen? Kijk in de onderhoudsregistratie of de distributieketting is vervangen. Dan kun je er weer even tegenaan. Net als bij een Fransoos waar na 120.000 sowiezo de distributieriem vervangen dient te worden.
We rijden weer verder.
Werkelijk benzineverbruik
- 105.000 km
Inmiddels heb ik 1 jaar het benzineverbruik bijgehouden. Altijd leuk om de folder te vergelijken met de werkelijkheid. De folder van 4 jaar geleden heb ik speciaal daarvoor bewaard.
Volgens mij ben ik een redelijk rustige rijder. Vaak op de buitenweg naar de klant. Soms te laat, of de order niet gekregen, en dan is het lekker om eens flink te duwen op de linkerbaan. Maar meestal is het standaard in de drukte lekker makkelijk en rustig met 120 km met iedereen meerijden.
In 1 jaar:
27.468 km gereden
2.231,90 liter getankt
3.712,34 euro getankt
1,66 gemiddelde prijs
Verbruik:
8,13 liter/100 km
1 : 12,32
Folder:
7,40 liter/100 km
1 : 13,51
Praktijk versus rollenbank. Ik kan er mee leven.
Op zoek naar een nieuwe auto
- 105.000 km
In januari 2013 komt aan de leaseperiode van 4 jaar een eind. Prettig gereden in de Touran. Fijne auto die een rustig en gerust gevoel geeft.
Op zoek naar een nieuwe auto. Neem ik de Touran weer opnieuw? Mogelijk. Maar heb niet opnieuw zo'n grote bus nodig. De kinderen zijn bijna het huis uit. Met z'n 2-en op vakantie heb ik al die ruimte niet meer zo hard nodig. We gaan eens kijken of er voor hetzelfde bedrag meer rijplezier mogelijk is. Want autorijden is leuk.
De longlist:
Audi A3 Sportback
Audi A4
Citroen C5
VW Golf
VW Touran
VW Passat
Peugeot 508
Renault Laguna
Skoda Superb
Toyota Prius
Volvo V40
Volvo S60
Ga met zoveel mogelijk auto's proefrijden. Ervaringen komen alhier.
Onderhoudshistorie
- 105.000 km
Dan nog over de Onderhoudshistorie. Daar vragen die VAG-haters in de reaguurderspanelen altijd om. In 3 jaar 9 maanden:
3x onderhoudsbeurt (is 1x per 30.000 km en 1x per jaar). Als leaserijder zijn de kosten me niet bekend. Geen grote vervangingen.
Daarnaast 2 keer in de garage geweest:
1x oliefilter vervuild; tegelijk is uit voorzorg de turboslang vervangen (56.700 km)
1x distributieketting vervangen; uit voorzorg, geen breuk of stilstand (104.000 km)
En: tussen de beurten nooit olie bijgevuld. Dus zo slecht is die 1.4 TSI blijkbaar niet ;-)
Afscheid van de Touran
- 116.346 km
Vandaag na precies 4 jaar afscheid genomen van de Touran met 116.346 tevreden kilometers achter de rug. Twee dingen wil ik graag nog melden.
(1) De Touran is een comfortabele auto die prettig rijdt en rijplezier geeft met z'n combinatie van motor, versnellingsbak en besturing. De auto geeft bestuurder en passagiers een veilig gevoel, en da's als hoofd van het gezin heel wat waard. Het kwaliteitsgevoel van deze Touran is me in positieve zin bijgebleven.
(2) Op 't laatst gaf de boordcomputer aan dat een beurt diende te volgen. Dat betekent in 4 jaar elke 29.500 km een grote beurt, 1 keer per jaar, waarvan ik er 3 heb gehad. Tussen die beurten heb ik nooit olie hoeven bijvullen. De ketting is voor rekening van Volkswagen vervangen. Daarna hoorde ik eerlijk gezegd geen verschil. Achteraf gezien paniek om niks door alle heisa in de forums alhier. Mij is de 1.4 TSI motor erg goed bevallen.
Als nieuwe auto heb ik voor de Renault Laguna gekozen. Ik zit veel op de weg en voor lange afstanden, en was op zoek naar zo veel mogelijk rijplezier in combinatie met comfort op de lange afstand. Met de kinderen de deur uit is een bus niet meer nodig.
Ik heb gereden in Audi A3, Audi A4, Peugeot 508, Renault Grande Scenic en Toyota Prius, en gekeken naar de VW Golf, Touran en Passat en Volvo V40. Daar is de Laguna uitgekomen als de voor mij beste combinatie van rijplezier en comfort binnen het leasebudget.
Een Laguna hatchback met vergelijkbare opties bleek 3.000 euro goedkoper dan de Touran, en daar komt heel wat luxe voor terug vergeleken met de wat zakelijke en kale Touran. Meer daarover in de recensie over de Laguna die we hier over enkele weken zullen opstarten.
Dank voor het lezen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Touran 1.4 TSI Trendline *meeneemprijs*APK t/m 26-03-2026/Cruise control/Climate control/Parkeersensoren/Bluetooth/Trekhaak/Multifunctioneel stuurwiel/16'' Lichtmetalen velgen.
- 2009
- 129.143 km

Volkswagen Touran 1.6-16V FSI OPTIVE I / MEENEEM/EXPORT PRIJS / KOPPELING DEFECT !!
- 2006
- 317.729 km

Volkswagen Touran 1.4 TSI Cross|Cruise|Trekhaak|
- 2009
- 211.936 km