Volkswagen Touran 1.4 16V TSI 140pk Highline (2007)

autoreview

Volkswagen Touran
Volkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen TouranVolkswagen Touran

Signalement

UitvoeringTouran 1.4 16V TSI 140pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf79.500 km
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na een TDI een TSI; als dat maar niet tegenvalt!

  • 80.500 km

Na vier jaar sturen in een 2-liter TDI ben ik op zoek gegaan naar een jong gebruikte Touran. Er waren 2 harde eisen: een automaat (DSG) en parkeersensoren.

Na enig speurwerkt kwam er een 1,4 TSI (140 pk) op mijn pad.
De auto was door de 1e eigenaar rijkelijk voorzien van fabrieksopties en dus een uitzonderlijk exemplaar. Wel was de km-stand met bijna 80 dkm voor een benzinestoker relatief veel.
Voor mij geen probleem, want ik rij niet zo gek veel meer.

Wel belangrijk is de trekkracht: er moet zo'n 1500 kilo aan de haak en daar zet ik toch mijn vraagtekens bij; van een ruime 320 Nm terug naar 220 is toch wel een hele stap.

Toch de knoop doorgehakt, wetende dat gebrek aan trekkracht makkelijk kan worden opgelost door tuning; de TSI is makkelijk te keitelen tot 170 pk en 300 Nm. De 6-traps DSG kan 350 Nm aan; de nieuwe 7-traps trouwens maar 250 Nm!

Ik moet zeggen dat ik uitermate verrast ben; tijdens de uitgebreide proefrit uiteraard al, maar het beste merk je het toch in het dagelijkse gebruik en op de bekende trajecten.
Het is echt goed: de TSI is vanaf 1200 toeren bij de les: de DSG schakelt bij rustig gas bij 60 al door naar 6 en als je wat gas bij geeft schakelt hij ook niet terug. Nergens voor nodig: de ROOTS-compressor zorgt voor voldoende aanvoer van zuurstofrijke lucht en de direct ingespoten brandstof leveren een prachtig koppel op. En wil je wat rapper? Dan geef je gewoon een dotje gas bij en de DSG schakelt direct terug en dat breekt de hel los!

Ik ben gestopt; ik ben uitgestapt en heb de kap open getrokken om te controleren of dit werkelijk een 1,4 liter Husqvarnatorretje is! Ongelooflijk hoe dit apparaat de dikke Touran voortsleurt. En wat een prachtig geluid maakt de compressor! Het is verslavend.En dat alles trillingsvrij; wat een enrom verschil met de rauwe diesel.

En na een paar dagen (stevig!) doorgassen geeft de BC een voortschrijdend gemiddelde van 8,4 liter/100 km op. Misschien wat optimistisch, maar als ik met dit rijgedrag boven de 1 op 10 zit kan ik maar 1 ding concluderen:

Dit is de 1e dieselmotor die benzine lust!

Wordt vervolgd.

2000 km verder, nog steeds enthousiast?

  • 82.200 km

Nou en of!
De auto bevalt echt uitstekend. Natuurlijk was de praktische kant al vier jaar bekend, maar de ervaringen met de 1400 cc-motor en de DSG bak zijn natuurlijk nieuw.

Het verbruik is op de BC een optimistische 1 op 11,6 en aan de pomp is dit 1 op 10,4 over ruim 2100 km.
Dat lijkt tegen te vallen, maar de omstandigheden waren verre van gunstig: er is met name de 1e duizend kilometer behoorlijk stevig met de auto gereden. Daarnaast zijn er ook een kleine 400 km met een caravan van 1500 kg rondgetoerd. Dus dat kan voor het dagelijks gebruik absoluut zuiniger.

De ervaringen met de zware caravan zijn tot dusver boven verwachting. Na een getunede 2 liter TDI (400 Nm) zou je toch verwachten dat het bar tegenvalt, nou dus niet. Tot dusver op buitenwegen en in de stad er mee gereden en de TSI heeft er geen enkele moeite mee. Tijdens het aanlopen vanuit stilstand gaat het zelfs nog soepeler dan met de handgeschakelde 6-bak van de TDI.
Wel moet de DSG in de Tiptronicstand worden gezet, zeker een nadeel. Maar de programmering van de DSG is zodanig afgestemd op zuinig gebruik dat deze volledig handelt naar "het nieuwe rijden"wat inhoud dat bij rustig rijden de bak bij 60 doorschakeld naar 6. En 1300 toeren vindt ik met de zware last aan de trekhaak toch echt pijn doen in mijn technische ziel. De "S"-stand houdt de versnellingen aanzienlijk langer vast, maar zodra de cruisecontrol wordt ingeschakeld, fiets de DSG onmiddelijk door naar de hoogst mogelijke versnelling en dan heb je dus hetzelfde.

Dus dan maar zelf "tippen"; praktisch gewoon het gas erop en bij ca. 3000 toeren opschakelen geeft een schokvrije acceleratie door de versnellingen en pakt de motor ook na het schakelen probleemloos op. Ik vind in principe de 5e trap hoog genoeg. Ik ga hier verder mee experimenteren.
Ook fikse hellingen, zoals bruggen tunnels en viadukten kunnen zonder toerenval worden bedwongen.
Gezien het treingewicht van zo'n 3400 kilo kan ik iet anders concluderen dat dat het een buitengewone prestatie is voor deze motor. Tijdens de vakantie naar Zuid-Europa zal het gewicht uiteindelijk zo'n 250 kg hoger liggen, maar ook dan verwacht ik geen problemen.
Wordt vervolgd!

Volgeladen naar Zuid-Frankrijk: redt ie het?

  • 87.800 km

Eind juli was het dan zover: met een flinke caravan aan de haak en zowel auto als caravan dicht bij het maximaal gewicht, dus een treingewicht van bijna 3700 kg, zijn we aan de vakantiereis begonnen.
Vooruitlopend op de details, kan ik alvast verklappen dat de Twincharger zich de bijna 4000 km uitstekend heeft gedragen. De stabiliteit van de bijna 12 meter lange combinatie is zeer groot en uiterst comfortabel te rijden.

Op de vlakke weg of slechts lichte hellingen kan er makkelijk in 5 worden gereden; persoonlijk vindt ik de 6e trap met dit gewicht te hoog.
Ik rijdt in Nederland 90 en over de grens, waar mogelijk, rond de 100 km/h (GPS).

Ten zuiden van Clermond-Ferrand begint het landschap al snel grilliger te worden en worden de hellingen in de autosnelweg flink steiler.
Met de getunede diesel was ik gewend om in de 5e versnelling op de cruisecontrol in de bergen te kunnen blijven rijden, en hoogst uitzonderlijk een keertje terug naar 4; met de TSI moet dit veel vaker gebeuren. Dat kan ook niet anders; het koppel is natuurlijk veel lager, maar daar tegenover staat en veel breder toerengebied waarover de TSI het beschikbaar heeft. Als de snelheid onverhoopt onder de 85 zakt, wordt het toerental te laag en is ook de 3e versnelling gebruikt. Met de Tiptronic is dat super: je houdt gewoon het gas erop en meteen is er trekkracht voorhanden.

Wat wel een punt van aandacht is, dat de cruisecontrol selectief gebruikt moet worden: bij een handgeschakelde bak wordt deze bij het terugschakelen uitgeschakeld; met de Triptronic gebeurt dat niet. Dus als de snelheid terug zakt onder de ingestelde waarde en je schakelt terug, begint de TSI te sleuren om de vooraf ingestelde snelheid weer te bereiken en dat is bergop onnodig duur, want dan giert de benzine de tank uit; resultaat: 1 op 5,5. Auw.
Dus ook de CC tijdig eraf en dan bleef het verbruik met tussen de 1 op 6,5 en 7,5 best wel binnen de perken.
Want vergeet niet: er wordt ruim 2 keer zoweel gewicht voortgesleurd en dat kost nu eenmaal energie.

De hellingen op de binnenwegen in de Cévennes gaven geen enkel probleem; bij rangeren op de bestemmingsplaats is een helling van zo'n 15-20% overwonnen vanuit stilstand. Dat was best wel heftig: je hóórt gewoon de kracht vrijkomen (wat een prachtig geluid!), maar ook daarbij gaf de auto geen krimp. Klasse!

Er is geen enkele keer geweest dat ik bang was dat de 1,4 liter kracht te kort zou komen en me in de steek zou laten.

Waar wel nadrukkelijk rekening mee moet worden gehouden, is het matige afremmen op de motor; al snel moet er worden bijgeremd. Dit is een gegeven.

Met een losse auto cruisend door de bergen, twijfel ik constant tussen D en S: in "D" houdt de DSG de versnelling vrijlang vast, waardoor je geneigd bent een "dotje" gas bij te geven om terug te schakelen, maar dan wordt je soms ongewenst op een duw in de rug getrakteerd: niet zo comfortabel en nadelig voor het brandstofverbruik. In "S" blijft de DSG weer te lang in een te lage versnelling hangen.
Daar zou een tussenweg in moeten zitten.
Verbruik aldaar: 1 op 11: netjes.

Onder de streep:

De Touran is qua concept een fantastische trekauto, daar ben ik opnieuw van overtuigd.
De conclusie kan niet anders zijn, dan dat VAG met de kleine TSI een uitstekend stuk techniek heeft gelanceerd.
Datzelfde geldt voor de DSG: feilloos werkende aandrijving.

Ik was verslaafd aan de trekkracht van de "dikke" TDI, maar mijn nieuwe "drug" heet TSI+DSG.

De winter begint

  • 93.000 km

Na pittige zomertemperaturen, heeft Koning Winter ook de TSI lastiggevallen.

Het eerste wat opvalt is de rust en comfort na het plaatsen van de winterbanden.
Zoals zoveel voorwielaandrijvers, heb ik last van cupping, net als bij de TDI.
Herrie, brommen, trillen zijn aan de orde van de dag. De platte Dunlops om dë 17" Nardo-velgen zijn daarnaast ook relatief stug.
Nu met de Vredestein Snowtracks om de standaard 15" velg is het een enorm verschil.
Maar ja: wie mooi wil zijn moet pijn lijden en dan staan de Nardo's toch wel 500% beter onder deze auto dan de stalen velgen met doppen.
In het voorjaar toch maar overwegen om niet alleen de 2 voorbanden met minder profiel- maar alle 4 de bandjes te vernieuwen. Ben er nog niet uit of het Michelin of Continental gaat worden.

Verder heeft de TSI moeite met op temperatuur komen: na de koude start draait de ontwaseming volop en dan duurt het lang voordat de naald van de temperatuurmeter loskomt. Het lage toerental doet hier duidelijk niet goed aan, want een keertje in de Tiptronic-stand en wat hogere toeren gaat veel beter. Het geeft niet zoveel hoger verbruik. Wat mij verder opvalt is, dat het motormanagement behoorlijk lang extra brandstof toe blijft voeren; dit is vooral bij stationair teorental merkbaar.
Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom VAG bij deze motoren niet standaard koelwaterbijverwarming toepast zoals de Webasto in de TDI's.
De standaard-stoelverwarming bij de leren bekleding is nu een uitkomst: in no-time zijn zitvlak en onderrug heerlijk warm. Decadent gewoon!

Verder is het in de sneeuw oppassen; een fluwelen voet is noodzaak omdat het hoge koppel meteen aanwezig is. De "Winterstand" maakt de boel wel heel erg tam.

Resumerend, ben ik nog altijd dik in mijn nopjes met deze auto. Rijden is fijn, techniek is mooi en -ook al is het een busje en valt over smaak niet te twisten-, ik vind het een gedistingeerd voertuig, zeker in de kleur Slategrey, met teak/anthraciet lerenbekleding en een Highlineuitvoering met vele accessoires zoals Xenon, RNS510, electrisch schuifdak en comfortstuurwiel. De Nardo's maken het beeld compleet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.