Volkswagen Touran 1.6 TDI 110pk Connected Series (2016)

autoreview

Volkswagen Touran 1.6 TDI 110pk Connected Series (2016)

Signalement

UitvoeringTouran 1.6 TDI 110pk Connected Series
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op zoek naar ruimte

  • 131.200 km

Naar volle tevredenheid rijden we in een Skoda Octavia combi 1.6 tdi uit 2014, maar met een 3e kindje op komst lijkt deze ruime auto opeens minder geschikt te worden als gezinsauto. Kijkend naar de ruimte die overblijft tussen de twee kinderstoelen op de achterbank van de Octavia begint de zoektocht naar een auto met ruimte voor 3 kinderstoelen. Het liefst zou ik blijven rijden in een stationwagon vanwege de ruimte en het rijgedrag, maar de exemplaren waar 3 jonge kinderen in een volwaardige autostoel mooi naast elkaar passen moeten nog ontworpen worden, de oude Peugeot 308 SW daargelaten.

Met de rolmaat in de jaszak bezochten we verschillende autobedrijven. Auto’s die de interesse wekten waren onder andere:

- Citroën C4 Spacetourer
- Volkswagen Touran of Sharan (of Alhambra)
- Peugeot 5008
- Skoda Enyaq of Kodiaq
- Hyundai Ioniq 5
- Audi Q7 (3 losse stoelen achterin!)
- Volvo XC90

Opvallend waren de verschillen in vormgeving van de achterbank en plaatsing van de isofix aansluitingen. Drie losse stoelen kreeg al snel de voorkeur. Rationeel bekeken heeft een MPV de beste kansen. De Q7 vonden we ook een mooie auto, maar qua kosten in een andere dimensie dan de kleinere en lichtere MPVs. Uiteindelijk hebben we proefgereden met de C4 Spacetourer en de Touran. Twee soortgelijke maar toch heel verschillende auto’s. De Citroën had een lage km stand van ca. 25.000 km, maar was voorzien van de beruchte 1.2 Puretech. De Touran was een 1.6 tdi met exact dezelfde motor als in onze Octavia, km stand 131.000 km. In de Citroën konden we niet echt wennen en de Touran voelde direct vertrouwd. De koop voor de Touran werd beklonken zonder inruil van de Octavia. Die konden we via een verkoopservice voor een betere prijs verkopen.

Ervaringen jul 2022 - mrt 2025

  • 166.000 km

Ruimte

De zit achter het stuur was even wennen, maar de ‘lucht’ om je heen went snel. De ruimte is sowieso een sterk punt van de Touran, ook al heb ik het idee dat de Octavia er qua kofferbakruimte niet eens veel voor onder doet. Wil je de ruimte optimaal benutten, dan moet je, meer dan bij de Octavia, de hoogte in. Om de vakantiespullen met een vertrouwd gevoel verder op te kunnen stapelen heb ik tweedehands een bagagerek gekocht in Duitsland. Het was me het ritje wel waard gezien een nieuw exemplaar bij VW een fortuin kost.

De stoelen op de 2e zitrij zijn verschuifbaar, maar staan hier altijd op de achterste stand. De beenruimte is dan royaal en ook de breedte voldoet voor 3 volwaardige Cybex kinderstoelen in Isofix. Op plaats 6 en 7 kunnen nog 2 kinderen plaatsnemen, ook daar weer Isofix aansluitingen. De beenruimte moet dan even eerlijk verdeeld worden over de 2e en 3e rij door de stoelen te verschuiven. De beenruimte valt gezien de afmetingen van de auto beslist niet tegen en valt er met 3 personen tot ca. 175-180 cm goed achter elkaar te zitten.

Als de stoelen op de 2e en 3e zitrij worden platgelegd ontstaat er een flinke laadruimte waar je met gemak je fiets of verhuisdozen in kwijtkunt. Een mooie toevoeging is dat de passasiersstoel ook volledig platgelegd kan worden. Zo kun je ook langere voorwerpen eenvoudig inladen.

Rijden

De Touran is met de 1.6 tdi beslist geen snelle auto, maar is voldoende om vlot mee te komen in het verkeer. In vergelijk met de Octavia valt op dat de overbrengingsverhoudingen van de Touran wat korter zijn. Gezien het hogere gewicht en groter frontaal oppervlak is dat ook wel weer logisch. Het voordeel is dat een rotonde rechtdoor in de 3 gereden kan worden. Over het koppel gesproken: beneden de 1500 rpm valt het mij wat tegen. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van de verwachtingen bijstellen en iets hoogtoeriger rijden als je wilt opschieten of met een aanhanger onderweg bent. Het verbruik is afhankelijk van hoe we de auto inzetten. Op langere afstanden rijden we met gemak 1L:22-23km, maar met korte ritten 1L:18km. Het gemiddelde over langere tijd is ongeveer 1L:19km, gemeten aan de pomp. Een gevolg van de relatief korte ritten. De boordcomputer is overigens optimistischer en geeft 1L:20.5km aan.

Comfort

De stoelen zijn van het zogenaamde Ergo Comfort type en die bieden prima ondersteuning. Ook heeft de bestuurdersstoel een massagefunctie, al houdt dat niet meer in dan een op-en-neergaande en in diepte bewegende lendesteun. De zitting is in lengte verstelbaar en het maakt dat je ook na lange afstanden zonder pijntjes uitstapt. De stoffen (velours/alcantara achtige) bekleding voelt fijn aan en voelt niet koud aan als je in de auto stapt na een koude nacht. Ik vraag me af waarom leder vaak als ‘premium’ wordt gezien..

De bedieningselementen zitten op een logische en goed bereikbare plek. We maken veel gebruik van de android auto functie en het infotainment systeem voldoet in zijn algemeenheid prima.

De motor nagelt er flink op los als hij koud is, maar eenmaal op temperatuur verdwijnt het geluid naar de achtergrond. Geluiden vanuit het wegdek dringen naar mijn smaak bij korte oneffenheden iets te veel het interieur binnen. Van windgeruis is maar weinig sprake, pas op hoge (illegale) snelheid wordt het vervelend.

Volkswagen heeft ruimschoots gebruik gemaakt van zwarte pianolak voor diverse delen in het interieur. Bij ongunstige oriëntatie ten opzichte van de zon heb je te maken met een vervelende reflectie. Gelukkig komt dat niet heel vaak voor.

Kraakjes, piepjes, rammeltjes

Kraken bij het nemen van drempels, waar ken ik dat van? Net als de Octavia (en vele andere Volkswagen Groep modellen) begonnen de voorste draagarmrubbers vervelend te kraken. Het is sterk aanwezig en doet nogal afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. De oplossing van de dealer? Insmeren met vet. Elke 6-12 maanden moet er weer wat vet op om het geluid weg te houden. Ook nieuwe rubbers schijnen al binnen enkele tienduizenden km’s weer geluid te gaan produceren. Een definitieve oplossing zou vervanging met polyurethaan bussen kunnen zijn, maar ik verwacht ten koste van comfort.

Ook het interieur laat van zich horen. De bestuurdersstoel begon te kraken en ook uit het dashboard en middentunnel komen regelmatig kraakjes en rammeltjes. Dit heb ik met de Octavia nooit gehad, dus dat valt me wat tegen.

Onderhoud/Betrouwbaarheid

Het basisonderhoud van de Touran doe ik zelf. Een aantal jaren geleden heb ik diagnose apparatuur aangeschaft en dat is al diverse keren handig geweest. We rijden ca. 12.000 - 15.000 km per jaar en anders dan voorgeschreven in de longlife intervallen verwissel ik elk jaar de olie en het oliefilter. Voor de rest is het een kwestie van aanhouden van vervangingsintervallen van filters en riemen en het aflopen van de inspectiepuntjes. Het bijvullen van de AdBlue kan eenvoudig via het vulpijpje naast die van de diesel.

23 mei 2023: 141.700 km, kosten: €150,- materiaal + eigen uren
De remmen waren vies en zat er een kleine roestrand op de remschijven. Remmen schoongemaakt met remmenreiniger en staalborstel en delen opnieuw ingevet. Zinkspray aangebracht op de randen van de schijven om verdere roestvorming wat te beperken. Verder olie en filter ververst en inspectierondje volgens onderhoudsvoorschrift (te downloaden via erWin). Nieuw setje ruitenwissers.

27 juni 2023: APK, kosten: €53,-

27 juni 2024: 154.300, kosten: €200,- materiaal + eigen uren
Regulier onderhoud, ook rem- en koppelingsvloeistof vervangen (eens per 2 jaar). Ook nieuwe remblokken gemonteerd. Nieuw setje ruitenwissers.
Bij het verwijderen van de bodemplaat stuitte ik op een olielekkage. Omdat de carterpan is ingepakt met een ‘jasje’ was het niet direct duidelijk waar de lekkage vandaan kwam. Na schoonmaken heb ik een tijdje zonder bodemplaat rondgereden om te kijken waar de lekkage zat. De voorste krukaskeerring bleek de boosdoener. Deze is niet eenvoudig even te vervangen omdat de distributie los moet. Qua timing hadden we het geluk dat de distributieriem nog nooit was verwisseld, dus dat kon nu in 1 keer uitgevoerd worden. Omdat we als gezin afhankelijk zijn van de auto hebben we besloten deze reparatie te laten uitvoeren door het autobedrijf, zie verderop in de lijst. In ons geval was het een geluk bij een ongeluk, maar een dergelijk grapje kort na het vervangen van je distributieset is een prijzige aangelegenheid.

10 juli 2024: APK, kosten: €59,-

Jul-Aug 2024: kosten wiel repareren + alle wielen balanceren: €85,-
In juli kreeg ik een schroef in de rechterachterband. Het lek kon gerepareerd worden met een prop. Sindsdien had ik op hoge snelheid last van trillingen. Opnieuw balanceren deed wonderen en sindsdien geen trillingen meer ervaren.

Augustus 2024: reparatie wielsnelheidssensor: €30,-
We kregen een storing in diverse systemen van de auto, waaronder ook het ABS systeem. De wielsnelheidssensor rechtachter gaf vreemde waarden door. De sensor vervangen en alles werkt weer naar behoren.

18 november 2024: Distributieset + Multiriem set + Krukaskeerring, kosten: €1.110,-
Olielekkage, zie hierboven beschreven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.