Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)

autoreview

Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)
Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)Volkswagen Touran 1.0 TSI Comfortline Business (2019)

Signalement

UitvoeringTouran 1.0 TSI Comfortline Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onverwacht en hele fijne auto

  • 140.000 km

Deze VW Touran kwam een beetje bij toeval op mijn pad.
De Skoda Kodiaq die ik besteld had, was tijdelijk niet leverbaar ivm te lange levertijd, van 1,5 jaar aldus de leasemaatschappij.
De opvolger van mijn toenmalige Mitsubishi Outlander 7Persoons, 2.0 Automaat benzine, moest weer een grote auto worden. Hiermee bedoel ik, grote kofferbak en 2 extra stoelen in de achterbak.
In verband met de aangescherpte lease budgetten waren de opties beperkt tot een kale Peugeot 5008 of BMW 216 grand Tourer of een, in mij ogen, niet zo mooie, en kwalitatief slechtere Renault Grande Scenic (ondervonden tijdens diverse huurauto ritten).
Tot er aan mooie aanbieding kwam van de leasemaatschappij zelf. Een VW Touran 7P 1.2 TSI comfortline business.
Ivm met de vele opties, vergelijkbare prestaties (op papier) als de Mitsubishi Outlander en toch wel fijn rijdende (proefrit) auto heb ik voor de “niet zo spannende” VW Touran gekozen.
De uiteindelijke levering was een 1.0TSI handbak 6V ipv de 1.2 TSI.


Prestaties & rijgevoel
Toen de 4 cilinder werd omgeruild voor een 3 pitter moest ik wel even slikken. Dat rijdt toch niet?? Ja maar zuiniger en 6PK meer en meer koppel.
Ja maar…. Helaas geen andere optie. De auto’s waren schaars en de levertijden heel lang.
De acceleratie: 0-100 km/h in circa 11,3 s en een topsnelheid van 191 km/h lijkt onmogelijk. Dit waren de prestaties van de Outlander maar die heeft een 4 cilinder, 2.0 liter en 150pk.
Nou eerlijk is eerlijk. Strepen trekken lukt hier mee niet maar hij is erg efficiënt en het is allemaal net genoeg.
Extreem zuinig tot ruim boven de 1 op 20 en dus met een 62 litertank is 1000KM rijbereik gewoon goed haalbaar.
190km/h op de tellen in Duitsland op de cruise controle, ja dat kan ook. Niet tegen de berg op. En het duurt echt wel even.
maar je verwacht had ik dat niet.
En zelfs met hard doorrijden blijft de auto zuinig en kot hij zelden onder de 1 op 15Km.

Praktische bruikbaarheid:
De auto is uitgerust met 7 aparte stoelen.
Wat de 2de zit rij zijn 3 lossen stoel.
Die kun je individueel nog naar voren zetten waardoor (1) de kofferbak vergroot kan worden, (2) je onder de stoelen nog vanallwa kwijt kunt en (3) de kids niet precies naast elkaar hoeven te zitten. Scheelt op zeker 1 of 2 ruzietjes om schouder plaats.
De verschillende vakjes, zijn top. Er zit een gekoeld vakje in. Eef fijn om de drankjes fris te houden en zelfs een afval bakje (erg handig btw).
De kofferbak is super groot en praktische. Deze lijkt kleiner dan die van de Mitsubishi. Maar je kunt ook nog hoger stapelen. Dus alles kan mee.
Dit ondanks de extra achter zitjes.
Wel liet gezegd worden dat als de 2 extra zitjes omhoog staan je er geen kratje bier meer in kan doen. Maar 1 a 2 boodschappen tassen lukt net.

Sterke punten
- Rijbereik,
- Comfort,
- Praktisch,

Zwakke punten
Tja noem ze maar. De auto doet precies wat het doen moet.
Hij is natuurlijk niet erg spannend qua design maar ja, dat zie je van te voren.
Karakter zullen sommige zeggen.
Omdat het motorrretje genoeg koppel heeft en de 6V versnellingsbak de juiste overbrengingen heeft rijdt het toch wel “guitig”.
Hernia geen SUV, nee dat ook niet maar ja de zit is ook hoog.

Problemen:
Geen enkele probleem gehad, geen enkele storing. Olie verbruikt hij niet (lees nooit hoeven bij te vullen).
Oh ja, de armsteun verstelmechanisme en het ventilatieroostertje achter zijn “wat zwakker” en breken dus snel/ gaan wat sneller kapot.

Conclusie
Beter dan verwacht?? Ja zeker.
Spannend nooit maar ook niet saai.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.