AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen ID. Buzz Pro Advantage (2024)

autoreview

Volkswagen ID. Buzz Pro Advantage (2024)

Signalement

UitvoeringID. Buzz Pro Advantage
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf1.024 km
KM-stand laatst5.830 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tegen hun zin

  • 2.043 km

Carjacking is een serieus probleem in mijn familie sinds ik een Volvo V70 reed. Altijd was er wel een reden dat mijn vrouw, dochter of zoon deze auto even iets harder nodig had dan ik. Met zijn trekhaak, laadruimte, electrische bestuurdersstoel en ge-wel-di-ge audioinstallatie maakte deze 2002 V70 overal direct vrienden. En logischerwijs vlogen de kilometers erbij.

1 op 12 reed hij op de buitenweg en snelweg maar de meeste ritten waren kort. Op korte ritten is het verbruik van auto’s doorgaans vele malen meer dan op langere ritten. Ik denk dus dat het verbruik in de praktijk 1 op 6 of minder en dat begon mij steeds meer tegen te staan niet in de laatste plaats omdat ik altijd degene was die 'mocht' tanken. Daarnaast begonnen er zich wat onderhoudskosten aan te dienen waaronder de kathalisator. Dus besloot ik dat hij ondanks alle vrienden -tegen hun zin zelfs- dat hij er echt uit moest.

De vraag was wat kan deze auto vervangen. De eisen zijn:
1). goede stoelen electrisch,
2). goede premium audio,
3). minimaal 750 kg trekgewicht liever meer,
4). lager verbruik dan 1:12
5). interne laadruimte van minimaal 234cm lengte.
De laatste eis is omdat ik surfmateriaal in de auto meeneem. Dat kan vrij veel zijn en en de V70 kan dat omdat de voorstoel vlak kan.

Ik heb van alles bekeken van oud (2004) tot nieuw (2024). Te noemen zijn een schitterende 6 in lijn BMW 335i gt, een Renault Megane E-tech met fantastische geluidsinstallatie, een Prius Wagon, een Toyota Proace, een Nissan Evalia, een Renault Scienic E-tech heel ruim en zeer interessante auto vond ik, een renault Traffic, een Mercedes Vito, een Volkswagen Transporter en een VW Id-Buzz.
In het najaar van 2024 waren de prijzen van traditionele ICE bedrijfswagens behoorlijk hoog. In feite was de Id-buzz ongeveer hetzelfde en toen was voor mij het pleit snel beslecht. Ja ze zijn minder ruim, ja ze hebben minder range maar ze zijn stiller en een stuk energie efficiënter.

Uit principe koop ik eigenlijk nooit een nieuwe auto. Véél te duur maar mijn spreadsheet viel nu toch echt anders uit. Zo groot zijn de verschillen helemaal niet als je alles bij elkaar beschouwd.

We rijden er nu een maand in en dit is wat ons opvalt in minnen en plussen.

De minnen:
-1). Hij moet vaak aan de lader. Het verbruik ligt gemiddeld rond de 21kwh/100km doe je zuinig is het iets minder doe je idioot is het véél meer. Logisch, enorm frontaal oppervlak waarom zo breed?
-2). Ook als de ventilatie uit is ventileert hij via de centrale console. Waarom kan ik dit niet uitzetten?
-3). Bediening klimaatcontrole in donker is onhandig. Bekend euvel wist ik.
-4). Zonder verwarming wordt het gruwelijk koud in de auto dus dat doen we niet meer.
-5). De laadlengte is diagonaal 235 of zo maar niet meer. Ik had de auto graag 30 cm smaller en 30 centimeter langer gehad. Dat was gewoon efficiënter geweest in mijn ogen.

De plussen:
+1). Ja hij is breed maar dat went snel. Eigenlijk zelden groot probleem.
+2). De radio is standaard maar het geluid is voldoende. Niet zo goed als de V70 maar voldoende. DAB+ is probleemloos.
+3). Korte draaicirkel is vaak heel handig. De auto is ook heel goed met aanhanger te rijden achteruit rijden met aanhanger gaat ook prima zelfs zonder achteruitrijcamera.
+4). Grote buitenspiegels. Ik denk dat ongeveer de helft van het verbruik aan de enorme buitenspiegels kan worden geweten. Toch vind ik dat superfijn. Ik wil gewoon zien wat er naast mij gebeurt op de weg punt.
+5). Standaard 19 inch wielen met banden met hoge wangen zijn comfortabel en fijn.
+6). Digitale rijassistenten heb ik nooit op een auto gehad en eigenlijk ook nooit behoefte aan gehad. Die van de buzz zijn echter prima zelden hinderlijk en als het moet zet ik ze wel uit maar ook daar heb ik nog geen behoefte aan gehad.

Verder heb ik niks te melden. Ik vind het een fijne auto. Als ik meer te melden heb kom ik terug.

lekke band

  • 3.533 km

Schroef in de band gereden met verbouwing & verhuizing. Balen. Band kon gelukkig geplakt bij mijn eigen garage 24,20€ hopelijk houdt het.

Ik wen snel aan de omvang van de auto. Hij rijdt prettig vind ik alleen de stoelen ben ik nog niet helemaal uit of deze voor mij ideaal zijn. Ik kom uit een Volvo die had zachte stoelen die een beetje onderuit zaten. Nu zijn de stoelen harder en zit ik rechtop (bewuste keuze).

Auto blijkt wel ideaal in en rond de stad met korte afstanden en bij transport met een kar erachter. De beperkte lengte en relatief korte draaicirkel maken dat je altijd wel een plekje vind en goed achteruit kan manouvreren met en kar. Zicht rondom is echt fantastisch kon niet beter.

Belangrijkste beperkingen betreffen het verbruik en de range in de winter. Verbruik gemiddeld 21 á 23 kwh/100 km bij buitentemperaturen tussen 10 en 5 graden celcius. Range in de praktijk in de winter 300km als je aan de veilige kant blijft. Beslist geen long distance traveller.

Oja. Radio beter dan ik dacht. Niet zo goed als de premium audio die ik in mijn Volvo had (die kon ik zo hard zetten dat het zeer aan mijn oren deed zonder de toon te vervormen) maar wel ruim voldoende. Audio is duidelijk beter dan BMW standaard audio (mijn vrouw rijdt een bmw).

goed nieuws voor VW haters, gebrek ondekt

  • 5.830 km

Vandaag een gebrek ontdekt. Mijn vrouw rijdt een bmw i3 en die heeft stuk of 8 fysieke voorkeuzetoetsen voor de radiozenders. Superhandig vind ik. Nou die fysieke knoppen ontbreken in de buzz. Best jammer vind ik met best wel goede standaard boxjes. "back to work'

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren