Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 30.919 km |
Ervaringen tot nu toe
- 9.256 km
Dit is mijn eerste lease auto.
Dit is mijn eerste nieuwe auto.
Na jarenlang oude(re), grote auto's gereden te hebben, met alle bijkomende reparatiekosten, heb ik de knoop doorgehakt.
Ik wilde geen financiële verrassingen meer. Het zou ook wel eens leuk zijn om een nieuwe auto zelf te kunnen samenstellen.
Vanwege mijn lengte en omvang viel helaas de complete categorie '14%' af. Kijken naar 20% dan maar en bij voorkeur met een wat hogere instap.
Renault Scenic?
De bestuurdersstoel staat daarin voor mij net niet goed.
Het hielp ook niet dat de verkoper binnen 3 minuten feilloos mijn irritatiezone had gevonden...
Ford C-Max?
Van buiten mooi, maar (vóór de facelift die nu net arriveert) van binnen afschuwelijk. Een Nokia telefoon van 10 jaar geleden, daar doet het me aan denken.
VW Golf Plus?
Laat ik zeggen, dat ik de bijnaam Golf 65 Plus kan plaatsen...
(detail: raad eens wat mijn voorloop auto was?Juist, een Plus)
Maar toen zag ik foto's van de Golf Sportsvan.
Wow! Meteen goed!
Proefrit gemaakt met de uitvoering die ik voor ogen had:
1.2 TSI Highline met DSG. Heerlijke auto, dat wordt hem!
Nu nog even configureren. Om dat lange verhaal kort te maken:
- Metallic lak
- Executive Plus (met o.a. Discover Pro navigatie)
- Schakelpaddels voor DSG
- Park Assist
- Dynaudio soundsystem
- Xenon Plus
- Blind Spot Assist
- Spiegelpakket
- Achteruitrijcamera
- Privacy glas
En uit de Accessoirelijst:
- Trekhaak
- Lederen bekleding
- 18" Lichtmetalen velgen
- Kunststof bescherming achterbumper
De kleur Habanero Orange (werkelijk ontzettend mooi als de zon er op schijnt, is een beetje te zien op de spiegel in foto 3) in combinatie met de antraciet kleurige 18" wielen, de chromen raamomlijsting van de Highline uitvoering en het lichtgrijze leer maakt me telkens weer blij.
De verkoper waarschuwde me dat het een 'pittig kleurtje' was, vroeg me of ik misschien teveel met het WK voetbal bezig was.
Maar hoewel ik geen van de drie smaakmakers (lak, leer en velgen) vooraf in het echt gezien had, klopte het in mijn hoofd gewoon. De kleur is niet voor iedereen, maar ik vond lease land al grijs genoeg...
En dan nu de daadwerkelijke ervaringen tot nu toe.
Met 9000 km op de teller kan ik zeggen dat ik de juiste keuze gemaakt heb.
De 1.2 is voor alledaags gebruik in Nederland voldoende. Het helpt dat de trekkracht door de DSG bij accelereren niet onderbroken hoeft te worden. Daarom heb ik zeer bewust gekozen voor deze combi.
Maar als je een keer echt wilt doortrekken, merk je dat het vaatje snel leeg is. Voor mij bijna nooit een probleem, maar het voelt wel echt anders dan de 2.0 Turbo en 3.2 motoren die ik hiervoor heb gehad. Tegen de helling na Luik (bekend?) vlieg je echter zonder problemen omhoog.
Executive Plus en dan met name de Discover Pro vind ik erg fijn werken. Ik lees over Discover Media wel eens dat hij traag zou zijn. Daar heeft de Pro geen last van. De menu's zijn voor het overgrote deel goed ingedeeld en de 'responsiveness' is goed.
Autozoom van de navigatie is cool en handig: heb je voorlopig geen afslagen o.i.d., dan zoomt de kaart uit. Wordt het weer wat spannender, dan zoomt hij flink in. Ondersteund door de pijlen in het centrale info display is het voor mij compleet.
Het Dynaudio systeem vind ik ook echt een aanrader. Ik heb bij de dealer kunnen luisteren naar het standaard geluidssysteem, uitgebreid met het Volkswagen soundsysteem (gelijksoortige meerprijs, maar dan buiten de bijtelling). Maar waar dat systeem bij hogere volumes schel gaat klinken, klinkt de Dynaudio mooi zuiver. Wel opletten met hoe hard je de subwoofer zet, want hij kan nogal gaan overheersen.
Blind Spot Assist werkt geweldig. In tests ben ik tegengekomen dat de signalering (symbooltje in de buitenspiegel dat oplicht danwel knippert) niet fel genoeg zou zijn. Dat zou waar kunnen zijn als je niet min of meer in die richting kijkt. Maar in situaties waarin ik die 'Assist nodig heb, kijk ik automatisch toch al in die richting. Voor mij geen probleem, dus.
De daaraan gekoppelde uitparkeerassistent (grijpt in als je achteruit rijdt en er nadert verkeer van opzij) heeft me al een keer gefopt: Ik reed achteruit terwijl het regende en donker was. Ineens een bijna raspend gevoel en de auto vertraagde flink.
Verdomme, dacht ik, daar gaat mijn velg tegen de stoeprand.
Auto snel weer voorruit en iets verder van de stoep neergezet.
In de tussentijd stapte de bestuurder in de auto achter mij en reed weg.
Schade niet gecontroleerd vanwege de regen, maar de hele avond zitten balen. De volgende ochtend: niks te zien.
Het was me al wel opgevallen dat de auto bij de tweede poging wel erg ver op straat stond.
En toen heb ik kunnen reconstrueren wat er gebeurd moet zijn: de bestuurder is vanaf een tuinpad aan komen lopen en is daarbij door de assistent herkend als verkeer. Nice.
Park Assist en camera lijkt misschien dubbelop, maar ik parkeer eigenlijk meestal zelf (camera). Alleen als ik lui ben laat ik het door de auto doen. Leuk dat dit zowel parallel als haaks werkt. Heeft me nu in totaal 1 keer in de steek gelaten (begon een manouvre die ik niet kon rijmen met wat ik wilde bereiken), maar dat mag geen naam hebben.
Voor mij stond buiten kijf: er moet Xenon verlichting op. Mijn vorige 2 auto's hadden het ook en de verbetering t.o.v. halogeen is enorm. Bij de Sportsvan krijg je dan ook dynamische bochtenverlichting (het Xenonlicht stuurt een beetje mee). Eerlijk gezegd moet ik mijn best doen om dat te zien, en dan nog bij voorkeur op een biljartlaken van een weg.
De statische bochtenverlichting is veel merkbaarder en ook echt goed: deze maakt nl niet gebruik van de mistlamp, maar van een tweede lichtunit in de koplamp. Via een reflector schijnt het licht dan echt de zijstraat in. Dat dat een geler halogeen licht is, stoort niet echt. Wat optisch dus een verstraler is (de binnenste 'lamp'), schijnt alleen opzij. Het grootlicht is nl. ook Xenon.
Naast deze opties zijn er ook veel details die ik fijn/mooi/handig vind:
Materiaalkwaliteit interieur.
Dat de buitenspiegel rechts bij achteruitrijden naar beneden gaat. Of niet, als je dat niet wilt.
Bijna alles is in te stellen via de boordcomputer (bv koplampen voor linksrijden, helderheid van de ambiance verlichting of in de voetenruimte, etc)
iPhone gewoon aan te sluiten met een standaard USB kabel
Prettige cruise control ('zaagt' niet, in te stellen met + of -1 km/h of naar het volgende tiental, in te stellen als snelheidsbegrenzer)
Zeer uitgebreid info display, wat ook weer zelf in te delen is.
Tot nu toe eigelijk (bijna) alleen maar positief.
Is de Sportsvan dan perfect? Nee.
In willekeurige volgorde:
In het begin wilde de benzineklep af en toe niet open. Die moet je gewoon indrukken en dan springt ie een stukje naar buiten...in theorie. Bij de dealer hebben ze toen 'een modificatie gedaan'.
Vertaling: een stukje aan de binnenkant van de klep weg gevijld.
Dat hoort misschien een beetje bij een auto die pas net op de markt is...
Als de bestuurder zijn gordel niet omheeft, kun je niet wegrijden. Hartstikke veilig natuurlijk, maar de melding in het schermpje zegt alleen maar dat de parkeerrem niet los gaat. Geen enkele indicatie dat de reden daarvoor eigelijk de gordel is. Onhandig.
Koppel je een aanhanger aan (13 polige stekker), dan worden de Blind Spot Assist en de uitparkeerassistent automatisch uitgeschakeld. Begrijpelijk. Maar bij afkoppelen schakelen ze niet automatisch weer in. Jammer.
Als je een verloopstekker (13 > 7 polig) voor de aanhanger elektra gebruikt en je vergeet die er uit te halen, dan kan het ook voorkomen dat de systemen uitgeschakeld worden.
Onlangs heb ik de winterbanden (205 op 17") weer laten vervangen door de zomerbanden (225 op 18"). Nu merk ik ineens dat die (in mijn ogen) erg mooie zomerwielen/banden wel véél meer geluid maken dan de winterset. Ook gaat het sturen duidelijk zwaarder.
Bij het bestellen hoefde ik niet perse 18", maar:
- de standaard 16" velgen vind ik niet mooi
- de optie velgen resulteerden allemaal in 25% bijtelling
- de 17" accessoire velgen vind ik ook niet mooi.
- blijven de 18" over...
Bij een evt volgende maak ik echter waarschijnlijk toch een andere keuze.
De ruitenwissers.
Hoe lelijk ik de Golf Plus ook vind, de ruitenwissers die beide in tegengestelde richting van elkaar naar de raamstijlen wissen waren erg prettig.
Bij de Sportsvan bewegen de wissers in gelijke richting, waardoor de rechterbovenhoek van de voorruit niet gewist wordt. Door mijn lengte hindert dat mijn zicht. Ook is het minder fijn voor de bijrijder.
Daar komt nog bij, dat de tweede wisser een klein prutsdingetje is, wat zijn eindpunt precies midden in mijn blikveld heeft. Dus midden in mijn blikveld komt iedere keer een wisser tot stilstand en keert dan weer om (zie foto 4). Vermoeiend.
En tot slot een paar kleine jammertjes:
De ambiance verlichting zit alleen in de voordeuren.
De hoogglans sierpanelen zijn nogal besmettelijk (maar makkelijk schoon te maken)
De bandenspanningscontrole is eigenlijk een bandenomtrek meting, die gebruik maakt van de ABS sensoren ipv druksensoren.
Loslaten van de deurgrepen (buiten) klinkt soms wat goedkoop.
Commando's spraakbesturing weinig intuïtief, waardoor ik het niet gebruik (en niet mis, BTW)
Vergelijking met Touran
- 9.481 km
Op zich heb ik niet veel nieuws te melden over de Sportsvan, maar ik heb afgelopen week 2 dagen in een VW Touran gereden (model 2010 tot nu). Toen viel me aan aantal zaken op waar ik tot nu toe in de Sportsvan niet echt bij stil heb gestaan.
1. Plaatsing van navigatie en bediening Climatronic.
Het scherm van de navigatie zit in de Sportsvan hoog in het dashboard. Hoger dan bv in de Golf 7, doordat er geen ventilatieopening boven zit. Ik vind dat erg prettig, omdat het daardoor beter in je blikveld zit. De bediening van de Climatronic zit daaronder, maar hoog genoeg om nog gemakkelijk te bedienen.
Waarom valt dit nu op? Omdat het in de Touran omgekeerd is, wat zorgt voor reflecties op de temperatuurdisplays. Dat gebeurt in de Sportsvan niet.
2. Bediening van de Cruise Control.
In mijn initiële review van de Sportsvan roemde ik de mogelijkheden van de Cruise Control. Dat zorgt wel voor flink wat knoppen op het stuur: 7 (alleen voor de Cruise Control).
In de Touran zat het 'oude' systeem, met bediening op de kop van de richtingaanwijzerhendel.
Zonder ook maar 1 moment na te hoeven denken, bediende ik alles in de Touran (ik heb een jaar of 8 geleden een paar maanden een VW gehad met dezelfde bediening).
Daardoor viel me nu op, dat dit in de Sportsvan minder intuïtief gaat. Ik ben me daar eigelijk altijd bewust van wat ik wil en hoe ik dat moet doen. Niet dat ik er echt over na moet denken, maar het gaat niet 'vanzelf'.
3. De aandrijving (subjectief).
De Touran was voorzien van een 105 pk 1.2 TSI en handbak,maar voelde een stuk minder vlot dan mijn Sportsvan.
Ik weet dat de Touran plm 100kg zwaarder is en hij had pas 1500km gereden, maar ik vond het verschil echt opmerkelijk.
Ik weet niet of het door de DSG komt of doordat die 5pk (volgens mij) niet door simpel 'chippen' is gewonnen, maar door grondiger aanpassingen van de motor. Voor mij in ieder geval een grote plus voor de Sportsvan.
4. Zitpositie
In de Touran had ik voorin gevoelsmatig minder beenruimte. Ook kon ik mijn linkervoet niet goed wegzetten, de steun zit te dichtbij.
Tenslotte moest ik naar beneden grijpen om bij de pook te kunnen.
Daardoor waardeer ik de verhoudingen in de Sportsvan nog meer dan ik al deed.
Er waren ook uitrustingsverschillen die ik de Touran niet kan aanrekenen, maar waardoor voor mij bevestigd werd dat mijn keuze voor de opties in de Sportsvan de juiste is geweest (Discover Pro vs RNS 315, Boordcomputer Premium vs 'std' MFA)
Volgende keer meer.
Kleine dingetjes...
- 17.455 km
Inmiddels zijn we weer een paar duizend kilometer verder.
De Sportsvan is ondertussen mee geweest naar Engeland. Erg fijn dat je dan niet met stickers op de koplampen hoeft te gaan klieren: gewoon instellen op de boordcomputer en klaar!
Ik heb daar ook wat heuvel- en bergweggetjes gereden. Aan de ene kant valt dan op hoe goed het motortje het allemaal trekt. Aan de andere kant heb ik wel gemerkt dat de DSG voor dat werk beter in de sportstand gezet kan worden. Niet dat de motor constant veel toeren nodig heeft, maar door de 'BlueMotion Technology' afstelling schakelt de bak zó snel op, dat de motor een kansloze strijd moet aangaan tegen de erg lange versnelling. Er ontstaat daardoor een nogal 'taai' gevoel bij het gas geven: de motor reageert voor mijn gevoel bijna niet op wat ik doe. Ik moet dan dus meer gas geven om terugschakelen te forceren. Niet echt kick-down, maar wel meer dan ik gewend ben.
Na een kort moment van overweging schakel de DSG dan terug. Dan zit je echter ineens met een flink vermogen in een kortere overbrenging, waardoor de auto ineens veel harder trekt. Dat is niet echt comfortabel.
Door de bak op zulke wegen in de sportstand te zetten, voorkom je dat: er wordt langer een lagere versnelling gekozen, waardoor terugschakelen niet nodig is en het versnellen van de auto gelijkmatiger gaat.
NB: in ons platte Nederland heb ik hier bijna nooit last van, daar is het snelle opschakelen juist een zegen.
Dan nog een klein geitje over de airco.
Die werkt op zich prima, maar wat me opvalt is dat er bij rijden op binnenwegen koudere lucht wordt geproduceerd dan op de snelweg. Mijn diagnose van de koude grond is, dat er door de rijwind niet echt veel gekoeld wordt. Dat zal ik even toelichten.
Op snelwegtempo waait er (volgens mijn theorie) voor de motor net genoeg lucht door de radiateur om deze zonder bijspringen van de ventilator op temperatuur te houden.
Als de snelheid echter zakt, is de natuurlijke luchtstroom niet meer genoeg en wordt de ventilator bijgeschakeld. Die zuigt dan effectief méér lucht door de radiateur (en dus door de airco condensor) dan op snelwegtempo, waardoor het koelende effect van de airco vergroot wordt. Het is maar een theorie en ik moet er nog een keer mee naar de dealer, maar het is nou ook weer niet zo dramatisch dat ik er direct actie op wil ondernemen.
Het algehele gevoel over de auto is nog steeds erg goed en ik heb er nog steeds flink bekijks mee :-)
Tussentijdse evaluatie
- 30.919 km
Intussen zijn we weer bijna een jaar verder en dat leek me een mooi moment om een tussentijdse evaluatie te schrijven.
Ik vuur gewoon wat losse kreten af...
Om te beginnen: Discover Pro
De bediening reageert goed en vlot en is op de meeste vlakken intuïtief van opzet. Het automatisch in- en uitzoomen van de navigatie, afhankelijk van de verkeerssituatie is mooi. Wat me de afgelopen tijd wel heeft geïrriteerd, is dat de updates bijna anderhalf jaar lang een joekel van een viaduct en een compleet kanaal hebben ontkent. Strikt genomen niet een eigenschap van de auto, natuurlijk.
Verder is het mooi dat je plm. 10 GB vrij hebt voor media bestanden, maar dat wordt al snel onoverzichtelijk en/of onhandig:
Maak je een mooie folderstructuur (artiest-albums-nummers), dan gaat de Shuffle raar doen. Je begint met shuffle op een artiest, maar op een gegeven moment lijkt het beperkt te zijn tot één album van die artiest.
Zet je alles in één folder, dan kun je maar beter de tracknummers verwijderen, anders staan alle eerste tracks bij elkaar, gevolgd door alle tweede tracks, enz. Maar als je dat doet, is de samenhang in sommige albums weer weg.
Het is m.i. ook onhandig dat bij aansluiten van je telefoon, deze meteen als muziekbron wordt gekozen. Dat is niet in te stellen. Ik wil regelmatig alleen maar opladen...
In het Car menu kun je gegevens van de huidige rit laten zien (gemiddeld verbruik en snelheid, duur, etc). Ik gebruik dat nogal eens als zuinigheidstrainer. Maar &€@!, de volgende dag staat nog wel het Car menu geselecteerd, maar niet die weergave.
Tot zo ver mijn 'rant' over dit systeem. Want onder de streep ben ik er nog steeds gelukkig mee...
Motorisering
Wat zal ik hier nou eens over schrijven? Ik ben er zelf nog niet uit, eigenlijk.
Met alleen mij in de auto, en bij normaal, dagelijks gebruik voldoet de 1.2 TSI prima. Maar als ik mijn kinderen meeneem (2 uit de kluiten gewassen kerels van 12 en 14), merk ik dat er harder gewerkt moet worden. Het gaat niet traag, maar het voelt anders.
Zoals ik al eerder schreef: als je 'm een keer op zijn staart trapt, merk je dat het emmertje snel leeg is. In vergelijking tot andere downsizing motoren van bv Ford en Renault, heeft deze een nogal geknepen koppel van 175 Nm.
Daar staat tegenover, dat hij loopt als een naaimachine!
Meestal.
Ik merk bij accellereren met opwarmende motor, dat (zoals ik het omschrijf) verschillende stappen in het motormanagement worden doorlopen: de versnelling is dan niet 100% vloeiend. Ik heb het dan niet over schakelmomenten van de DSG, maar daartussen, binnen één verzet. Ik voel dan enkele korte vibratiemomenten. De dealer heeft niets kunnen vaststellen, dus ik houd het gewoon maar in de gaten. Het is ook geen enorm probleem, misschien ben ik gewoon te sensibel :-).
Tegelijkertijd: vroeger hadden we thuis een Nissan Sunny 1.5 met 75 pony's onder de kap en daar klaagden we nooit over te weinig vermogen. Misschien heeft het te maken met het gevoel dat de turbo geeft. Die zorgt ervoor, dat er bij lage toeren meteen goed wordt opgepakt (een pluspunt!), maar kan daar op een gegeven moment geen opvolging aan geven doordat het maar een klein motortje is.
Ach, misschien ben ik te verwend door de 2.0 turbo en 3.2 zespitter in mijn vorige auto's...
Tot slot nog een lijstje van de opties die ik heb gekozen, ingedeeld naar of ìk ze weer zou aanvinken of niet.
Goede keuze voor mij (willekeurige volgorde):
Discover Pro / Executive Plus
Xenon verlichting (alleen al voor de optiek)
Dynaudio (toch twijfel)
Spiegelpakket
Parkeersensoren v+a
Achteruitrij camera (twijfel, misschien als sluitpost)
Dode hoek sensor
Lederen bekleding
DSG
Kleur (als het weer mag, het blijft lease...)
Trekhaak
Highline uitvoering (het chroom maakt het af...)
Bumperbescherming (doorzichtige stikker, duur)
Leuk idee, maar volgende keer niet meer:
Schakelflippers aan het stuur (gebruik ze bijna nooit)
Parkeer assistent (twijfel, meerprijs t.o.v sensoren was laag)
18 inch velgen (te veel geluid)
Extra getint glas af fabriek (folie kan donkerder)
Al met al vind ik het nog steeds een mooie en fijne auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI 110PK BlueMotion Comfortline BlueMotion
- 2014
- 151.690 km

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI DSG Highline|Xenon|Massage stoel|Trekhaak|
- 2017
- 115.384 km

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline DSG Automaat, Navi Climate en Cruise contr PDC, Trekhaak
- 2014
- 126.047 km