Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)

autoreview

Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)
Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)Toyota Proace Worker Standard Range Cool (2020)

Signalement

UitvoeringProace Worker Standard Range Cool
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 20.000 kilometer in de e-bus

  • 22.000 km

September 2020. Onze Hyundai H300 diesel is 10 jaar oud en behoorlijk aan vervanging toe. Al een jaar aan het oriënteren voor een mooi alternatief. Van huis uit ben ik een Ford rijder dus een Transit custom staat hoog op mijn lijstje totdat een goede bekende (verkoper van Toyota) mij wees op een elektrische bus. In het begin dacht ik dat hij een grapje maakte en dat het voor ons helemaal niet handig was. De bekende beren op de weg: duur in aanschaf, geen grote afstanden, moet zelf een laadpaal aanleggen. Bovendien, moet ik als petrolhead ineens met een batterij-auto gaan rijden? Dacht het even niet!

Toch ga je nadenken: Welke afstand rij ik nou per dag met de bus? Wat zijn mijn autokosten? Wat wil ik met mijn bedrijfsauto uitstralen? We doen het erg goed in e-bikes, past zo’n auto daar niet ontzettend goed bij? Oké! Dan eerst maar een proefrit! Alsof je gaat “kijken” bij een nest schattige Golden Retriever pups, je komt gewoon met een hond thuis.

Zo geschiedde: de proefrit was de laatste strohalm waarin ik (stiekem) hoopte dat ie zou tegenvallen: niet dus! De eerste ervaring met deze bus was top! Omdat Ford helaas destijds nog geen volledige elektrische bussen leverden gekozen voor de Toyota, we waren de allereerste in Den Helder die deze stap namen. Dus genoegen genomen met de 50Kw versie, goed voor een papieren actieradius van 230 kilometer. Een witte Navigator uitvoering met ongespoten zwarte bumpers, dat gaat hem dus niet worden…maar was de eerste die leverbaar was. Toch maar doen, we kleden hem wel aan!

De Toyota verkoper luisterde en dacht goed mee, een aantal opties werden aangevinkt: 18” lichtmetalen velgen, glass panels achterop (toen alleen optioneel op de dieseluitvoeringen), push- en sidebars, mistlampen, getint glas + wis/was op de achterruiten en een achteruitrijcamera.

Waanzinnig tof gewrapt en opgebouwd begon het een beetje te leven en werd ik enthousiast over de keuze die ik gemaakt had. Nu, 22000 kilometer verder een mooie gelegenheid de balans op te maken.

De voordelen: de bus is snel, stil, goedkoop om te rijden en voldoet voor 99,9 procent aan onze verwachtingen. Hij ziet er geweldig uit en het weggedrag is (voor een bus) strak. Hij trekt onze aanhanger met huurfietsen met gemak!

De nadelen: de eerste set voorbanden zijn er al aan. (Het werkt toch verslavend om tegen al het TDI geweld als eerste bij het stoplicht weg te zijn) Ook is er 1 van de waterpompen stuk gegaan, overigens keurig opgelost door de Toyota Dealer Louwman. Verder is de bus wat smal, maar net aan voldoende. Hou er verder rekening mee dat niet iedereen je hoort aankomen, mensen steken zomaar over omdat ze je niet horen, al een aantal keer meegemaakt. Niks aan de hand, ik was erop berekend.

De actieradius:

Gemiddeld rij ik 24,3 KWh op de 100 kilometer. Gewoon in de normale stand, de eco-stand vind ik wat geforceerd zuinig. De opgegeven actieradius zou ik dus gewoon redden als ik op die wijze zou rijden, maar autorijden mag ook een beetje leuk zijn.

Een tevreden pioneer hier.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.