Tesla Model 3 Long Range RWD (2024) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 11.500 km |
Nieuwe type valt tegen
- 2.795 km
In 2019 was ik één van de velen die nog gebruik wilden maken van de lage bijtelling en een Tesla bestelden. Ik heb 5 jaar met veel plezier in de Tesla Model 3 AWD long range rondgereden en toen de lease afliep, wilde ik zeker elektrisch blijven rijden.
Mijn Tesla reed heerlijk, maar had wel veel aandachtspunten: piepjes, kraakjes, een niet goed werkende laadklep, slechte lak, panel gaps, ghost brakes, ruitenwissers die het niet of juist wel deden, connectiviteit met de mobiel was slecht waardoor de keyless entry vaak niet werkte, alarmsignalen tijdens het inhalen omdat de auto dacht dat je uit je baan raakte,etc,etc.
Aangezien er tegenwoordig voldoende keuze is, heb ik voor de aanschaf van mijn nieuwe auto proefritten gemaakt in een Kia EV3, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y en weer de Model 3. De Kia vond ik best ok, maar te druk van binnen (als je Tesla gewend bent, dan raak je volkomen overprikkeld van al die knopjes, flippers en metertjes) en te traag. Audi reed heerlijk maar vond ik toch te duur als je ziet hoe met name de software achterloopt en hoe traag het laden gaat. Tesla Model Y vond ik totaal niet prettig rijden, maar de 3 vond ik enorm verbeterd ten opzichte van het oude model.
Net voor de kerst kon ik de auto ophalen, met het idee dat de meeste irritaties wel verdwenen zouden zijn in de Highland. De auto is op een aantal punten ook zeker verbeterd. Superstil, erg zuinig (155 wh/km in de winter, combi snelweg/b-wegen/stad), veel beter en luxer afgewerkt, strakkere neus, stuurverwarming, automatische te openen achterklep, etc.
Ik kwam er echter helaas al snel achter dat een aantal zaken nog net zo belabberd of nog slechter zijn dan bij mijn vorige auto. Er lijkt wat speling te zitten op het stuur, in ieder geval voel je trillingen tijdens het rijden. Ook wordt de airco niet meteen na instappen geactiveerd, waardoor je een paar minuten met beslagen ramen rondrijdt. Ruitenwissers is nog steeds niet verbeterd, misschien zelfs slechter geworden. Richtingaanwijzer gebruik ik met enige regelmaat niet, omdat het ronduit vervelend is zonder hendel en het soms teveel zoeken is waar de knop zich bevindt (denk aan een drukke rotonde in de stad met fietsers, voetgangers en auto's). Ook herkent de auto mijn telefoon met regelmaat niet, waardoor de deuren niet ontgrendelen. Ook de telefoon van mijn vriendin wordt vaak niet herkend, dus lijkt echt aan de auto te liggen.
Wat vooral erg vervelend is, is dat Tesla de trilling in het stuur normaal vindt en ze aangeven dat ze er niks aan kunnen doen.. Voor de niet direct werkende airco kreeg ik het advies deze dan maar handmatig te bedienen in plaats van de automatische stand te gebruiken. Mooie 'oplossing'. Ik stap hierdoor met tegenzin achter het stuur en zal Tesla niet snel aanraden.
Hoe bevalt de Tesla na 5 maanden?
- 11.500 km
Na bijna 5 maanden rijden en ruim 11.500 kilometer op de teller, is mijn gemiddelde verbruik 155Wh/km. Mijn vorige Tesla (2019) had een verbruik van 185Wh/km, dus deze is behoorlijk zuiniger.
Verdere positieve punten zijn nog steeds de stille cabine, actieradius, stoelkoeling, stuurverwarming en het feit dat de accu 's nachts niet echt leegloopt. Mijn vorige Tesla verloor al gauw 30km in een nacht.
Helaas zijn er toch diverse zaken die het rijplezier vergallen. De airco heeft een eigen wil en blaast bij lage buitentemperaturen continu koude lucht naar binnen. Pas als de temperatuur op 24 graden wordt gezet, voel je warme lucht. Als het dan warm in de auto wordt en je de temperatuur naar 23,5 zet dan blaast hij ineens weer ijskoude lucht. Nu in het warme voorjaar zijn de problemen iets minder.
Het grootste probleem is dat er trillingen in het stuur voelbaar zijn tijdens het rijden, waardoor ik niet kan genieten van het rijden. Tesla heeft de auto gecheckt en zegt niksvte kunnen vinden. Zoek je op internet, dan blijken er vele mensen hetzelfde probleem te hebben.
Verder is de automatische versnelling handig, maar sta je bijvoorbeeld op een parkeerplaats met een auto voor je en niemand achter je, dan zet de auto de versnelling gewoon in de vooruit. Pas je niet op, dan rijd je zo tegen een andere auto aan. De zelfrijdende Tesla zal nog wel even op zich laten wachten, als dit soort simpele dingen nog misgaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.