Tesla Model 3 Long Range RWD (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 1.059 km |
Eerste kennismaking en ervaringen
- 1.059 km
Na aanvankelijk te hebben besloten nog even door te blijven rijden met de Model 3 Performance (modeljaar 2019) toch direct overstag gegaan toen de nieuwe Model 3 Longe Range RWD op de markt kwam. De upgrade naar een Model 3 Highland is een flinke, terwijl de prijs ten opzichte van 2019 op een wezenlijk lager niveau ligt.
De levertijd van de Model 3 LR RWD fluctueerde iets maar gelukkig kon Tesla de auto nog net voor kerst leveren. Voor de levering gekozen om de auto op te halen in Tilburg; een hele verbetering ten opzichte van een Amsterdams haventerrein in 2019... Desalniettemin moesten de kentekenplaten nog gezocht en gemonteerd worden, en de accu wat bijgeladen. Dat zorgde voor flinke vertraging waardoor het ophalen fors meer tijd in beslag nam. Het instellen van de settings kon pas wanneer de auto uit de leveringshal gereden was, en kostte dus ook wat tijd extra. Tijdens de eerste kilometers viel op dat er een hinderlijke trilling in de banden zat, en wel op een onacceptabel niveau. Direct retour naar Tesla Delivery Tilburg dus. Daar werd verteld dat men er daar niets aan kon doen, en er een afspraak bij een Service Center moest worden gemaakt. Dat direct via de Tesla app gedaan, maar bleek pas op 13 januari 2025 mogelijk. Lang wachten, en met trillende banden naar huis gereden.
In verband met de trilling in de banden en de lange wachttijd besloot ik om toch met de auto naar de plaatselijke 'bandenboer' te gaan, die gelukkig vrijwel direct tijd had. De banden bleken toch gebalanceerd, maar niet netjes rond. Plat stukken in het loopvlak, zogeheten 'flat spots', vermoedelijk door het langdurig stilstaan op de boot vanuit China. Het Tesla Service Center beaamde deze bevinding en vertelde erbij dat er gewoon (veel) met de auto gereden moet worden, bij voorkeur lange ritten. Het zou verholpen moeten zijn na 4000-8000 km zei Tesla. Dat is nogal wat, maar inmiddels kan gezegd worden dat het inderdaad is afgenomen. Op de vlakke ondergrond van een parkeergarage is met volledig ingestuurde voorwielen heel duidelijk te voelen dat de voorwielen niet homogeen rond zijn. De afspraak met het Service Center blijft aanvankelijk staan voor de zekerheid, maar heb ik inmiddels afgezegd omdat de trilling geleidelijk verder afneemt.
Dan de auto zelf. Dit is zoals gezegd echt een upgrade ten opzichte van de vorige generatie Model 3, en zeker de eerste versies. De auto is niet alleen goedkoper geworden, maar ook comfortabeler, stiller, luxer, en zuiniger. Uiteraard kun je de Performance niet direct vergelijken met de LR AWD, maar laatstgenoemde bevalt erg goed in de dagelijkse praktijk.
Ben ik alleen maar positief? Nee. Het afschaffen van de richtingaanwijzerhendels is vreselijk, met name op rotondes of bij situaties waarin het stuur verdraaid is/wordt. Er zijn aftermarket oplossingen voor flink wat geld, al zou ik daarmee erg oppassen omdat op diverse YouTube-filmpjes te zien is dat de hendels met enige speling op de stuurkolom gemonteerd zitten en hier als het ware omheen roteren. Dat is hinderlijk bedienen. Wellicht komt er in de toekomst een gedegen oplossing, of went het volledig.
Een ander punt van kritiek is de bemoeizucht van de rijhulpsystemen. Op de snelweg (met ingeschakelde adaptieve cruise control) poogt de auto het stuur naar rechts om te gooien wanneer gereden wordt op een opengestelde spitsstrook, en een ononderbroken naar rechts afbuigende kantlijn (ter markering van een afslag) verschijnt vanuit de linker rijbaanmarkering. Snel en krachtig ingrijpen is dan noodzakelijk.
De waarderingspunten vat ik op dit moment als volgt samen:
- Comfort
De 18 inch wielen zorgen in combinatie met het zachtere onderstel voor een wezenlijk comfortabeler weggedrag. De betere isolatie zorgt voor meer rust (minder geluid) in de auto, hetgeen prettig is. Met koud weer is de standaard aanwezige stuurwielverwarming zeer aangenaam. De bediening van de richtingaanwijzers is een ergonomische misser van formaat. Het schakelen tussen vooruit- en achteruitrijden op het centrale beeldscherm went snel en functioneert prima (slechts eenmaal bijna de heg van de buren platgereden).
- Prestaties
Ten opzichte van mijn vorige Model 3 is de LR RWD wezenlijk langzamer, en heeft deze minder grip bij het uitaccelereren van een bocht. Desalniettemin snelt de LR achterwielaandrijving in 5,2 seconde naar 100 km/uur, wat nog steeds een hele nette prestatie is. Op hogere snelheid trekt de auto ook behoorlijk goed door. Ten opzichte van een Model 3 met AWD is wel merkbaar dat de vertraging door regeneratie minder is. Er mist immers een 'dynamo' op de vooras van de auto. Hierdoor moet de bedrijfsrem van de Model 3 LR RWD wat vaker worden aangesproken. Het grotere bereik is erg aangenaam, zeker in een situatie waarin je de auto thuis kan laden.
- Betrouwbaarheid
Na pas 1000 km valt over de betrouwbaarheid niets te zeggen. De eerdere ervaring met de vorige Model 3 is goed; die heeft zich nooit misdragen (al had ie wel de typische tekortkomingen van zijn soortgenootjes). Veel punten zijn bij de Highland aangepakt, en waar nodig ga ik preventief te werk. Roestvorming bij de voorzijde van de dorpels wil ik voorkomen door een beschermlaag achter de wielkuip aan te brengen, en spatlappen te monteren. Minder fraai, wel effectief.
- Kosten
Voor de aanschafprijs van €44.990 krijg je met de Model 3 LR RWD in mijn ogen een goede aanbieding. Het gewicht van deze versie is relatief laag, wat voordelig(er) is met het oog op de wegenbelasting die tegenwoordig betaald moet worden. En als je thuis met zonnepanelen kan opladen en onderweg gebruikt maakt van het eigen netwerk van de Tesla Superchargers, vallen de verbruikskosten erg mee. De kosten voor onderhoud vielen bij mijn vorige Model 3 erg mee, dus de verwachting is dat dit niet slecht gaat uitpakken.
Tot zover de eerste kennismaking en ervaring met de Model 3 Highland Longe Range achterwielaandrijving. Tot nu toe over de auto zeer tevreden, zij het met enkele kanttekeningen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.