Tesla Model 3 Long Range AWD (2024) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 6.600 km |
Opnieuw een Tesla M3, maar toch anders
- 6.000 km
Na een slordige 100.000 km in een model 3 SR+ uit 2019 en 6.000 km in de vernieuwde Highland (AWD), acht ik mezelf instaat om een aardig vergelijk te kunnen maken. Wellicht behulpzaam voor mensen die een keuze gaan maken voor een nieuwe EV.
Mijn eerste Tesla kwam wat onverwacht op mijn pad. Ik reed een Alfa Romeo Giulia met wat ik beschouwde als een koppelsterke motor (400 nm). Iemand uit mijn team moest zijn auto inleveren en nog een aantal maanden een nieuwe leaseauto rijden. We schrijven medio 2019. Hij vond het zonde om een paar maanden voor zijn pensioen nog een nieuwe auto te moeten aanschaffen. Uiteindelijk hebben we besloten dat ik 'm zou overnemen. Hij wilde graag een Tesla proberen. Mij leek dat ook wel wat. De leasemaatschappij waarschuwde ons dat we bij problemen er alleen voor zouden staan. Dit schrok ons niet af, maar maakte de belangstelling naar de rijervaring juist groter. In oktober 2019 heb ik de auto in Tilburg opgehaald. Per toeval kwam uit dat ik in de buurt was en mijn collega verhinderd. De ontvangst beleefde ik in tegenstelling tot velen juist positief. Geen geleuter en slechte wijn, maar lekker no-nonsense. Na de eerste kilometers was ik ook gelijk om naar elektrisch rijden. Wat een power en souplesse. En die directe respons! Ongeëvenaard. Heb daarna ruim 4 jaar met veel plezier in de Model 3 SR+ gereden. En dan komt einde leasecontract in zicht. Inmiddels ben ik minder gaan rijden en was daarmee een nieuwe leaseauto geen logisch vervolg meer. Wat nu?
Zelf iets kopen? En wat dan? Koop je nieuw of gebruikt? Wat al wel duidelijk was, dat het weer een EV zou worden. Die aandrijflijn is echt ongekend veel beter dan een diesel of benzine. En laden kan thuis en sporadisch onderweg. Geen groot probleem wat ik de afgelopen 4 jaar heb ervaren. Zelfs niet in de omringende landen. Na 4 jaar ben ik steeds meer de frisse kijk van Tesla op de auto gaan waarderen. Anders omgaan met onderhoud. De monteur komt bij jou langs ipv andersom. Super handig als je druk bent en moeilijk tijd kan vinden om een ochtend bij een dealer te gaan zitten. Of het snelladen onderweg. Geen pasjes, geen gedoe. Pluggen en laden. En de aansturing van autofuncties met de spraakoptie. In gewone mensentaal. Geen menustructuren uit een digitaal knoppenverleden volgend. Verfrissend. Vanuit deze positieve ervaringen dus vooral gekeken naar een Tesla. Tweedehands vond ik het aanbod best prijzig. Dan toch liever nieuw. De Model Y (Performance) had ik al 's een aantal dagen mee gehad. Reed prima. Stiller en meer ruimte dan de 3. Maar ook wat minder kart-achtig qua sturen. En qua prestaties wilde ik niet terug. Dan werd het wel weer prijzig. Ook mijn beide zoons hadden een voorkeur voor de 3 boven de Y. Ondanks hun lengte van 1.90 en 1.95m (en groeiende...).
Met mijn jongste zoon (petrolhead die het liefste een BMW 340 of Giulia Q had gezien) ben ik gaan proefrijden in een RWD en AWD. Direct komende uit de 2019 SR+, miste ik de bite bij de RWD. Alsof deze op lage snelheid in vermogen wordt beknot. Niet aangenaam. De AWD had dat niet. En meer range. Uiteindelijk daar voor gegaan. En dan na 3 weken ben je eigenaar van een rode raket. Want lange levertijden doen ze niet aan bij Tesla.
En hoe rijdt dat dan? Ten opzichte van een eerdere 3 vooral veel gepolijster. Het rijgeluid is sterk afgenomen. Maar ook de vering is soepeler geworden. Minder kart-achtig dan de SR+. Mij sprak dat ongepolijste juist wel aan. Maar dit is op lange stukken wel comfortabeler. Je rijdt nu wel ongemerkt (te) hard. Als je tenminste de EU-nanny van de snelheidscontrole hebt uitgeschakeld. Dit kan gelukkig met 1 druk op het scherm. Wat een ramp is dat zeg. En vaak onveilig doordat ze op het meest ongewenste moment afgaat. Bij 1 km te hard wel te verstaan. Luchtalarm-stijl. Een andere EU-ergernis is het lane keeping-mechanisme. Wanneer niet wordt gesignaleerd met het knipperlicht bij baanwissel, wordt er gestraft met een trilling in het stuur. Alsof je over iets heen rijdt. Afleidend en bloed irritant. Nu hoor ik de lezer denken, 'maar waarom signaleer je dan niet?' Nou dat heeft te maken met mijn laatste grote kritiekpunt, de knipperlichtbediening. Bij de model-update is men afgestapt van de stengels om over te gaan op stuurknoppen. En deze zijn niet bij elke stuurstand blind te bedienen. Het went een beetje, maar blijft nodeloos aandacht van de ogen vragen. Heeft de update dan nog positieve punten? Gelukkig wel. Het interieur is weer wat knapper en de stoelen hebben naast de al aanwezige verwarming, nu ook ventilatie en koeling. Bij zomerse hitte een fijne functie. Tijdens lange ritten op de snelweg of peage is het een heerlijke km-vreter. Altijd power beschikbaar. Reageert gelijk op stuurbeweging en pedalen. Uitstekend met 1 pedaal te rijden. Bij meer kilometers zal ik verdere rijervaringen delen. Heb de auto nog niet zo durven uitwringen als de SR+. De eerste voorzichtige pogingen laten wel 3 zaken zien. De iets gepolijstere vering betekent dat de carrosserie wel iets tijd nodig heeft om zich in een bocht te zetten. Het tweede punt heeft denk ik meer met AWD te maken. Het pedaal verder vloeren in een bocht, betekent dat de auto wat naar de binnenkant van de bocht gaat trekken. Over de grenzen van grip en stuurgedrag op de grens kan ik nog niet goed oordelen. Het lijkt erop dat de banden wel wat minder grip hebben dan bij de oude M3.
Qua verbruik is het weer een super zuinige auto. En de grotere accu betekent dat je nu echt 0 range anxiety hebt. Ook in het buitenland. Dus geen spijt van de keuze. Maar de auto is wel echt anders dan het 2019-model. Van kart-achtig nu wat meer GT-achtig.
En vacance
- 6.600 km
Vakantietrip Zuid-Frankrijk
Toen ik de vakantie plande, reed ik nog in de M3 SR+. De range daarvan is zomers met mijn rijstijl ca. 350 km (wltp 409 km). Reden om voor de vakantieweken een benzine auto erbij te huren. Omdat de overgang naar de nieuwe Highland veel eerder kwam, en deze een aanzienlijk hogere wltp heeft (672 km), toch maar weer de huurauto afgezegd. De vakantie zelf was een rondtrip door Zuid-Frankrijk. Globaal beginnend ten westen van het Rhonedal (Uzes), daarna afzakkend naar randje Camargue (Arles), om daarna over te steken naar de oostzijde van de Rhone (Cote d'Azur). Van hieruit omhoog voor een stop nabij de Mont Ventoux op de grens van Drome en Vaucluse. En vandaar weer met tussenstop naar les Pays-Bas.
We rijden meestal 2 tot 3 uur tot een stop. Dat deden we ook al met de eerdere brandstofauto's. De stops had ik, in tegenstelling tot de mogelijkheden die de navigatie biedt, zelf gepland. Op de reis allemaal superchargers van Tesla. De voordelen zijn: vele laders, goedkoop en geen gedoe met pasjes. Meestal ook een gelegenheid voor een hapje of een drankje. We reizen licht, en maken vooral gebruik van de lokale voorzieningen. Het pakken van de auto is daardoor ook geen probleem. Tassen met kleding en een enkele beach volleybal. De frunk is hierbij een welkome aanvulling. Zekerheidshalve neem ik de granny lader mee met 25 m snoer. Dan kun je werkelijk overal laden waar een 230 V punt is.
Aangezien de eerste stop net onder Brussel lag (Wavre) had ik de auto niet verder geladen dan 80-85% bij vertrek. De auto leent zich prima voor reizen. Hij is stil, comfortabel en natuurlijk altijd voldoende snel. Zelfs op buitenlandse snelheden blijft het verbruik bescheiden. Rond de Belgische steden weer een hoop drukte. Ik plan al bij voorbaat een doordeweeks vertrek om zaterdagdrukte te voorkomen. Opvallend was dat de superchargers een veel hogere bezettingsgraad hadden dan vorige jaren. Niet alleen Nederlanders, en ook niet alleen maar Tesla's. In Frankrijk viel me het grote aantal Tesla's op. Blijkbaar daar ook het populairste EV-merk. Het laden doe ik steeds aan de hand van het restpercentage van de accu bij de volgende stop. Hier houd ik rond de 30% aan. Dat geeft mij rust en maximale flexibiliteit bij eventuele tegenslag (die natuurlijk nooit optreedt). Dat betekent tot ca 80% laden en doorrrr. Het laden beleven we ook nooit als vervelend wachten, maar benutten we meestal met de benen strekken, de hypermarché plunderen, of een kopje koffie. De auto is meestal eerder weer klaar voor een volgende etappe.
Over de hele trip hebben we nergens problemen met laden gehad. Bij de hotels had ik vanwege het plan met de huurauto geen rekening gehouden met een laadmogelijkheid. Die was er dan ook niet. Meestal zorgde ik net voor aankomst nog even voor een shot elektronen. Voor het laden lokaal had ik een Chargemap laadpas aangevraagd. Eén van de grootste aanbieders in Frankrijk. De pas werkte ook overal. De lokale laadpalen in het zuiden waren van een bijzondere soort. De contactdozen zijn vaak weggewerkt achter een extra deurtje. Dit ontgrendel je eerst met de laadpas. Daarna start je het laden. Wel overwegend 11 kW. Voor lokaal is dat prima.
Naast het verantwoord elektrisch reizen ook de brandstofpassie kunnen bevredigen. In Uzes een tentoonstelling van het werk van de familie Bugatti bezocht (meubels, beeldhouwkunst en auto's) met een aantal fantastische klassieke modellen. En uiteraard op een buitenbaan gekart en de Camargue doorkruist in een open 4x4 Landrover.
Op reis met de Tesla heb ik geen moment het idee gehad dat de auto ons beperkte. Sterker nog, het voorkoelen is ideaal als de temperatuur vrij stelselmatig met een 3 begint.
In het begin was het qua instelling even zoeken naar de juiste stoelafstelling. Met name de lendensteun. Deze is gekoppeld aan je bestuurdersprofiel. 1x goed instellen is dus altijd een juiste zit als je het portier opent. Het enige nadeel is het ontbreken van een zitvlakverlenger. Voor langere mensen betekent dit minder steun voor het bovenbeen. Aan de andere kant, de goedwerkende ACC zorgt ervoor dat je niet continu je been op het pedaal hoeft te houden.
Waar ik me tijdens de trip meerdere malen aan geërgerd heb is het gedrag van de navigatie. Soms probeer je een bepaalde route te volgen. Omdat je iets onderweg wil zien of de route überhaupt aangenamer vindt. Een paar keer werd ik verrast doordat de navigatie onderweg had bepaald de route te verleggen. Soms vanwege een goede reden als verkeersdrukte, maar ik zou dan een notificatie willen krijgen met een verzoek tot wijziging ipv van deze manier van surprise-navigatie.
En wat is de afdronk van een rondje Zuid-Frankrijk in de Elonmobiel?
+ rust, power en een uitstekend stuurgedrag
+ voorkoelen, stoelventilatie en geheugen functie voor de rijders instellingen
+ range en laden probleemloos.
- de EU-snelheidsnanny en rijstrookbewaking
- de surprise-navigatie
- de knipperlichtbediening.
Overal nog superblij met de auto. Ik houd van krachtige goed rijdende auto's. Als reismobiel zeer geslaagd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.