Subaru Justy 1.0 Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Justy 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 1.100 km |
- 1.100 km
Aangezien er hier nog geen review staat over de Justy Comfort heb ik besloten er maar wat over te schrijven.
Om de maandelijkse kosten te gaan drukken ben ik gaan zoeken naar een zuinige maar niet te kleine auto. Dit vond ik in de Justy terug. Ik heb bewust gekozen voor de Comfort en niet voor de Comfort S omdat ik de optielijst van de Comfort S bij lange na het geld niet waard vind. Ik heb in beide gereden en merk naganoeg niks van de beloofde wielophanging in de Comfort S.
Ik ervaar de ruimte in het voertuig als voldoende. Ook na meerdere staionwagens gewend te zijn. Zelf met onze dochter van 2 hebben we ruimte genoeg. Wel vaker bij het boodschappen doen de bank half afklappen. Ook voorin is er voor beide passagiers meer dan voldoende ruimte waardoor je jezelf in een klasse groter waant. Een nadeel in het dashboard is wel dat bepaalde knoppen zoals de spiegelbediening ergens onderaan zijn weggemoffelt. Dit geeft het verder netjes afgewerkt dashboard toch weer een goedkope indruk. De standaard radio is ook niet echt bij de tijd, doet wat ie moet doen maar verder ook geen fratsen. Mp3 bleek gewoonweg niet leverbaar. De stoelen zitten goed, ook voor de lange afstanden. Bij het snellere bochtenwerk mag er iets meer zijdelingse steun zijn in de stoelen want de auto helt toch best wel over. Het overhellen zelf betekend niet dat je denkt dat je elk moment de bocht gaat verlaten, integendeel, hij volgt zijn lijn prima en je kan er best hard mee de hoek om. Merk wel een groot verschil tussen de auto waarmee ik heb proefgereden en de mijne. Standaard wordt de auto geleverd op een dermate goedkope oosterse band dat ik denk dat ermee rijden onverantwoordelijk is. Ik heb daarom de mijne op een set Bridgestones laten afleveren.
Over het verbruik kan ik meedelen dat ik best geloof dat er mensen zijn die er 1:18 mee halen maar dat die mensen geen haast meer hebben omdat ze gepensioneerd zijn. Ik haal er gemiddeld met een normale rijstijl, mee komen in het verkeer, 1:15 mee. Ik vind dit toch best aan de grove kant voor een auto van 860 kilo met 3 cilinders. Het motortje doet overigens prima zijn werk. Pakt lekker soepel op in alle toerengebieden maar boven de 100 is de rek er ver uit. Ook wordt hij bijzonder windgevoelig boven de 100.
Kortom ik vind het een fijne auto waarmee je goed vooruit kan in de stad.
Over de kwaliteit van aflevering ben ik wat minder te spreken. de auto werd aan mij afgeleverd in de werkplaats van de garage. Geen probleem zou je zeggen. Vond ik ook niet. Ware het niet dat het tegen 6 uur liep en wij na de aflevering naar huis zijn gereden alwaar wij direct de verjaardag van mijn vrouw gingen vieren. Auto mooi op de oprit onder de carport gezet en er verder niet meer zo naar gekeken. Maar de dag erna toen ik weer eens goed naar de auto keek zag ik dat er aan beide achterportieren behoorlijk wat oppervlakkige krassen zaten. Na verdere inspectie zag ik nog dat er een diepere kras op het dak zat en dat er aan de binnenzijde van de dorpels en deurstijlen ook diverse krassen zaten. Kortom meer krassen dan op de auto van 10 jaar oud die ik hiervoor had. Bij terugkomst dealer werd mij per direct al verteld dat dit daar niet gebeurt kon zijn maar dat dit mijn eigen schuld was. En dat na een dag, ben ik dus nog niet mee klaar.
Zoals u ziet is het verhaal niet alleen positief maar ook negatief, waarom? omdat je jezelf aan kleine ergernissen behoorlijk kan ergeren en de positieve dingen voor lief neemt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.