Smart #5 100kWh Summer Edition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | #5 100kWh Summer Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 6.000 km |
Comfortabele unieke reisauto
- 6.000 km
Op zoek naar een nieuwe elektrische auto (om nog een lagere bijtelling te behouden voor 5 jaar), heb ik veel auto’s gereden. Zowel Chinese modellen als Europese, waaronder Xpeng G6, Byd Sealion 7, Peugeot E-3008, Peugeot E-5008, Kia EV3.
Ik stond al bijna op het punt om een G6 te kopen, maar besloot de nieuwe Smart #5 toch nog even in de showroom te bekijken. Het is een opvallend model, redelijk vierkant, hoog en bijzondere lichten. Kortom een auto die je mooi vindt of haat. Ik viel in de eerste categorie. Qua uiterlijk was ik direct verkocht.
Na de auto in de showroom te hebben bekeken, moest ik nog een paar weekjes wachten op een proefrit. En ook de proefrit in een Summit Edition stelde niet teleur. Een heel comfortabele en grote auto, eindelijk een auto waar ik me met mijn 1,97 niet groot in voel. Zeeën van hoofdruimte, zowel voor in als achterin. Met het panorama dak veel licht. En een mooie hoge zit.
In tegenstelling tot andere Chinese auto’s vond ik de veiligheidssystemen in de #5 tijdens de proefrit niet zo aanwezig en irritant.
Ik was eigenlijk van plan om voor de Pro+ te gaan, maar daar zou ik een trekhaak op moeten laten monteren. Dat is bij Smart geen goedkoop grapje en zou 2.250 moeten kosten. Daarmee werd het verschil met de Summit opeens klein (die wel van fabriek een trekhaak heeft).
Ook vond ik de kleur in combinatie met de groene binnenbekleding wel wat hebben. Daarbij komt nog eens dat de Summit 4WD is, een warmtepomp heeft, HUD, een passagierscherm, betere luchtfiltering, snellere levertijd en nog wat kleine features voor een paar duizend meer.
Tel daarbij een hoge introductiekorting op en de Summit is opeens wel veel waar voor je geld. Het is wel jammer van de bijtelling die wel over de catalogus prijs gaat, maar voor mij was de Smart #5 Summit vergelijkbaar in prijs als een Xpeng G6 Long Range, waar geen korting mogelijk was.
Eenmaal besteld kon het wachten beginnen. Ik was denk ik 1 van de eersten die de #5 geleverd kreeg. Op het moment van schrijven zijn er nog maar 80 op kenteken inclusief alle showroom modellen. Kortom, niet een auto die je vaak tegen komt.
Het is dan ook echt een auto die de aandacht trekt. Ik krijg regelmatig opmerkingen in de trend van “Is dat een Smart?” of mensen die even omkijken.
De eerste weken kreeg ik voor mijn gevoel meer piepjes dan tijdens de proefrit. Gelukkig heb ik dit inmiddels opgelost met betere instellingen. Dit is even puzzelen, maar inmiddels heb ik vrijwel geen moment meer dat ik me erger aan de ADAS systemen.
De adaptieve cruise control is soms nog wel wat te voorzichtig, bijvoorbeeld wanneer op de snelweg een auto met hogere snelheid voor je invoegt gaat hij onnodig afremmen. Ook kan hij op 60 wegen met onduidelijke belijning soms zonder aankondiging de cruise control uitzetten, iets wat wel echt beter kan. Maar in mijn ervaring met vrijwel alle auto’s is er op elke cruisecontrol wel wat aan te merken. Veel is ook een kwestie van wennen in de praktijk.
In vergelijking met mijn vorige auto (Kia Niro) is dit echt een klasse hoger. Heel comfortabel en luxe gevoel.
Het vermogen van 587pk blijft erg leuk. Je wordt echt in je stoel gedrukt wanneer je vol gas geeft en de auto blijft doortrekken ook voorbij de 100. Natuurlijk praktisch totaal onnodig. Ik kan me voorstellen dat de 2WD versies meer dan genoeg vermogen hebben in de praktijk.
Voor mij is het geluid van het standaard geluidsysteem ook erg goed, maar ik kan me voorstellen dat het systeem in de premium of brabus nog net een niveautje hoger is.
Op mijn eerste lange rit ook het snelladen getest, ik kwam op zon 260kwh bij een 300kwh laadpaal. Kortom de auto was in mum van tijd weer vol.
Kortom, ik ben heel tevreden. Het is erg leuk om een auto te rijden die je niet op elke straathoek ziet. Wil Smart nog verbeterstappen maken, dan zitten die vooral in de software. Zo had ik wat opstartproblemen met de APP, is het jammer dat niet alle instellingen bewaard blijven, kan de cruisecontrol net iets beter en de snelheidswaarschuwingen onder de favorieten knop. Hopelijk zaken die met de volgende OTA updates opgelost kunnen worden.
Kleine andere verbeterpuntjes zijn er ook, de sleutel is wel snel leeg en de ruitenwissers kunnen beter, maar de positieve punten wegen hier ruimschoots tegenop. Het is en blijft een heel comfortable reisauto met zeeën van ruimte. Het is eigenlijk vooral bijzonder dat we deze auto niet vaker zien, helemaal omdat in de praktijk de aanschafprijs lager is dan veel minder riant uitgeruste modellen.
Voor andere geïnteresseerden in de #5, meld je ook gerust aan voor deze WhatsApp groep: https://chat.whatsapp.com/FiENaBgP7FN6ItT64sWAJA
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Smart #5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Smart #5 Pro 76 kWh | Panoramadak | Adaptieve Cruise Control | CyberSparksLED | Sfeerverlichting | 360° Camera | Stuur & Stoelverwarming
- 2025
- 1 km

Smart #5 Pro+ 100 kWh | Panoramadak | Adaptieve Cruise Control | CyberSparks LED | Sfeerverlichting | 360° Camera | Stoelverwarming
- 2025
- 1 km

Smart #5 BRABUS Brabus 100 kWh | 646 PK! | Drive Pilot | Stuurwiel- & Stoelverwarming voor- & achterin | Head-Up Display | Sennheiser Audio | Panoramadak | Demo-auto
- 2025
- 3.662 km
Lees ook

Dubbeltest: De Smart #5 is bizar snel, maar minder 'af' dan de Mini Countryman

De Smart #5 is duur, maar ook groot en luxueus – Back to basics

Test: Smart #5 - De #5 is een Smart ForFive

Nieuwe Mercedes-Benz GLB klaar voor debuut


