Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Style Businessline (2015)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Style Business (2015)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Greentech Style Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst129.500 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Daar is ie dan

  • 90 km

Eind maart 2015 mocht ik weer een nieuw lease-vehikel bestellen. Helaas was het niet mogelijk bij mijn werkgever om uit mijn favorieten te kiezen. Dan had er een Mazda 6 gestaan. Dus dan maar de mix verstandig, betaalbaar en toch leuk.

De eisen:
1. Ruim!
2. Betaalbaar
3. Voldoende vermogen
4. Zoveel mogelijk luxe

Bij luxe dacht ik dan aan Xenon, LEDs, in-car entertainment, Navigatie, Leer, Glazen dak.

Bij vermogen dacht ik dan niet aan de 0-100 tijd maar wel dat er wat gebeurd als ik met een volle auto het gas induw om iemand in te halen. Met name dus koppel.

De lijst was:
Ford Focus
Ford Mondeo
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
Skoda Octavia
Skoda Superb
Opel Astra Wagon
Opel Insignia

De Mondeo, Passat en Insignia vielen al snel af, want enige vorm van aankleding maakt de auto snel erg duur. Bovendien is de Passat doodsaai in mijn mening.De nieuwe Superb wilde ik het liefst maar die was niet leverbaar toen ik mocht bestellen.

De Astra, Golf, Focus en Octavia bleven over. En overall was de Skoda met gemak de winnaar. Van alles een beetje en winnaar kwa ruimte en luxe.

De 1.6 TDI vond ik waardeloos rijden, dus heb ik de 2.0 TDI besteld. Inderdaad, de NoX uitbrakende Volkswagen diesel die momenteel onderwerp van discussie is.

De dealer gaf aan dat het zo maar kan zijn dat ik 1 van de allerlaatste uitleveringen van deze 2.0 heb ontvangen. Dus heb ik toch iets bijzonders, zij het om de verkeerde redenen :-)

De Style Business Line is van zichzelf erg aangekleed, ik heb het volgende nog toegevoegd:

1. Dynamic pakket ivm stoelen
2. Verduistering ramen
3. 18" Golus velgen
4. Race Blue
5. Accessoire: Leer, met sticksel in kleur van hemelbekleding.

En die totale bestelling is dus in maart / begin april gedaan. Na meerdere keren verplaatsen en uitstellen is de auto uiteindelijk op dinsdag 29 september geleverd.

29-09-2015: Opgehaald!
Deze morgen om 09:00 direct bij de dealer de auto opgehaald. Zeer uitgebreide uitleg gehad over alle systemen. En hele bruikbare en praktische tips. Goed van Duindam!

Direct daarna de eerste 90KM op de teller gezet en ik moet zeggen na deze prille rit dat ik zeer blij ben met mijn keus. Allereerst is de motor erg pittig, hij blijft eraan sleuren. Koud is het nog een beetje een traktor-diesel kwa geluid, maar warm is het al snel soepeltjes. Laat staan als ie ingereden is na 5000+ kilometer. Verbruik kan ik niks zinnigs over zeggen nu, eerst maar eens 1000KM erop zetten.

Ten tweede de aankleding:
De dynamic stoelen en stuur zijn top! Met mijn 1.94 ben ik niet klein, maar wat zit het lekker. Helemaal met de lederen bekleding die ik heb laten inbouwen. Ik moet nog even de beste positie vinden, maar dat komt goed met de tijd.

En nog mooier, ik kan comfortabel achter mijzelf zitten. Niet dat ik daar ooit kom, maar het zegt veel over de zee aan ruimte.

Overige luxe: Voordeel van het 2016 model is dat bijvoorbeeld de WLAN optie onboard actief is. Altijd fijn.

Columbus systeem is bijzonder snel en intuitief om mee te werken. Audio, navigatie en automanagement spreken erg voor zich. Enkele opties die je voorheen door de dealer moest laten ontgrendelen kan je nu zelf doen. Dus bijvoorbeeld de zijspiegels kan je nu zelf naar beneden laten kantelen als je achteruit rijdt. Handig voor stoepjes etc.

Ruimte te over en als voorbeeld: de buggy van mijn zoon past er in de lengte in ipv in de breedte, zo diep is de kofferbak. Gigantisch!

Het eerste mini minpuntje heb ik ook al gevonden: ik vind een hendeltje voor de cruisecontrol echt een beetje knullig in een auto die verder zo doordacht is.

De komende tijd volgen aanvullingen en foto's, maar tot nu toe ben ik heel erg gelukkig met mijn keuze.

===

Voordat vragen komen:
Ik heb nu alleen sterren gegeven voor Prestaties en Comfort. De rest is nog neutraal.

Toch niet het NoX monster

  • 170 km

Gisteren uitgebreid contact gehad met Duindam. Ze hebben eea uitgezocht en mijn Skoda blijkt inderdaad de Euro6 motor te hebben. Dus geen fraude-gevalletje.

Hij komt los..

  • 6.000 km

Na 6000 km is de Skoda steeds meer in mijn waardering gestegem. De 2.0 is soepel en snel. Gemiddeld gebruik nu 5,5L / 100km en dat met veel korte ritjes. Op de lange afstand met de CC op 90 haal ik rond de 4,0L / 100km.

De stoelen zitten top, het leer is heerlijk. De auto is erg ruim, en de kofferbak enorm. Style accessoires bevat veel fijne dingen die het dagelijks leven comfortabeler maken, zoals de radio, xenon, stoelverwarming, etc. Het enige dat ik echt mis is elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie. Mn vrouw gebruikt de auto veel en elke keer zit ik weer te worstelen om mijn plek te vinden. Zij 1,70, ik 1,94...niet handig.

De cruisecontrol doet het goed, maar de bediening is echt totaal waardeloos. Al meermaals ervaren dat bij rechts afslaan de cruise control een resume deed en de 2.0 er dus vol aan begint te sleuren. Niet handig in de bebouwde kom als je net van de snelweg komt.

Binnenkort komen er een paar lange ritten aan richting Frankrijk, eens zien hoe zuinig het op lange afstand .

Technisch alles ok. Het enige gekke is dat de wielkasten heel hard gaan resoneren als een harde wind (7+ Bft) haaks op de auto staat. Als een soort kerkorgel pijpen...moet ik nog eens voor terug.

Nieuwe bandjes, verbruik.

  • 25.000 km

Al bij 24.000 de standaard Conties voorbanden moeten laten vervangen. Ik trek geen strepen, maar de banden hebben kennelijk moeite met het koppel van de 2.0. Nu Fulda banden, die zijn iets harder en persoonlijk vind ik ze comfortabeler.

Het verbruik is 1:20 gemiddeld, met name met veel korte ritten. Niet slecht. Op weg naar Frankrijk met 110 haalde ik 1:23 gemiddeld met een half vol geladen auto.

De kleine tank is jammer, met een 60L tank haal je makkelijk 1000km. Maar vooruit, het is maar 50.

De dynamic stoele vind ik geweldig en ontzettende toegevoegde waarde, samen met het leer.

De navigatie loopt wel erg achter, de A4 bij Delft is nog steeds onbekend, terwijl ik er toch echt dageljjks overheen rijd.

Heerlijke auto, zeer ruim, prima vermogen. Een collega met de 1.6 was toch wel even stil toen hij mee reed. Het verschil is groot.

Verder niets bijzonders, op naar de 50K.

70K betrouwbaarheid

  • 70.000 km

70K op de teller. Veel file kilometers in de winter gereden, wat een negatief effect heeft op het verbruik. 1:18 op winterbanden tot gevolg.

Verder nog steeds een erg fijne en betrouwbare reisgenoot. En voor 35K fiscale waarde is er geen vergelijkbare auto die dezelfde ruimte en comfort biedt.

Na 2,5 jaar zijn de minpunten:
- kleine tank(50l) en al bij 35 liter gaat het lampje branden. dus effectief 700km bereik voordat ik weer een tankstation mag zoeken. Waarom geen 60 of 70 liter als optie...
- Cruise control, die hoort op het stuur. Niet het VW hendeltje.
- Navigatie: oude informatie en helemaal de berekende aankomsttijd is een aanfluiting. Klopt van geen kanten.

Opvallendheden:
- Ik heb de indruk dat de 2.0 TDI of koppel of PKs is kwijtgeraakt. Het felle is er vanaf. Mogelijk een "dieselgate" update gehad van Skoda tijdens een beurt?
- Parkeersensoren die aanslaan in de file. Ook als ik op de linkerbaan sta en dan gaat links piepen....raaar!

Pluspunten:
- Ruimte, comfort, Canton audio, de Active stoelen, betrouwbaarheid.

De 100k review

  • 100.000 km

Weinig bijzonders te melden. Het verbruik in de winter is 1:17 op winterbanden. Met een relatief zware voet en veel file rijden.

Opvallendheden: binnenkort een beurt omdat er wit poeder op mijn dashboard ligt, het komt uit de airco en het blijft terugkomen....en nee, het is geen pakje ontplofte coke. Ik ben benieuwd wat ze vinden.

Daarnaast blijf ik mij verbazen over de slechte reistijd berekening...Vandaag van Amsterdam naar Rotterdam: onboard zegt 75km in 1uur 10. Google Maps gaf aan via Utrecht in 2 uur. Helaas had google gelijk.

Verder is de Octavia nog steeds een fijne ruime gezinswagen die ons probleemloos en relatief comfortabel brengt waar we moeten zijn. De stoelen zijn fijn, beladen is de auto een beetje stuiterig op de achteras.

De 2.0 Tdi blijft fijn, maar nog steeds ben ik van mening dat ie minder fel is geworden na enkele onderhoudsbeurten.

Ik kijk uit naar de nieuwe Octavia, want eigenlijk heb ik weinig echt noodzakelijke aanvullingen nodig. Stilstaan met een auto van 60k is net zo rot als met een Skoda van 35k.

Over 6 maanden gaat de familebak uit de lease. Dan volgt de afsluitende review, met ongeveer 120k.

Ingeleverd

  • 129.500 km

Na ruim 4 jaar trouwe dienst is de Skoda ingeruild. Samengevat is dit een trouwe ruime reisgenoot geweest die veel waar bood voor weinig geld.

Eigenlijk nooit grote problemen gehad. Bij 115K ging de motor in een soort noodloop zonder turbo. Uitgelezen, niks gevonden. Even uit en aan en een paar keer doortrappen in de toeren en na wat walmen leek het weer beter. Bij 120k een kapotte sensor die telkens foutmeldingen gaf. Bij 125k weer een week lang een inhoudende motor gehad. Kleine dingen die denk ik te wijten zijn aan zuinig onderhoud door de leasemaatschappij. Verder een top auto geweest.

Nu ingeruild voor een Tesla model 3. Ja, primair voor de bijtelling. Die review volgt nog.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.