Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Elegance Businessl (2014)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Elegance Businessl (2014)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Greentech Elegance Businessl
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Poor mans car?

  • 5.000 km

Nee dus!

Sinds mei 2014 in bezit van een gloednieuwe Skoda Octavia El. Business Line. Gekozen motor is de 150pk sterke 2.0 TDI.

Na 5 jaar Audi wilde ik de bijtelling wat gaan drukken maar niet gaan rijden in een 14% auto. Na wat voorwerk uitgekomen bij Skoda.

20% bijtelling, lage basisprijs, veel opties die ook nog eens betaalbaar zijn en ook bijzonder veel accessoires (mocht je een Skoda Octavia willen kiezen, blijf daar eens zeker bij stilstaan).

- Motor

Na een eerste proefrit was ik verrast over de felle Diesel. Ondanks dat deze 20 pk minder had dan mijn Audi, voelde deze aanmerkelijk sneller aan. Uiteraard is het een nieuwe generatie motorblok maar het lage gewicht van de Skoda speelt daar een meer dan belangrijke rol in. Met een gewicht van rond 1270 kg is deze namelijk 200 kilo lichter dan de A4.

Ik heb nu meer dan 5000 kilometer op de teller en de motor is nog steeds een genot. De drive mode assistant is in de sport-modus erg fel op het gas. Schakel je over naar de eco-modus dan lijkt de auto wat paardjes te missen. Standaard staat hij dus bij mij ook op de sport-modus. Verbruik is rond de 6l per 100 kilometer (1/17). Niet slecht maar verwacht dat dit nog wel gaat afnemen naar mate het aantal kilometers op de teller vordert.

- Interieur & comfort

Algemeen

Ik ben erg (positief) verrast over de afwerking van het interieur. Het klopt gewoon. De ergonomie is goed, mede als het gebruik van de materialen. Ik heb als accessoire leder stoelen (achteraf)en ook het panoramadak. Heerlijk, veel licht en lekker bij mooi weer. Ik heb daarnaast het Dynamic pakket waarbij je de RS Stoelen krijgt. Deze zitten uitstekend. Nadeel je hebt geen hoofdsteun en moet dus creatief zijn bij het ophangen van DVD schermpjes voor de passagiers op de achterbank.
De auto is echt gemaakt voor lange afstanden en dat merk je pas als je uitstapt na een lange rit. Je merkt namelijk niks, en je komt fris en fruitig op de plaats van bestemming aan

Navigatie

De Columbus navigatie is van zeer goede kwaliteit en met de aanvulling van de Canton speakers een goede reisgenot. Het is wel even uitvogelen om het geluid naar je eigen wens te krijgen, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Wat ik wel mis is de mogelijkheid van een draaiknop op de middenconsole om navigatie te bedienen. Het is wel-is-waar touchscreen en ook met +8 inch erg groot en mooi maar voor de verkeersveiligheid niet altijd even makkelijk. Wat ook een aandachtspunt is, is dat de SD-kaarten lezer in het handschoenvak is. Snel wisselen is niet handig tijdens het rijden. Connectie met Windows phone en android (4.2 en 4.4) verloopt soepel.

Ruimteaanbod

De ruimte in de auto is schier oneindig. Zowel op de achterbank als ook de kofferbak. Een week op vakantie met twee volwassenen, 1 baby en een kleuter met alle bijbehorende spullen (dus ook wandelwagen, koffers, loopfiets, etc...). Het past gewoon. Met nog bijna helemaal vrij zicht naar achteren toe.

- Exterieur

Ik heb gekozen voor Race Blue aangevuld met 19 inch zomervelgen. Daarnaast wat chrome aangebracht vooraan en achter. Ik heb wel de standaard Skoda grill (lamellen) vervangen omdat deze me niet kon bekoren. Ik heb hier een alternatieve grill in laten plaatsen. Deze geeft de auto een sportievere look en ik vind (persoonlijk) is de voorkant hiermee meer een geheel.

De auto heeft als accessoire Eibach verlagingsveren waardoor hij 3-4 cm lager ligt dan de standaard Octavia. Naast het optische effect (imo staat de Octavia te hoog op z'n poten), stuurt de auto hierdoor veel directer en is koersvaster. Combineer je dit met de sport-modus in de dynamic drive set-up, dan heb je een auto die je echt voelt en sportieve trekjes heeft!

Voor de looks een sierstuk op de uitlaat laten zetten en een RS Spoiler toegepast aan de achterkant.

- Conclusie

Ik heb de eerst 5000-6000 km er op zitten en ben de Audi totaal vergeten. Dat is een dik compliment naar Skoda toe. Ben echter wel blij met een aantal aanpassingen vooral aan het exterieur. Ik vond de auto in eerste instantie te ingetogen. Dat is echter nu niet het geval, maar is het in mijn optiek ook geen "Sjonnie "auto geworden.


Mocht ik weer iets te melden hebben over de auto dan zal ik dat uiteraard doen!

Still going strong

  • 30.000 km

De Skoda Octavia nu meer dan een half jaar in bezit en nog steeds blij met mijn keuze.

Veel valt er niet op aan te merken op een paar kleine zaken:

- passagier portier wil wel eens moeilijk open gaan. Dit is een bekend probleem en zal bij de 30.000 km beurt opgelost worden

- achterportier kunnen bevriezen. Met vaseline is dit echter op te lossen.

Kortom nog steeds tevreden over de prijs/kwaliteit ratio

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.