Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 184pk RS (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI 184pk RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
Nieuwe (lease) Octavia.
Volgende week is het dan zo ver... dan mag ik deze prachtbak ophalen. Uiteraard volgen er nog wat eigen foto's. Ik ben voornemens hier een logboekje bij te gaan houden van het wel en wee van deze Skoda Octavia van alweer de derde generatie.
De meestgestelde vraag (vooral door collega's in dezelfde leaseklasse) is: Waaróm? Of soms: Een Skóda? Wát? Geen Mercedes of nog een BMW?
Wel... de BMW is een geweldige auto. Het rijdt geweldig, stuurt als op rails, voelt sportief aan en ziet er goed uit. Maar toen ik bij de dealer binnenliep voor een volgend model, kreeg ik ongeïnteresseerde verkopers, torenhoge optieprijzen, onmogelijkheden (hoezo móet ik automaat rijden voor een trekhaak?), in principe moest ik gaan 'inleveren' om een volgend model mee te krijgen. En we hebben het hier niet over noodzakelijkheden, want die zijn er weinig, buiten een goede stoel, airco, beetje vermogen en liefst ook goede audio. Maar het principe telt voor mij ook erg zwaar.
Het binnenlopen bij de Skoda dealer was dan ook een verademing. Ja, het ziet er allemaal wat simpel uit (de lakkleuren, de vloer van de showroom, de blikken Citigo's en Rapids die er gewoon goedkoop uitzien... maar wel een vriendelijke verkoper die enthousiast is en bereid is mee te denken, en de lagere prijzen maken een hoop meer mogelijk.
En ondanks dat de BMW 20% was komt de Skoda bijna op dezelfde bijtelling uit, simpelweg omdat de catalogusprijs zo veel lager is. Dat maakte het gelijk al interessant. We zijn voor de RS gegaan omdat het totaalpakket gewoon hartstikke mooi is. Er zijn alleen nog grotere navigatie, een spiegelpakket, black pakket en wat kleine zaken toegevoegd. Achteraf hebben ze er nog geluidsisolatie, een sub in de reservewielruimte, tinten van de achterruiten en een standkachel aan toegevoegd.
Is het een zelfde soort auto? Nee. De wegligging is totaal anders, je gaat van RWD naar FWD, in de regel zou een BMW liefhebber hier niet klakkeloos in rijden en dat ook nog fijn vinden. Ik ben daarnaast echter ook nog een vader en kan de ruimte dus goed gebruiken. Daarnaast rijd ik graag iets aparts, en dit voldoet daar prima aan, want hoeveel family estates zie je rijden die een 320d bijhouden?
Eerste kilometers
- 1.100 km
Tijd om na te gaan of de beloftes waargemaakt lijken te zijn.
Ik heb er nu een paar dagen in gereden en alle knopjes geprobeerd. Ik moest nog even zoeken naar de kilometerstand (toch handig bij het tanken) maar dat geeft het dashboard dus automatisch weer bij de contactstand.
De auto rijdt erg comfortabel. Ik was even onwennig door het ontbreken van een kantelfunctie in de stoel, maar na wat hendeltjes trekken heb ik een heerlijke zitpositie gevonden met - dankzij de sportstoelen - heel veel steun aan alle kanten.
De prestaties: Ik weet dat de auto met 8 seconden geen strepentrekker meer genoemd mag worden in het huidige autoklimaat, maar het voelt allemaal erg snel aan. Bij tussensprints is er bijna geen turbogat en om het overige verkeer voor te blijven hoef je niet terug te schakelen, al is dat wel het leukste want dan begint te motor zo lekker te brullen.. althans, de soundgenerator, die daarmee de dieselnagel overstemt. Ja, het is nep, maar dat boeit eigenlijk niet, want het geeft erg veel lol!
In snelle bochten merk je dat de techniek de boel in het spoor moet houden, want zeker met de - door de LeaseMij verstrekte - Kleber (deden ze hun naam maar eer aan) Krisalp II winterbanden eronder is het soms zoeken naar grip. Desalniettemin kun je bij droog weer flink door scherpe bochten heen blazen vermits je de auto goed in de bocht zet voordat je verder aantrekt. Rechtuit bij droog weer is geen enkel probleem, zelfs geen zogenaamde 'torque steer' gemerkt.
Het geluidssysteem begint langzaam ingespeeld te raken, de eerste dagen hadden de voorspeakers in de deur nog wat moeite met bassen maar dat trekt nu langzaam weg.
Waar ik nog aan moet wennen is de lengte. Normaal heb ik geen moeite met auto's van welk formaat dan ook, maar hier lijkt de wielbasis van voor naar achter tot langer dan de gemiddelde station, waardoor de insteekhoek iets veranderd is. Je kunt hem ook niet klakkeloos in elk vak proppen zoals ik dat van de BMW gewend was, die beduidend compacter was. Misschien is dat de nieuwigheid en moet ik nog wat behendiger worden.
Puntjes van aandacht: De rechterspiegel kantelt niet naar beneden bij achteruit rijden, ik wist dat dit een probleem ging worden, Skoda heeft geprobeerd deze aanpassing nog te maken (normaal alleen mogelijk met elektrische stoelen) maar helaas. De armsteun in het portier zit iets ver weg zodat je je elleboog er niet op kunt leunen terwijl je de hand nog aan het stuurt hebt. Klinkt overdreven kritisch misschien, maar als je veel kilometers maakt let je op dat soort dingen.
Het interieur is hartstikke strak, netjes en alles zit op de juiste plaats. Ook de navi is eenvoudig te bedienen en het reageert ook allemaal lekker vlot.
Verbruik kan ik nog niet heel veel over zeggen, ik heb begrepen dat de BC erg nauwkeurig schijnt te zijn (de KM-teller wijkt ook weinig af van de GPS) en die geeft voorlopig 1 op 15.5 als gemiddelde aan. Ik rijdt hem consequent erg rustig warm tot minimaal 90% olietemperatuur (die zit er gelukkig op!) voordat het gas erop gaat. Snelheden boven de 170 heb ik nog niet geprobeerd dus dat zal ook meespelen. Mijn tank is nu echter ook gekrompen van 61 naar 51 liter en de reserve 'begint' hier ook 5 liter eerder, waardoor ik voor mijn gevoel toch harder door de diesel heen ga.
Tot zover de eerste indrukken, op naar de 10.000 voor een volgend meetpunt!
Een maandje verder...
- 6.000 km
We zijn nu een paar kilometer en een ruime maand verder, dus wat kleine toevoegingen.
De auto begint ingereden te raken, ik merk dat de standkachel echt veel doet voor het motorblok, want die ene verdwaalde keer dat ik koud start komt er een enorme diesel-rammel uit het vooronder, daar heb ik in principe dus nooit last van.
Het onderstel heeft wat moeite met het natte weer, de matige winterbanden blijken ook erg veel afrolgeluid te produceren. Lange ritten zijn toch desondanks comfortabel, de auto strijkt hobbels en slecht wegdek stukken beter vlak dan de BMW dat eerder voor me deed. De tweede versnelling blijkt net voor de honderd te stoppen, je moet dus echt twee keer schakelen om tot de 100 te komen, dat verklaart gelijk de matige tijd op papier. In de werkelijkheid is de auto iets sneller en zeker bij tussensprints kom je niks tekort.
Na wat lezen op een Skoda forum ontdekt dat de ESP stand ook een 'sportmodus' kent, die je in tegenstelling tot de RS Sport stand van de auto zelf, na elke start opnieuw moet activeren. Het wijzigen van deze ESP verwijdert de limiet op de toerenteller bij stilstand en geeft net iets meer pit bij het optrekken (wel zelf zorgen dat je geen wielspin hebt). Dit heeft uiteraard geen zin met dit natte weer dus dat bewaren we lekker voor droog zomerweer (en zomerbanden).
Klein akkefietje gehad met de bandenspanning - deze moest ik controleren, zo werd aangegeven. Uiteraard z.s.m. gedaan, daar bleek dat de spanningen van beide voorbanden wild uit elkaar liepen (bijna een bar verschil onderling, de ene zat eronder en de andere erboven). Gecorrigeerd en systeem ge-reset, melding is daarna weggebleven.
De auto gaf onlangs ook de melding dat ik de koelvloeistof moest controleren. Ook hiervoor even gestopt en voor de zekerheid bij het tanken ook even een flesje vloeistof gekocht... nadat ik de druk langzaam liet ontsnappen uit het reservoir (die inderdaad heel lichtjes onder 'min' stond) schoot hij weer terug naar een normaal niveau (net onder 'max'). Voor de goede vorm maar een slokje bijgegoten, melding is sinds ook niet meer teruggekomen.
In het begin had ik rond de 90~100 km/h een licht 'huilend' geluid uit de achtertrein, dat begint nu weg te slijten zo lijkt het wel, dus ook dat schrijf ik toe aan de winterbanden die eronder zitten, de auto rijdt verder uitstekend!
Eindelijk de zomerbanden eronder!
- 19.000 km
Na een bijna gortdroge doch frisse winter vond ik het welletjes geweest. De door de leasemaatschappij opgedrongen Klebers teruggebracht naar de Kwik-Fit en de door Skoda geleverde ContiSport 5 laten monteren.
Wat een wereld van verschil! Zelfs in de -2.5graden vanmorgen vroeg bakken meer grip dan met de Klebers en zeker bij warm weer bijt de RS zich vast in de bochten op een manier die grenst aan wat ik van de BMW gewend was. De neus is wel wat zwaarder maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ook de acceleratie lijkt beter nu de banden meer 'rek' hebben voor ze hun grip kwijt zijn en de electronica bijspringt.
We zitten op 2/3 van de weg naar de eerste beurt en na alweer 32 tankbeurten is het me wel duidelijk wat het gemiddelde verbruik van deze auto is. Wellicht dat het op zomerbanden en met warm weer nog iets verbetert, maar we zitten nu zo rond de 1 op 15. Niet heel erg goed, maar gezien de rijstijl acceptabel.
De auto voelt nu veel volwassener, geeft meer comfort op hoge(re) snelheden en stuurt strakker. Los van wat olieverbruik (1+ liter), wat te verwachten is bij inrijden, heb ik ook na deze bandenwissel na slechts 2 dagen opnieuw spanningsverschil gehad (ditmaal 0,1 bar linksvoor) dus er was weer een tripje luchtvoorziening nodig. Goed om te weten dat het systeem (nauwkeurig) werkt, maar ik snap niet helemaal waarom ik niet gewoon de juiste band aangewezen krijgt (in plaats van een generieke melding) - alle 4 worden immers gemeten. Het 'huilende' geluid uit de achtertrein is nu ook plotseling verdwenen, dit waren dus toch de winterbanden!
Deze zomer hoop ik de auto eens op wat hogere snelheden (in DLD uiteraard) te kunnen testen om ook daar verslag van te doen.
Bijna tijd voor de eerste beurt
- 26.000 km
De kilometers lopen op, en zojuist is de afspraak ingepland voor de eerste beurt sinds aanschaf, ergens begin juni. Ze heeft zich tot nu toe goed gedragen, maar er is wel een aandachtspuntje.
Los van het olieverbruik, dat nu ruwweg 1 liter per 10.000 kilometer is geweest, is er ook een halve liter koelvloeistof verdwenen. Dit gaan ze dan ook testen door het systeem onder druk te zetten, waardoor de beurt iets langer gaat duren.
Hopelijk is het allemaal niks serieus en blijft het een poliklinische ingreep. Ben nog steeds net zo blij met de auto als op de eerste dag, en de auto komt nog steeds elke dag meer in haar element.
Heb onlangs voor het eerste zelf als passagier meegereden en moet dan bekennen dat de vering toch vrij sportief aanvoelt, zeker bij slecht(er) wegdek. Als bestuurder heb je dat toch minder in de gaten.
Gelukkig valt er met de auto ook soepel te rijden. Nu mijn zoontje drie is geworden begint hij af en toe last te krijgen van wagenziekte. Dit voorkomen we door een raampje open te doen maar toch vooral door extra kalm te rijden als hij meerijdt, en daar leent de auto zich ook prima voor - soepel schakelen -zo zacht dat het bijna onvoelbaar is- en een mooie acceleratiecurve die geen onnodige extra g-krachten teweeg brengt voor de passagiers.
Heb ik ondertussen nog wat verbeterpuntjes? Dat niet echt, maar ik denk dat ik, gezien de kwaliteit van de naden in de stof, achterof toch liever voor volleder had gekozen. De stoffen middenbaan helpt toch niet zo goed tegen zweten als ik had gehoopt en dan is leer wel de prettigere zit, ondanks dat ook de halflederen sportstoelen echt geweldig zitten, begrijp me niet verkeerd. Het zou ook makkelijker schoon te maken zijn geweest, stof is toch wat besmettelijker.
Er is onlangs ook voor het eerste een aanhanger aan gekoppeld. Mooi om te zien dat Skoda gedacht heeft aan een 'caravan-assistent' die helpt bij achteruit steken en ook controleert of alle lampjes goed werken. Extra mooi is het om zelfs met aanhanger en 400 kilo aan puin nog het eerste weg te zijn bij het stoplicht :-).
Eerste beurt
- 29.000 km
Gisteren is de RS naar de dealer (waar hij gekocht is) geweest voor de 30.000 kilometer beurt. Omdat ik toch wel wat issues heb gehad met olie en koelvloeistof besloot ik veilig vóór de 30k te blijven.
De KVS zou binnen de gestelde grenzen vallen maar het olieverbruik moet in de gaten gehouden worden zo is me meegedeeld, dus dat zal ik trouw blijven doen (altijd een fles olie bij de hand houden dus).
Linksvoor blijft de koplampsproeier wel eens 'hangen', dwz, hij komt uit de behuizing maar gaat er niet helemaal terug in. Smeren hielp niet, dus dat onderdeel is besteld en daar moet ze voor terugkomen. Ze pakken dan gelijk een putje/sterretje in de voorruit aan en wat steenslag in de lak (lakstiftje).
Zowel het KVS verbruik en de sproeier zijn (zo hoorde ik tussen de regels door) vaker voorkomende zaken bij deze auto.
Ondanks dat het motorblok uit de RS TDI nu ook verkrijgbaar is in de nieuwe Superb met 6 hele PK's meer dan ik nu heb, was het niet mogelijk om de motor van recente software te voorzien. Mijn wens om de PK-cijfertjes gelijk te trekken met die van de benzineversie heb ik vanaf het begin af aan al duidelijk gemaakt, maar nu geeft ook Skoda zelf toe dat er meer dan voldoende 'rek' in het blok zit, helaas profiteer ik daar niet van mee.
Aangezien de LM daar niet aan mee wil werken is een chip via JD ook geen optie, ook al weten ze bij Skoda wel te noemen dat die mensen zeer zeker weten wat ze doen en dat de genoemde Stage 1 cijfers binnen de limieten van het blok en de techniek blijven.
Als leenwagen kreeg ik helaas een 1.6TDI mee. Op zichzelf uiteraard geen slechte wagen en heel compleet voor de prijs, komt ook lekker mee met het verkeer - de 'helaas' slaat op het feit dat ik hoopte de RS TSI mee te krijgen voor een dagje, maar die wilde men niet afstaan :(.
Goeie dealer, die Muntstad Utrecht, en vriendelijke mensen, het mag van mij alleen wel een beetje frivoler en minder serieus! Als ik een speciale auto koop verwacht ik toch stiekem ook wel een beetje een speciale behandeling ;-).
Wat extra olie erbij
- 47.138 km
We zitten alweer bijna tegen de 50k aan, en wat me opvalt (en mijn onderhoudsmonteur bij Skoda is het met me eens) is dat het olieverbruik alleen maar erger aan het worden is, in plaats van minder.
Waar ik eerst een liter per 11.000 kilometer toevoegde, werd dat later 9000, daarna zelfs een keertje 5000, en nu 7000 kilometer sinds de vorige liter erbij ging.
Ook de navi-update (die je zelf zou moeten kunnen doen) lukt niet en er schijnt een 'werkplaatswctie' opgedragen te zijn (turbosensor vervangen bij eerstvolgende bezoek) dus dat word toch nog een ingelast bezoekje werkplaats in november.
Er is verder niks aan de auto zelf te merken: er ligt nooit olie onder, er komt geen rook uit (ook niet bij optrekken) behalve af en toe een keer een wit pluimpje (en olie brand volgens mij niet wit). Ook prestatiegewijs is het er alleen maar beter op geworden, al ben ik nu wel overgestapt van BP Ultimate naar Shell V-Power Diesel, het blok lijkt daar net iets pittiger op te lopen.
De tweede winter in!
- 53.000 km
Vandaag weer een garagebezoek gehad - de turbosensor moest in een terugroepactie vervangen worden. Ook is het olieverbruik nog erger geworden - ik haal nu minder dan 5000 kilometer voordat er weer een liter bij moet. Dit is nu onder discussie tussen Skoda en PON, want ik begin me zorgen te maken. De navi heeft een update gehad en er zijn wat storingen met een onderdeel van de subwoofer die nog aangepakt worden.
De door de leasemaatschappij geleverde Kleber HP2 winterbanden zijn vandaag vervangen voor een set Continental TS850-V omdat de Klebers onder deze auto erg slecht presteerden - slechte grip bij zowel wegrijden en remmen wanneer het regent.
We leven nu een jaar na levering, wat kleine puntjes beginnen op te vallen. De plastic trim bij de linkervoordeur en achterin de kofferbak komt deels los. Bij de voordeur is het tijdens een onderhoudsbeurt terug vastgemaakt, maar niet netjes, je blijft het zien. Het sierstuk van de uitlaat (er zitten twee stukken, links en rechts, maar rechts is een dummy) begint zwart te blakeren. Ik stoor er me niet aan dat de helft nep is, maar het is niet schoon te poetsen, en dat is wel jammer.
Het zijn maar cosmetische zaken, het hoort er een beetje bij denk ik. Tradeoff voor het sparen op de prijs tegenover een VW of BMW. Overigens heb ik de nieuwe Superb vanbinnen bekeken: Dat ziet er stukken strakker uit...
Als leenauto's heb ik nu meerdere modellen geprobeerd tijdens de garagebezoekjes:
Octavia Sedan 1.4TSI (6-bak)
Octavia Sedan 1.2TSI (DSG-7)
Octavia Combi 1.6TDI (Greenline 14%) (6-bak)
Golf 7 1.0 (DSG-7)
En alhoewel ik niet blij was om met 'een stuk minder' te moeten (de opties doen me niet zoveel voor één of twee daagjes, maar het rijcomfort wel) is het dan wel weer heel fijn om in mijn eigen auto te zitten en gewoon weer weg te drijven op een berg koppel. Al moet ik zeggen dat de laatste, de Golf, toch wel een redelijke douw aan boord heeft, zeker gezien het formaat van het blok. Ook vond ik de DSG daar fijner rijden dan in de Skoda's.
Alhoewel het niet de bedoeling is om deze auto's met de mijne te vergelijken, merk ik dan vooral het verschil in de sportophanging (de mijne is meer stuiterig, maar stuurt strakker) en het oppakken bij optrekken: vooral de DSG moet lang nadenken en dat komt dan bovenop het opkomen van de turbo.
Op naar de volgende 50k :-).
Kleine update
- 76.000 km
We lopen langzaamaan tegen de helft van de economische levensduur aan, dat wil zeggen, de auto mag maximaal 160-180.000km mee voor ze weer 'weg' moet van de LM.
Verbruik bijhouden ben ik gestopt na 100 tankbeurten, ik vond de cijfers duidelijk genoeg. Olie bijhouden ben ik blijven doen, simpelweg omdat het verbruik hoog blijft, nu gemiddeld 1 liter per 8000km.
Het plastic van de linkerdeurgreep blijft loskomen, ik weet niet precies waarom. Het word steeds terug gemonteerd door een werkplaats-iemand, maar er lijkt niks gedaan te worden aan de mij onbekende bron-oorzaak van het steeds weer loskomen.
Daarnaast heeft de auto in de laatste weken tot twee maal toe een motorstoring gerapporteerd waar overigens in het rijgedrag niet echt iets van te merken was. Bij uitlezen in de garage(s) (ben bij 2 dealers geweest) werd steeds een 'te kleine uitstroom-opening" bij de EGR geconstateerd. Deze word volgende week dan ook vervangen (althans, één van de twee EGR-kleppen, dit blok schijnt er twee te hebben). De monteur vroeg of de auto misschien getuned was, dit is niet het geval, maar blijkbaar is zoiets een mogelijke oorzaak van een kapotte EGR.
De bedrading in de subwoofer blijft problemen geven, dus hier gaat hij over een tijd weer voor terug - dan moet duidelijk worden of het een kabelbreuk betreft of echt een incompatibiliteit tussen gebruikt materiaal en de systemen van de auto zelf.
Kleine update
- 78.000 km
Bij 711xx een liter erbij moeten gooien.
Bij 77577 wederom een liter nodig.
De auto gaat volgende week voor een dag of twee weg om de EGR klep te laten vervangen (één van de twee dan toch) vanwege een motorstoring, tweemaal tot nu toe, met de melding 'doorlaat te klein'. Waarschijnlijk dicht geroet. Ik tank dan wel trouw Ultimate of V-Power, het feit dat er om de 6000 kilometer een liter olie mee-verbrand in de cyclus zal wel niet helpen bij het schoonhouden van de diverse onderdelen :-).
Daarna gaan ze bij de 'audio-boer' nu toch eens eindelijk (hopen we dan) de issues met de subwoofer oplossen door alle bedrading na te lopen en waar nodig te vervangen, alles wijst op een draadbreuk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia 1.0 TSI Ambition | Automaat | Panoramadak | Stoelverwarming | Carplay | Half leder | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control
- 2017
- 111.310 km

Skoda Octavia 1.4 TSI 150pk Greentech Ambition Business Navi|Half Leder|Navi|Apple CarPlay
- 2017
- 116.061 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Ambition Business CNG INSTALLATIE ZEER ZUINIG... ORG KM NAP....
- 2016
- 119.988 km