Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105pk Greentech Ambition Bus (2014)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105pk Greentech Ambition Bus (2014)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 105pk Greentech Ambition Bus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf107.350 km
KM-stand laatst187.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e update

  • 155.000 km

Na circa 10 maanden en 48dkm een eerste ervaring met de Octavia. Het is een lease auto die uit de pool kwam en dus niet zelf uit kunnen kiezen. Had de keuze tussen deze en een 1.6TDI handbak. Toch voor de DSG gegaan omdat ik eerder ook met een Octavia DSG had gereden en een automaat toch wel fijn is.
Het is een ambition businessline met wat opties. Dus chrome dakreling en raamlijsten, sunset, dimmende binnen- en buitenspiegels, elektrisch inklapbare buitenspiegels, DAB+, half leer met stoelverwarming en 17" velgen. De kleur zou niet mijn eerste keuze zijn, maar valt niet tegen.

In de eerste week merkte ik dat de koppeling/DSG niet goed was. Bij optrekken merkte ik een trilling in de auto wat vooral gebeurde van de 2e naar de 3e versnelling en ook in de 5e versnelling. Direct naar de dealer geweest en de LM hiervan op de hoogte gebracht, bleek dit probleem al bekend te zijn bij de LM maar nog niet opgelost.
De volgende werkzaamheden zijn hieraan reeds gedaan om het probleem op te lossen, echter zonder resultaat. Software update van de bak, koppeling vervangen, alles "op elkaar ingeregeld", maar het probleem bleef bestaan. Nu nogmaals voor inspectie weggebracht en de mechatronic gaat nu vervangen worden, hopelijk is dat de oplossing.

Andere klachten zijn dat sporadisch de linkerdeur een foutmelding in het display geeft, maar dit kan men niet reproduceren en terugzien in de software. Verder zijn alle vier de banden gecupt, wat veel bandengeluid geeft. Naast de problemen met de koppeling/DSG alleen regulier onderhoud zonder aanvullende werkzaamheden.

Verder best tevreden met de auto en ondanks dat ik redelijk doorrij is het verbruik volgens de boardcomputer zo'n 4,8/5,2 liter op 100km.
De navigatie heb ik geupdate, maar toen bleek dat de update niet op het 8Gb SD kaartje pastte en er dus 2 landen niet werden geupdate. Maar omdat de update eigenlijk ook al 1-2 jaar oude informatie heeft, gebruik ik mijn telefoon als navigatie.

Update

  • 187.700 km

Even een korte update over de ervaringen met de auto en met name de DSG.

Na de eerste update heb ik 2 keer met panne gestaan omdat er een vacuumslang kapot was. Hierdoor motormanagement lampje knipperen en de rembekrachtiger viel weg. Geen veilig gevoel omdat je dan echt hard op het pedaal moet trappen om te kunnen remmen.

Bleek de slang ergens onder het blok kapot te zijn, na het vervangen is dit probleem niet meer terug gekomen.
Verder met hetzelfde motormanagement lampje een storing gehad, bleek een probleem met de turbo te zijn. Merkte er niets van met rijden, maar de turbo is vervangen.

De DSG bleef problemen ondervinden en uiteindelijk is na de koppeling en de mechtronica de DSG bak vervangen. Alleen bleek dit lastiger dan gedacht. Mechanisch geen probleem, maar de dealer kon de bak niet ingeregeld krijgen. Weer nieuwe bak besteld, maar deze gaf hetzelfde probleem. iets met software of zo, waardoor de bak niet goed werkte met de motor. Dus waarschijnlijk waren de problemen met de DSG niet van mechanische aard. Uiteindelijk de nieuwe bak toch werkend gekregen en rijd ik nu weer soepel met de DSG door.

Nog even doorrijden naar de 200dkm en dan komt er een Ford Focus voor in de plaats. Daar zal ik t.z.t. ook een review van schrijven.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.