Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Ambition (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 68.809 km |
KM-stand laatst | 133.136 km |
Eerste leaseauto
- 68.809 km
Vandaag was het zover. Mijn eerste leaseauto wordt afgeleverd.
Vanwege de grote hoeveelheid zakelijke kilometers kreeg ik de mogelijkheid om over te stappen naar een leaseauto.
Ik had graag een Opel Astra Sports Tourer gehad (vanwege de AGR stoelen), maar die paste op geen enkele wijze binnen het budget. (Was eigenlijk alleen toereikend voor een VW Up, kale Polo, of Hyundai i20). De leaseauto moet echter ook de huidige gezinsauto (Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale) vervangen... Dus die auto's vielen ook af. Ik heb nog even overwogen om een i20 te nemen,en de Espace erbij te houden, hoewel dit vrij kostbaar wordt.
De leasemaatschappij was echter toeschietelijk. Er bleek nog een Skoda Octavia in de Poul van het bedrijf te staan. De maandelijkse kosten voor mij vallen behoorlijk wat lager uit, en daardoor hoefde ik niet lang na te denken.
Het is een 1.4 TSI in Greentech Ambition uitvoering, met een aantal opties, zoals DSG automaat, trekhaak, donkere ramen achter en nog wat andere opties.
Deze auto had ik qua leasebedrag niet zelf samen kunnen stellen, dus ik was er wel erg blij mee. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat ik binnen 4 dagen kon rijden.
Na de aflevering (de auto is door een rijder op kantoor bezorgd) kon ik er gelijk een flink stuk mee rijden naar een afspraak. Ik was vooraf bang dat de auto tegen zou vallen vanwege de Espace.
Dit blijkt echter 100% mee te vallen. Alles is natuurlijk 10 jaar jonger, en dat merk je. De auto is stevig geveerd, en de stoelen zitten ook vrij stevig. De zitting is wel vrij kort.
Wat me wel opvalt is dat de stoel heel ver naar beneden kan, en ik voor mijn gevoel te ver naar achteren zit. Ik zit dan met mijn schouder bij de tussenstijl.
De ruimte achterin is ook prima in orde, de kinderen hebben meer dan genoeg ruimte tussen bank en voorstoel.
Qua opties is het even zoeken. Alles werkt net even anders dan bij de Espace (heb er 2 gehad in 4 jaar tijd) dus het vraagt enige gewenning. De navigatie werkt nauwkeurig, alleen vind ik de navigatiestem niet geweldig (het is net Beatrix).
De DSG automaat schakelt soepel en snel op. in de sportstand gaat het allemaal nog wat rapper, waardoor de auto voor het gevoel niet langzamer is dan de Espace. (hij is dan ook bijna 400kg lichter!). Ook daar dus niets te klagen.
Na 2 weken gebruik ben ik nog steeds positief, en ik voel me ook steeds meer thuis in de auto. Ik weet alles nu goed te vinden, het doseren gaat ook prima (had in het begin wat problemen met de bijterige rem).
Binnenkort volgen meer ervaringen.
eerste aanvulling
- 80.150 km
De afgelopen maanden ben ik onderweg geweest met de Octavia, en ik moet zeggen dat de auto goed bevalt.
- De automaat bevalt prima, en schakelt vlot en snel genoeg. het handmatig schakelen gebruik ik nagenoeg niet.
- De ruimte is ook goed in orde.
- De stoelen bevallen me wat minder. Ik zit wel lekker, maar merk dat ik na een langere rit toch stijver uit de auto kom dan met de Espace.
Wat minder bevalt:
- geen keyless entry, en dat mis ik toch wel
- het radio/navigatiedisplay kan geheel gedimd worden, alleen is die instelling weer uit als je de auot opnieuw start. Erg onlogisch.
- de navigatie is bij het opstarten erg traag (Zeker als het koud is).
- de cruisecontrole werkt helder en eenvoudig, maar waarom er een speciaal aan-/uitknopje op de hendel zit is mij nog steeds niet duidelijk
- de automatische stand van de ruitenwissers bevalt me minder. op de een of andere manier staat hij te gevoelig of niet gevoelig genoeg ingesteld. In de Espace was dat beter voor elkaar. (1x instellen, en daarna nooit meer aangeraakt).
De laatste maanden merkte ik een onaangename lucht in de auto, daarvoor heb ik het interieurfilter laten vervangen, en de airco van binnen laten reinigen.
De kilometres gaan ongemerkt voorbij, en ik merk dat ik meer prive-kilometers maak dan gedacht. Dat wordt ws komend jaar bijbetalen......
afscheid
- 133.136 km
Vandaag hebben we de laatste rit in de Octavia gemaakt. Ik mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken, en daarbij wilde ik graag elektrisch gaan rijden.
De auto heeft mij op 2 punten na altijd overal gebracht, veilig en in alle rust en comfort.
Ik weet niet of ik de auto prive zou kopen, vanwege de (garantie) reparaties (stuurhuis en elektronica automaat). Dit zijn wel dure reparaties als je die zelf moet betalen.
Verder wel een erg prettige auto om mee te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.