Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.5 TSI First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Kennismaking met een Tsjechische dame
- 200 km
Keuzestress.
Wij autofielen zijn een vreemd soort. Zodra een nieuw modelletje zorgeloos is samengesteld of opgespeurd op de occassionmarkt, wachten we vol smart tot ze daadwerkelijk in bezit is. De eerste maanden is genieten. Ze lacht je tegemoet bij het benaderen. Met haar strakke huidje glimmend in de ochtendzon. Je behandelt haar zacht en rijdt haar rustig warm voordat het gas erop gaat. De eerste maanden zijn fantastisch. Je raakt aan elkaar gewend en weet elkaar steeds meer te waarderen en begrijpen. Het is pure liefde. Er wordt goed voor haar gezorgd, iedere week poets je haar goed op, wrijving maakt immers glans en kijk je haar iedere keer na. Maar dan, na een paar maanden begin je wat onrustig te worden... Van iedere week poetsen wordt het maandelijks, het nakijken is niet meer vanzelfsprekend, de krasjes worden niet meer zorgvuldig weggepoetst. Je betrapt jezelf steeds meer op het kijken naar andere modelletjes, genietend van de mooie rondingen of afgetrainde lijnen. Kijkend op het wereldwijde web, soms in het holst van de nacht likkebaardend en stil genietend van al het moois wat de markt te bieden heeft. Jeugddromen komen voorbij; vaak onbereikbaar maar stel je eens voor... Ooit als ik later groot ben, dan zal ik die jeugddroom berijden. Het liefst een met potentie, waar je goed mee voor de dag kunt komen: een model met een goede derriere met een kakofonie van donkere tonen als je haar een keer goed op de staart trapt. U begrijpt… deze droom wordt met onderstaande review nog niet werkelijk, maar ooit…
Terug naar de realiteit.
Ruim 10 jaar heb ik de mogelijkheid om namens mijn werkgever een leaseauto uit te zoeken. Onder andere een CT200h, V40D4, Astra TS hebben de revue gepasseerd. Op naar een nieuw avontuur in Q4 2020. Ditmaal was de keuze niet gemakkelijk, immers de importeurs bieden steeds vaker aantrekkelijke EV’s aan. Deze woud aan nieuwe modellen heeft gezorgd voor een bijzonder onderbuikgevoel, ik noem het keuzestress. Al geruime tijd kijkend op car configurators kwam ik tot de conclusie dat het geen makkelijke keuze zal worden. Nog een keer benzine, of toch de overstap naar een EV? Primair zal de auto moeten voldoen aan ruimte, heel veel ruimte; met drie jonge kids allen in een aparte stoel staat dit op nummer 1. De shortlist, na wat omzwervingen kwam uit op een Polestar 2 en een Skoda Octavia FE Combi (de Enyaq was op moment van bestellen nog niet gelanceerd, helaas).
De Polestar 2 was voor mij de gedroomde opvolger van de Astra, zeker na de eerste videoreview op Autoweek stond deze op eenzame hoogte. Alleen die ruimte… Of zeg gerust het gebrek aan ruimte op de achterbank. Serieus overwogen om de Polestar 2 te bestellen en als tweede auto een ruime gezinswagen te nemen, maar financieel was dit niet aantrekkelijk. Daarnaast gaf de online configurator een leverdatum van Feb 2021 aan, met een hogere bijtelling als gevolg. De Skoda daarentegen was net gelanceerd. In mijn ogen een fris model met voldoende ruimte. Daarnaast als First Edition rijkelijk uitgerust en met mogelijkheid om extra aan te kleden tot een vooraf bepaalde financiële grens. De Skoda is het uiteindelijk geworden. Een First Edition met wat leuke extra’s als een glazen dak, suède bekleding, geheugen op stoelen, maatje grotere velgen en een kogel voor de sleurhut. De gewenste achteruitrijcamera was vreemd genoeg niet te bestellen in combinatie met de First Edition. In Juli besteld en in November afgeleverd.
Een goede eerste indruk
Het zorgvuldig samengesteld modelletje was begin november klaar om kennis te maken met haar nieuwe berijder. Een spannend moment op haar voor het eerste keer live te zien. Hoe bevalt de Crystal Black Metallic lak op de strak gelijnde derriere? Kunnen de koplampen mij voldoende begeren tijdens de nachtelijke avontuurtjes? Zal er direct een klik zijn? Zal ze spinnen als ik haar zachtjes ga inrijden?
De balans na de eerste kennismaking was positief. Een goed geslaagde configuratie. Een prettige motor met voldoende pit. Ze voelt zacht aan, zowel binnen als van buiten; de speciale kleur Crystal Black Metallic staat haar goed. Zwart met een blauwe gloed als de zon erop staat. De eerste kilometers zitten erop. Een comfortabele dame met Tsjechische roots, de kriebels zijn er, maar de liefde zal wel nog moeten groeien. Het multimediasysteem is omvangrijk en vraagt gewenning en het achterruitje erg klein waardoor inparkeren (zonder achteruitrijcamera) wat extra behendigheid vergt. De ruimte op de achterbank is vergelijkbaar met de Astra, de kofferbak is gigantisch. Onze avonturen zullen we blijven delen. Maar eerst gaan we haar eens goed inrijden… Jonge, Tsjechische dame, we gaan een mooie tijd tegemoet!
Mooi modelletje met hardnekkige Duitse genen
- 2.500 km
Inmiddels zijn we een maand verder en de maagdelijkheid is er vanaf. We hebben samen 2500 km gereden en zijn goed op elkaar ingespeeld. Het voelt alsof we voor elkaar gemaakt zijn.
De mailorder vanaf de computer halverwege Juli naar Oost-Europa heeft in dit geval geleid tot een goed resultaat. Je betaalt een aardige smak geld, maar je krijgt daadwerkelijk wat je hebt besteld. Haar mooie donkere diepe glans met sierlijke afwerking van metalen en goede schoenen zijn een ware match en een hit in hier in de straat. Maar haar delen met de buurt, daar doen we voorlopig nog niet aan! Haar diepdonkere glans vergt wel veel aandacht, we kunnen niet zomaar samen Koos-make-up-loos door de wijk rijden. Imperfecties en vuil zijn op deze donkere huid al snel zichtbaar, reden genoeg om haar veelvuldig met de hand te wassen. Dat creëert een band en beiden worden we er zichtbaar gelukkiger van.
Hoe bevalt dat nou, een Oost Europees modelletje? Daar kan ik kort over zijn; goed en aan te raden! Als gezegd maakt haar uitstraling veel lippen los. Het voelt als een verrijking om haar mee te nemen. Waar we ook aankomen, ze valt altijd goed in de smaak. Haar Tsjechische looks staan haar goed, haar koplampen zijn strak en heerlijk in het donker. Daarnaast sta ik versteld hoeveel spullen er in haar achterste passen. Hele tassen, fietsen, kinderwagens, flessen wijn en ander speelgoed verdwijnt als sneeuw voor de zon in haar, ze lijkt onuitputtelijk. Veel ruimer in vergelijking met de Astra. Ongekend!
Als we samen rijden merk ik dat ze erg op comfort gericht is. Ze is van de lange adem en rechtuit rijdt ze als de beste. Als er wat sportiever gereden wordt, deint ze wat na en merk je dat ze wat makkelijker op 1 oor gaat liggen. Wat vermoeid wellicht? Echt hardcore rijden, daar houdt ze niet van. Als we rustig cruisen, hoor je merkbaar de cilinderuitschakeling, een wat brommerige toon komt dan uit het vooronder en je merkt dat ze daardoor wat onrustiger loopt. Dat had wat verfijnder gemogen. Maar wellicht zal dat na het inrijden minder worden. Trap je haar op haar staart dan maakt ze snelle stappen, van 50 naar bijvoorbeeld 130 verloopt best soepel en sneller dan verwacht.
Haar open dak zorgt voor veel licht en is daarnaast geluidsarm bij hogere snelheden. De windwervelingen op de achterbank vallen reuze mee.
Toch is niet alles hosanna. We spreken niet dezelfde taal en soms begrijp ik niet hoe ik haar moet bedienen om optimaal resultaat te krijgen. Haar degelijke Duitse moeder heeft aardig wat invloed gehad op haar karakter. Ze heeft veel verborgen talenten in haar systeem zitten. Maar het gebrek aan knoppen zorgt ervoor dat dit, al rijdend, niet altijd goed in de smaak valt.
Gelukkig werkt de bediening op het stuurwiel wel prettig. Wellicht is het nog wennen, maar het werkt minder verfijnd als de eerder gereden modellen. Het is zeker storend dat ik haar iedere keer opnieuw moet leren wat ik prettig vind. Ze is hardleers. Als iemand weet hoe ik haar kan temmen en ze bij gebruik meteen mijn persoonlijke voorkeuren selecteert, dan hoor ik dat graag!
Resume; ik blijk een zwak te hebben voor mijn recente aanwinst en zal haar de komende periode koesteren. Haar Duitse (schoon)moeder zorgt voor wat roet in het eten, maar wellicht is daar nog een mouw aan te knopen. Tot snel!
Tevreden man, met koppige Tsjechische dame
- 18.000 km
Inmiddels zijn we een half jaar verder en staat de kilometerstand rond de 18k. Samengevat ben ik tevreden met haar, al blijft ze koppig qua gebruik.
Rijden met maar bevalt goed, haar zomerschoenen geven haar meer dynamiek. Maar een volleerde tangodanseres zal ze nooit worden. Ze blijft stabiel bij pittig gebruik en zal bij snelle klaverbladen niet snel haar neusje of kontje laten vieren.
Rustig rijden levert 1:20 op, lekker doorrijden 1:15.
Leuk vinden we dat we steeds meer zusjes op de weg zien. Jaloers hoeft ze nog niet te zijn, er zijn weinig zoals haar met zorg uitgezocht. Haar huidje is gevoelig voor krassen, wat extra plamuur en massagewerk zal in de komende jaren noodzakelijk zijn om haar in topstaat te houden.
Topless flaneren met haar open dakkie bevalt goed. Zeker op de zomerse warme dagen zorgt dat voor extra verkoeling, al hoewel…
Bokkig is ze bij de eerste meters als ze nog koud is. Met wat beleid wordt ze warmer en dat resulteert in een veel mooier en vloeiendere, elastische loop.
Teleurstellend is haar koppigheid. Bij iedere rit moet ik haar blijven leren welke instellingen ik fijn vind. Alsof ze wilt dat ik tussen de lijntjes blijf kleuren (lane-assist). Ook koppeling met externe apparaten vindt ze lastig, zeker met Apple Carplay. Dan valt de verbinding regelmatig uit of is de reactiesnelheid tergend langzaam.
Wat opvalt is een nare brom bij het opendoen van haar deur een resonantie in haar speakers.
Wellicht binnenkort maar eens naar een tolk gaan om te kijken of zij deze kinderziektes uit haar systeem kunnen halen, dat zal over een paar maandjes bij 30k kilometer gebeuren.
Haat - Liefde verhouding
- 29.000 km
Mijn Oost Europese aanwinst en ik gaan richting ons eenjarig jubileum, begin November. Een mijlpaal en een goed moment om te evalueren of de liefde nog wederzijds is. Dit maal ben ik in dubio, haar uitstraling blijft mij aantrekken, maar haar harde schijf blijft irritant.
Ze is een heerlijke cruiser, zacht en deinend als het kan maar verrassend pittig als het moet. Ze slokt met veel gemak 5 volwassen kerels met bagage in haar en doet dat zonder zuchten of kreunen. Ze blijft stralend na goede was en massagebeurt en voor mij blijft ze een echte koppendraaier.
Haar kwaliteiten liggen op de lange baan. Zolang ze d'r eigen niet in bochten hoeft te wringen en recht vooruit kan kijken is ze in haar element. Haar makers hebben gezorgd voor kwalitatief hoogwaardige materialen, ze ziet er nog uit als nieuw. Nu de dagen weer korter worden, prijs ik haar koplampen, die als lichtbakens in donkere momenten mij te weg blijven wijzen. Een mooi detail is haar duistere knipoog als ik na een nachtelijk avontuurtje met haar, haar achterlaat. Een speels extraatje alsof ze weet dat ik de volgende dag weer bij haar terugkom!
Maar wat kan ze nukkig zijn. Bij een slechte dag zal ze mij niet aankijken, haar systeem wordt regelmatig zwart tijdens het rijden. Ze blijft bokkig bij de eerste meters, alsof ze inwendig nog niet goed gesmeerd is. Sinds kort komt er een aardige klaagzang uit haar versnellingsbak klinkend als een slechte Oost Europese derderangs operazangeres. Hiervoor wordt ze binnenkort behandeld waar ze samen met haar nukkige karakter een volledige reset krijgt. Voor de klaagzang zal ze een openhart operatie ondergaan. Ik zal haar daardoor een paar dagen kwijt zijn.
Hopelijk zullen daarmee de kwaaltjes achter de rug zijn en gaan we samen genieten van ons eerste jubileum.
Ze is jaloers als ik Laura roep
- 75.000 km
We hebben het afgelopen jaar samen veel stedentripjes aangedaan. De eerste smetjes beginnen wel te ontstaan. Omstanders met jaloersmakende blikken van weleer verdwijnen naarmate we ouder worden. De intimiteit en spanning in het begin is niet meer. We zijn aan elkaar gewaagd en weten elkaars zwakke punten. Lichte krasjes verklappen dat de lange wekelijkse massages zijn ingeruild voor maandelijkse schrobbeurten. Zelfs nu de dagen weer korter worden en de nachten weer guurder laat ze me niet in de kou staan. Haar goedgestileerde koplampen blijven pluspunten als bakens in de duistere nacht. We zijn inmiddels halverwege onze relatie en goed op elkaar ingereden.
De harde reset van eind vorig jaar heeft haar duidelijk milder gemaakt. Geen nukkige zwartgalligheid meer, geen klaagzang uit haar bakkes en zelfs het bokken behoren tot het verleden. Een openhart operatie bleek na een second opinion slechts een verkeerd geplaatst rubbertje te zijn, die door te weinig smering begon te schuren. Ach.. dat kan de beste overkomen, nietwaar?
Wel merk ik met regelmaat tegenspraak van haar, alsof ze weet als ik over andere modellen praat. Bij de naam Laura is ze ineens alert; Ze vraagt dan te pas en te onpas wat ze voor mij kan doen. Het lijkt geprogrammeerd te zijn in haar DNA als een spraak assistent die niet uit te zetten is. Het lijkt jaloezie, maar voorlopig zijn we nog aan elkaar verbonden.
Haar longinhoud van 1,5 liter zorgt voor de lange baan voor onverwachte prestaties. Geef je haar een flinke tik dan zet ze een tandje bij en de versnelling blijft voor haar doen zeer vermakelijk.
Toch is er merkbaar meer smeermiddel nodig om haar inwendige tevreden te houden. Tussentijds bijvullen is noodzakelijk al blijft het beperkt tot 2x tussen de beurten door. Ook hebben we inmiddels de zomerpantoffels moeten vervangen, daarmee de overstap gemaakt van Bridgestone naar Michelin, wat zeker voor de snelle stappen een duidelijke verbetering is.
Eigenlijk heeft ze recht op meer aandacht, wat ze doet het nog hartstikke goed. Echter, in mijn achterhoofd merk ik dat ik langzamerhand begin te fantaseren over een nieuw modelletje....
Maar voordat dat zover is gaan wij nog even met elkaar door.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk First Edition - Navi - camera
- 2021
- 65.000 km

Skoda Octavia Combi 1.5 e-TSI 150PK AUTOMAAT / EDITION / VIRTUAL / CLIMA / NAVI / PDC / LED
- 2022
- 11.454 km

Skoda Octavia Combi 1.5 e-TSI 150PK AUTOMAAT / EDITION / VIRTUAL / CLIMA / NAVI / PDC / LED
- 2022
- 12.621 km
Lees ook

Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

Test: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI

Skoda Octavia iV - Rij-impressie

Skoda Octavia Combi vs. Kia Ceed Sportswagon - Dubbeltest

Kia Ceed Sportswagon - Opel Astra Sports Tourer - Skoda Octavia Combi - Triotest
