Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition (2020) #2

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition (2020)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI First Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst40.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

2 jaar in first edition Octavia

  • 40.500 km

Toen ruim 2 jaar geleden mijn auto van de zaak (Peugeot 308sw diesel) vervangen moest worden, mocht ik alleen een benzine auto kiezen. Maximale budget € 35.000,-. Als je een gezin hebt met 3 opgroeiende kinderen en vaak met de auto op vakantie gaat, is een station eigenlijk je enige keus.
Als dan de wagenpark beheerder aangeeft dat een 4 cilinder de voorkeur heeft boven een 3 cilinder, dan wordt de keuze nog meer beperkt.
Ik wilde graag een handgeschakelde auto met veel ruimte en genoeg opties. Na veel vergelijken tussen een Octavia, Leon en Astra, viel de keus op een Octavia. Er stonden op dat moment nog 5 first-edition uitvoeringen in Nederland bij de dealers. 1 bruine en 4 rode. De rode waren wel erg nadrukkelijk aanwezig, dus is het de bruine geworden. Een Skoda Octavia 1,5 first edition met handgeschakelde 6-bak.

De auto was van zichzelf al aardig compleet met acc, parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming, navigatie etc. De enige 2 opties die ontbraken waren een trekhaak en een achteruitrijcamera. Die eerste was er bij aflevering al onder gezet, de camera liet even op zich wachten. Na enkele maanden was de juiste software en hardware binnen en is de camera geplaatst. Het begin van veel ellende.
Op willekeurige momenten viel het hele systeem uit, zodat er niets meer te bedienen was. (Omdat alles in het mediasysteem zit).
Bij het opstarten van de auto moest het systeem zich soms wel 7 of 8 keer opnieuw laden, met als dieptepunt dat het in zijn geheel op zwart bleef. Gelukkig kunnen we tegenwoordig ook met de telefoon navigeren.

Uiteindelijk is een deel van de hardware verwijderd uit de auto en heb ik tijden zonder camera gereden. Pas na bijna 8 maanden had VAG een oplossing voor het probleem. Nadat dit was ingebouwd is het grotendeels opgelost. Soms valt het systeem nog uit en start opnieuw op, maar dat is beperkt tot 1x per maand of minder.

Wat het rijden betreft ben ik best tevreden. De auto is snel genoeg, heeft voldoende trekkracht, ook als er een aanhanger achter hangt. Wel is de auto wat zacht geveerd, waardoor je bij drempels wel eens onderin de veren klapt. Zeker als je met 5 mensen in de auto zit. Misschien dat een set hulpveren soelaas biedt.
Over de hulpsystemen ben ik minder tevreden. De adaptieve cruise control is veel te streng. De afstand tot de voorganger is niet klein genoeg in te stellen, waardoor je onnodig lang op de linker baan moet gaan rijden als je iemand wil inhalen die maar een gering snelheidsverschil heeft. Ik heb de dealer gevraagd of het adaptieve gedeelte er tussenuit kan (je kunt het namelijk ook als standaard CC bestellen op eenvoudigere uitvoeringen), maar dat schijnt niet te kunnen.
De lane assist schakel ik standaard uit als ik de auto start. Die is veel te gevoelig en bemoeizuchtig. Op 60-wegen met een stippelstreep op 40 cm uit de berm, heb je er al helemaal niets aan.

Wat verbruik betreft ben ik best tevreden. Na ruim 40000 kilometer kom ik gemiddeld uit op 1:17. En dat is bijgehouden met de verbruiksmonitor, dus niet volgens de boordcomputer. Die boordcomputer is wat verbruik betreft overigens zeer nauwkeurig.
Ik rijd geregeld met een aanhanger en ga ook naar Oostenrijk op vakantie, waarbij de snelheid best wil oplopen. 200 op de teller gaat overigens met gemak, meer heb ik niet uitgeprobeerd. Het verbruik bij zo'n auto op benzine in handgeschakelde versie, vind ik ronduit prima. Wel valt op dat bij 100 km/uur in de zesde versnelling, de motor al bijna 2000 toeren maakt. Dat zou best minder mogen zijn. Zou wellicht het verbruik nog ten goede komen. Mijn 308 diesel kwam op 1:21,2 over bijna 4 jaar.

Nu ik de auto bijna 2 jaar heb, ben ik nog zeer tevreden over het ruimteaanbod op achterbank en kofferbak. Ook het verbruik is netjes. Buiten de perikelen met het mediasysteem i.c.m. de achteruitrijcamera, heb ik geen klachten gehad. Bij 30.000 zijn eerste beurt zonder bijzonderheden.
Kortom, ik kan deze auto zeer aanbevelen, jammer dat deze versie niet meer verkrijgbaar is. Volgens mij zit je nu met een 1,5 standaard aan een automaat vast.

Over 40000 kilometer meld ik me weer.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens