Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition (2020) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.5 TSI First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 101.500 km |
2 jaar in first edition Octavia
- 40.500 km
Toen ruim 2 jaar geleden mijn auto van de zaak (Peugeot 308sw diesel) vervangen moest worden, mocht ik alleen een benzine auto kiezen. Maximale budget € 35.000,-. Als je een gezin hebt met 3 opgroeiende kinderen en vaak met de auto op vakantie gaat, is een station eigenlijk je enige keus.
Als dan de wagenpark beheerder aangeeft dat een 4 cilinder de voorkeur heeft boven een 3 cilinder, dan wordt de keuze nog meer beperkt.
Ik wilde graag een handgeschakelde auto met veel ruimte en genoeg opties. Na veel vergelijken tussen een Octavia, Leon en Astra, viel de keus op een Octavia. Er stonden op dat moment nog 5 first-edition uitvoeringen in Nederland bij de dealers. 1 bruine en 4 rode. De rode waren wel erg nadrukkelijk aanwezig, dus is het de bruine geworden. Een Skoda Octavia 1,5 first edition met handgeschakelde 6-bak.
De auto was van zichzelf al aardig compleet met acc, parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming, navigatie etc. De enige 2 opties die ontbraken waren een trekhaak en een achteruitrijcamera. Die eerste was er bij aflevering al onder gezet, de camera liet even op zich wachten. Na enkele maanden was de juiste software en hardware binnen en is de camera geplaatst. Het begin van veel ellende.
Op willekeurige momenten viel het hele systeem uit, zodat er niets meer te bedienen was. (Omdat alles in het mediasysteem zit).
Bij het opstarten van de auto moest het systeem zich soms wel 7 of 8 keer opnieuw laden, met als dieptepunt dat het in zijn geheel op zwart bleef. Gelukkig kunnen we tegenwoordig ook met de telefoon navigeren.
Uiteindelijk is een deel van de hardware verwijderd uit de auto en heb ik tijden zonder camera gereden. Pas na bijna 8 maanden had VAG een oplossing voor het probleem. Nadat dit was ingebouwd is het grotendeels opgelost. Soms valt het systeem nog uit en start opnieuw op, maar dat is beperkt tot 1x per maand of minder.
Wat het rijden betreft ben ik best tevreden. De auto is snel genoeg, heeft voldoende trekkracht, ook als er een aanhanger achter hangt. Wel is de auto wat zacht geveerd, waardoor je bij drempels wel eens onderin de veren klapt. Zeker als je met 5 mensen in de auto zit. Misschien dat een set hulpveren soelaas biedt.
Over de hulpsystemen ben ik minder tevreden. De adaptieve cruise control is veel te streng. De afstand tot de voorganger is niet klein genoeg in te stellen, waardoor je onnodig lang op de linker baan moet gaan rijden als je iemand wil inhalen die maar een gering snelheidsverschil heeft. Ik heb de dealer gevraagd of het adaptieve gedeelte er tussenuit kan (je kunt het namelijk ook als standaard CC bestellen op eenvoudigere uitvoeringen), maar dat schijnt niet te kunnen.
De lane assist schakel ik standaard uit als ik de auto start. Die is veel te gevoelig en bemoeizuchtig. Op 60-wegen met een stippelstreep op 40 cm uit de berm, heb je er al helemaal niets aan.
Wat verbruik betreft ben ik best tevreden. Na ruim 40000 kilometer kom ik gemiddeld uit op 1:17. En dat is bijgehouden met de verbruiksmonitor, dus niet volgens de boordcomputer. Die boordcomputer is wat verbruik betreft overigens zeer nauwkeurig.
Ik rijd geregeld met een aanhanger en ga ook naar Oostenrijk op vakantie, waarbij de snelheid best wil oplopen. 200 op de teller gaat overigens met gemak, meer heb ik niet uitgeprobeerd. Het verbruik bij zo'n auto op benzine in handgeschakelde versie, vind ik ronduit prima. Wel valt op dat bij 100 km/uur in de zesde versnelling, de motor al bijna 2000 toeren maakt. Dat zou best minder mogen zijn. Zou wellicht het verbruik nog ten goede komen. Mijn 308 diesel kwam op 1:21,2 over bijna 4 jaar.
Nu ik de auto bijna 2 jaar heb, ben ik nog zeer tevreden over het ruimteaanbod op achterbank en kofferbak. Ook het verbruik is netjes. Buiten de perikelen met het mediasysteem i.c.m. de achteruitrijcamera, heb ik geen klachten gehad. Bij 30.000 zijn eerste beurt zonder bijzonderheden.
Kortom, ik kan deze auto zeer aanbevelen, jammer dat deze versie niet meer verkrijgbaar is. Volgens mij zit je nu met een 1,5 standaard aan een automaat vast.
Over 40000 kilometer meld ik me weer.
100000 gepasseerd
- 101.500 km
Zomervakantie 2025. Net voor de vakantie over de honderdduizend kilometer heen gegaan. Tijdens de vakantie mocht de Octavia op Schiphol overnachten en huurden we een Octavia in Montenegro. Een hatchback met een 2 liter diesel en automaat. Dat rijdt daar toch wel lekker met al die haarspeldbochten en afdalingen.
Nog steeds tevreden over de auto. Tussen de 40 en 100 duizend kilometer geen bijzonderheden gehad. Alleen de stoelverwarming van de bestuurdersstoel had een storing. Deze ging nog wel aan, maar had dan maar één stand, heel warm. Hij ging ook al snel weer uit en deed het dan pas weer als de auto uit was geweest. Een nieuwe module in de stoel en hij doet het weer.
Inmiddels de eerste set banden vervangen. Deze set vierseizoensbanden is bijna 70.000 meegegaan.
De auto krijgt netjes op tijd een beurt. Dit geeft hij zelf aan op het dashboard. In alle gevallen is dit sneller dan dat de garage op het kaartje vermeldt. Zowel wat betreft het aantal kilometers als de datum.
Tussen de beurten door, vraagt de Octavia soms om een halve liter olie. Deze ligt standaard in de auto en wordt dan erin gedaan. Dit vind ik wel verrassend, eerdere auto’s die ik heb gereden, gaven dit nooit aan en hebben het van mij ook niet gehad.
De auto heeft een makkelijk leven. Er wordt rustig mee gereden, weinig keren met een aanhanger, wel vrij veel korte afstanden (minder dan 5 km).
Het verbruik is nog steeds 1 : 17,15. In de zomer iets zuiniger, in de winter iets minder. Recent twee dagen met een hoge dichte aanhanger gereden van 1500 kg (maximale trekgewicht), maar dat is niet bevorderlijk voor het verbruik. Over een afstand van ongeveer 500 km leverde dat een gebruik op van 1 : 8,5. Dat is dus het dubbele van het gemiddelde gebruik.
Voorlopig blijven we de Octavia nog wel even rijden. Ik kreeg al een aanbod om een jongere Octavia te gaan rijden, maar die had een 1.0 met automaat. Dat is toch net iets minder dan deze 1.5. Als er geen schokkende kosten aan zitten te komen, hoop ik de auto richting de 160.000 te rijden.
Ondanks dat de kinderen groter worden, zitten ze nog steeds ruim genoeg op de achterbank. De kofferruimte is heerlijk en gewoon benzine kunnen tanken is fijn. Een volgende auto zal, vanwege het beleid van de werkgever, bijna zeker een elektrische worden. Als we dat nog even kunnen uitstellen, dan gaan we dat zeker doen. Ik vind het fijn om met één korte tankstop naar Oostenrijk of Frankrijk te kunnen rijden om te gaan wintersporten.
Dat gaat het met de huidige elektrische auto’s die binnen het budget vallen, niet worden.
Wellicht kom ik nog een keer met een update als we over de anderhalve ton heen gaan.
Mochten er vragen of opmerkingen zijn, laat maar weten onder deze review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (Elek. trekhaak / ACC / Stoelverw.)
- 2024
- 17.189 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI RS iV 245pk/ Panodak / ACC/DCC/ Navi/ Head-up/ Camera/AppConnect
- 2021
- 49.124 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSi 150 Pk Automaat Sportline Business | LED | Trekhaak | Camera | Elektrische Achterklep | Sensoren | Cruise Control | 18 Inch | 11.328 Km!
- 2024
- 11.326 km
Lezersreacties (0)
Reageren