AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Sportline Business (2024)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Sportline Business (2024)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI e-TEC Sportline Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze

  • 32.000 km

Mijn vorige auto was een Octavia Combi van de vorige generatie, een 1.0 TSI Style Business met DSG. Die was me goed bevallen. Aangezien ik 3 jongen kinderen heb (3, 5, 7 jaar) kan ik alle ruimte goed gebruiken. Ik wilde dus graag weer een ruime C segment station. Nu lijkt het aanbod qua C segment stations steeds kleiner te worden. Persoonlijk ben ik geen fan van Aziatisch design. Dus iets Europees moest het worden.
Daarbij kwamen alleen de nieuwe Octavia en Leon als serieuze kandidaten naar voren omdat ik die mooi en ruim genoeg vind.

In beide auto’s ben ik gaan rijden, wel met een 1.5TSI met DSG omdat dit qua budget kon. Nu verschillen beide auto’s natuurlijk niet zoveel van elkaar. Het kwam uiteindelijk dus meer aan op waar voor je geld. En dan op basis van mijn wensen:
- FR / Sportline.
- Zo min mogelijk rij-assistenten. (Ik vind ze irritant)
- Prijs.
Hierbij vond ik het frappant dat de Leon FR met 1.5 TSI/DSG altijd aan een uitrustingsvariant vast zat waarbij al die rij-assistenten er standaard op zaten.
Bij de Ocatvia Sportline met 1.5TSI/DSG was dat niet zo.

Het is dus de Octavia Sportline geworden. Deze is in April 2024 geleverd.

Ervaringen:

Hierboven gaf ik al aan geen fan te zijn van rij-assistenten.
Ik vind ze opdringerig en vaker irritant dan nuttig. Met de huidige regelgeving ontkom je natuurlijk niet aan de lane-assist en een collision warning systeem zit er ook standaard op. Beide zijn vrij makkelijk via het stuur uit te zetten. Maar ik heb mezelf gedwongen ze aan te laten staan, en in 95% van de gevallen staan ze ook gewoon aan. De lane assist zet ik op 60KM wegen met fietspaden nog wel eens uit omdat die dan gevaarlijk kan ingrijpen.

Het collision warning systeem is ook een draak van een ding. Die reageert op basis van de camera/sensoren en gaat piepen of grijpt zelf met een remactie in. Dat laatste is in het verkeer best nuttig. Maar met parkeren is het een hel. Ik heb nog wel eens gehad dat ik achteruit een parkeerveld af wilde rijden waarbij de weg omlaag ging en de auto zelf keihard in de rem ging om een zogenaamde collision te vermijden. Of achteruit een erf met haag oprijdend waren wat uitstekende takjes zo gevaarlijk dat ik simpelweg het erf niet op kwam.

Is het dan alleen maar ellende? Zeker niet!
De Sportline Business vind ik er mooi uit zien. De zwarte accenten geven de Octavia net het sportieve randje wat het miste. En doordat de grille nu volledig zwart is valt het normaal zo gekke zwarte randje buitenom de chromen grille nu niet zo op. De stoelen zijn sportief gevormd en zitten heerlijk.

Vanwege de vorm van de geïntegreerde hoofsteunen was het even een crime om geschikte tablethouders te vinden. Maar ook dat is uiteindelijk gelukt.

Qua rijden is de 1.5TSI, een mild hybrid, ook een stuk fijner dan de vorige met 1.0TSI.
Het hogere koppel bij lagere toeren zorgt er gewoon voor dat de DSG veel minder snel hoef terug te schakelen om te versnellen. De DSG in de 1.0 moest ik bijvoorbeeld standaard in de S stand rijden omdat die anders de toeren te laag hield en ging brommen. Dat hoef niet meer.

Wat wel even wennen was is het remgevoel. In D doet hij dat gedeeltelijk regeneratief.
Maar ga je bij remmen dan voel je het verschil en dat voelt de eerste 2-3 weken wat gek aan. Inmiddels ben ik eraan gewend.

Er waren best veel problemen bekend met het infotainment systeem van de Octavia, dat zou traag zijn en vaak crashen. Sinds vorig jaar zijn er echter firmware versies waarbij van dat alles geen sprake meer is. Ik heb er in ieder geval nog niks van gemerkt!

Verder blijft de ruimte gewoon heel fijn!

Eerste beurt:

Vorige week heeft de auto een grote beurt gehad bij 32.000km.
Het enige wat opviel is dat de auto een klein beetje olie gebruikt.
Ca. 2 liter op 32.000km, verdeelt over 2 bijvul momenten.

Verder geen bijzonderheden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren