Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf8.500 km
KM-stand laatst11.980 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reiswagen

  • 11.980 km

Na een VW T-cross weer overgestapt op een Skoda Octavia combi 1.5 e-Tec. 150 pk. Deze particlier gekochte auto vlak voor een vakantie naar Oostenrijk ingeruild voor het faceliftmodel 2024 van een jaar oud met iets meer dan 8000 km op de teller. Wielen 18 inch met Hankook 235/45 allseason banden.
Veel verschil met de vorige uit 2022?
Zeker wel. Van het vorige model zijn er al veel reviews te vinden. Daarom nu voornamelijk de verschillen.:
Helaas in deze business plus uitvoering geen elektrische instelling met o.a. de drie geheugenstanden van de bestuurderstoel. Verder wat extra's, zoals een extra bodemplank en dubbelzijdige mat, paraplu-'hangmat' achter de rugleuningen in de kofferbak, verplaatsbare bagagebalk, vanuit de kofferbak te ontgrendelen achter rugleuningen. Verstelbare zijstukken aan de hoofdsteunen en een opbergbakje op de middeltunnel achter. Temperatuur/airco achter instelbaar. Elektrisch openen (ook met een schakelaar in de voordeur) en sluiten van de achterklep. Er is nu geen oliepijlstok meer.
Motorisch een wat zwaardere ondersteunde elektromotor; starter generator/48V accu.
De auto is hierdoor zelfs wat zuiniger geworden. 1 op 17,25 bij zo' n 3000 gereden kilometers naar, in en van Oostenrijk met 4 volwassenen met bagage. Met dit nieuwe model is ook 1:20 of nog zuiniger goed haalbaar. Je merkt ook nu nagenoeg niets van de omschakeling van 2 naar 4 cilinders.
De auto accelereert meer dan snel genoeg. Gooit bij flink gas wel eerst de toeren flink omhoog. De DSG is met de flippers is ook handmatig te bedienen, handig bij afdalen in de bergen.
Het nieuwe grotere bedieningspaneel is een mooie vooruitgang. Swipen zonder het scherm aan te raken werkt niet meer). Het werkt weer anders dan de vorige en het is even wennen om je weg te vinden. Tussen de verschillende rijmodi merk ik weinig verschil.
Verder eenvoudige bediening en met de snelkoppelingen voor o.a. airco, rijmodus, e.d. en de bedieningsmogelijkheden op het stuurwiel praktisch genoeg.
Er is links van het stuur een extra bedieningshandel bijgekomen. Helaas zonder het kantelknopje voor de snelheidsregeling en de handel zit wat lager dan voorheen, wat wennen is. Automatische rijden in de file werkt ook vrij goed. Soms wordt de afstand tot de voorganger iets teveel, maar desondanks een plezierige extra.
De matrix verlichting is buiten de bebouwde kom super.
Minder handig in de praktijk is de verkeersbordherkenning. In o.a. Oostenrijk staat bij het naderen van de bebouwde kom vaak een 30 km bord, maar mag je op de doorgaande weg 50 km blijven rijden. Aangegeven met een tekst-onderbord. De auto remt af naar 30 en blijft waarschuwen voor snelheidsoverschrijding. Op tijd met de voet op het gas om te overrulen werkt hiervoor goed (of uitschakelen van deze functie).
Bij het achteruitrijden de veiligheidsgordel omhouden, want anders remt de auto automatisch of gaat in neutraal.
Wil je muziek vanaf een geheugenstick afspelen, werkt de menustructuur niet goed samen met de display; slaat nummers over. Misschien helpt een andere indeling op de stick maken?
Wegligging en rijgedrag zijn voor mij gelijk aan het vorige model.
Kortom een heerlijke, zeer ruime, stille en comfortabele auto.
Over onderhoud en eventuele storingen kan ik nog niets melden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.