Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2023)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2023)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Positief verrast door 1e Skoda

  • 10.000 km

Na de eerste 10.000km kan ik er er wat wat over zeggen.

Over het maken van de keuze voor een Skoda kan ik kort zijn; ik had geen keuze. Bij de werkgever is met de hamer en sikkel gesmeten, en wordt er voor iedereen hetzelfde laken en pak uitgedeeld.

De auto ziet er gewoon goed uit, in een tijd waarin een hoop merken volledig de draad kwijt lijken te zijn. No-nonsense design, maar fleur je leven wel een beetje op door niet de standaard 17 inch te nemen.

Wat betreft de aandrijflijn ging ik er in als een leek, en kwam ik er uit als een fan. Ik hield niet van auto's die te veel zelf nadenken, maar het regeneren op de voorligger, en automatisch regenereren (jezus) wanneer er een scherpe bocht aankomt werkt feilloos. Dat de elektriciteit daarna wordt ingezet om de motor van wat extra koppel te voorzien, werkt ook heerlijk. De motor lijkt nooit hard te hoeven werken, een gevoel dat ik eerder alleen bij zes-cilinders heb meegemaakt. Mijn vorige auto was een VW CC 3.6 VR6 uit 2013, en het doet pijn om het te zeggen, maar de souplesse is vergelijkbaar. Zo goed is het. Zeker in combinatie met de 7-traps DSG, en de 'coasting' functie waarbij de motor wordt ontkoppeld en je kilometers ver door kunt rollen waarbij het lijkt alsof je de natuurkundige wetten herschrijft.

Het onderstel. Te zacht. Heel comfortabel, en ik denk dat er dikke stabilisatorstangen gebruikt zijn, want echt te ver overhellen doet hij niet. Als je echter op de snelweg over hobbels rijdt, of met 60 door een woonwijk over een drempel rijdt, komt de auto gewoon volledig uit zijn vering. Grapje natuurlijk, maar het is echt heel erg zacht. Gelukkig met de DCC worden de dempers wat steviger en kan er beter gestuurd worden, maar de veerweg blijft lang.

Infotainment systeem. Eerste weken nogal ruzie mee gehad, en verlangd naar fysieke knoppen. Uiteindelijk eraan gewend geraakt en me erbij neergelegd. Tel je zegeningen in deze zware tijden als autoliefhebber; de temperatuurinstelling is altijd in beeld en alle knoppen op het stuur werken fijn. Het geluid is goed in orde voor een standaard systeem, maar laat voor de audiofiel wel wat te wensen over. In ieder geval zijn er ''subs'', middentonen-speakers en tweeters, en is de auto enorm goed geïsoleerd dus muziek luisteren is geen straf.

Ik had onlangs een Cupra Fermentor mee als huurauto, en die bleek echt totaal niet van het isolatie niveau als de Seat te zijn. En kwa afwerking ook niet. De materialen in de Skoda zijn erg goed en je kunt hem nergens op goedkoop hard plastic betrappen. Dat mag natuurlijk ook wel voor de prijs die je betaald tegenwoordig. Deze autovoering zat op de 42k.

Ruimte: Meer dan zat. Meer hoef ik er niet over te zeggen. Gewoon top.

Nog steeds enorm tevreden

  • 34.000 km

De auto bewijst zich keer op keer weer als een hele fijne reispartner. Je komt eigenlijk niks te kort met de 1.5, behalve in Duitsland als je boven de 170 wilt rijden, dan gaat dat prima maar je merkt wel dat het motortje flink moet werken, dat is een verschilletje met een 'premium' merk, maar ach, wat is nog premium tegenwoordig.

Problemen heb ik nog niet gehad, maar dat zal vast komen als de auto richting de 2 ton gaat. Ik vind 30.000km voor een de oliewissel nog steeds krankzinnig lang, als het mijn prive auto was had ik dit zeker door de helft gesneden.

Onlangs had ik de nieuwe Octavia van een collega mee, en ik ben blij dat die van mij een jaar eerder geleverd is. De piepjes en verkeersbordherkenning zijn erg irritant, en ook vind ik het instrumentcluster veel te druk geworden. En voor beide auto's geldt dat ik het erg irritant vind dat het grote scherm niet uit kan, wanneer ik in de nacht rijdt. 2 Schermen voor je neus is gewoon niet lekker voor je ogen. Shoutout naar de automatisch dimmende binnenspiegel + buitenspiegel, die doen het werkelijk perfect.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.