Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
De eerste maand
- 2.759 km
Na slechts 573 dagen wachten was het dan toch echt zover; de in 2021 bestelde auto zou klaar staan voor aflevering. Enigszins sceptisch op pad naar de dealer maar uiteindelijk bleek dat de auto dan toch werkelijk conform bestelling afgeleverd te zijn. Inclusief de bestelde extra’s als: voorruit verwarming, stuur verwarming, parkeer sensoren rondom en trekhaak.
Aangezien deze variant destijds prima binnen de CO2 doelstellingen van de werkgever paste heb ik bewust gekozen voor een PHEV, deels elektrisch maar vooral geschikt voor de caravan. Eerlijk is eerlijk; het is een sport om zoveel mogelijk te ‘stekkeren’ overdag tussen de afspraken door. Met als resultaat een verbruik aan benzine van 4,2 liter/100km tot nu toe.
Na de eerste maand en een kleine 3.000km rond rijden vallen een paar zaken op;
De auto gaat slim om met de beschikbare stroom en is bijzonder stil. Het weggedrag is intuïtief en voorspelbaar.
Bijzonderheden tot nu toe? De lane assist is hinderlijk aanwezig en gelukkig middels een paar simpele handelingen uit te zetten. Het entertainment systeem besluit soms uit te schakelen en opnieuw op te starten. De achterklep vind het soms nodig om open te gaan als je de auto nadert en de sloten automatisch ontgrendelen.(de virtual pedal en ik zijn nog geen geslaagde relatie, ik kan schoppen wat ik wil maar de klep blijft gesloten)
Komend weekend op pad met de caravan, benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
De eerste vakantie zit er op
- 14.500 km
De afgelopen weken hebben we mogen genieten van de noordelijke kant van de Alpen (Zuid Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en via de Vogezen en Ardennen weer terug naar huis)
Aangezien de auto 2100kg weegt (Max. Kentekenbewijs) hebben we de caravan van 1500kg terug laten zetten naar 1400kg vanwege het ontbreken van een BE rijbewijs. Een simpele administratieve handeling via rdw.nl en na de zomer gaan we op voor ons BE.
Tijdens de vakantie hebben we ontdekt dat de auto een perfecte ‘caravan trekker’ is, maar gebruik niet de ‘D’ modus; het motor management wil dan namelijk zo zuinig mogelijk werken met als gevolg dat de accu volledig leeg wordt getrokken waardoor je vervolgens enkel nog op benzine verder komt.
Gebruik je de ‘S’ mode dan schakelt de auto beter op met al het gewicht, blijft er altijd stroom over in de accu en heb je ruim voldoende power over bij het inhalen of het beklimmen van een heuvel op snelheid.
Met een verbruik van 10l per 100km blijft het benzine verbruik wat ons betreft ook binnen de acceptabele marge.
Wij hebben slechts 2x kunnen opladen tijdens de reis, campings zijn absoluut nog niet ingericht op ‘stekkeren’.
Verder blijven een paar zaken hinderlijk aanwezig, zoals het zeer regelmatig uitvallen van het entertainment systeem en de vreemde fratsen van de hulpsystemen zoals Lane Assist en de ‘’nood ingreep’ mocht je iets te dicht bij een stoep komen.
Zonder caravan lukt het overigens prima om met 2,3l per 100km rond te touren voor werk (elektrisch tot 70km/h en hybride daarboven)
Inmiddels 1 jaar plezier van
- 44.000 km
Na het eerste volle jaar hebben we inmiddels een prima beeld van de auto gedurende alle seizoenen. Het blijkt een bijzonder aangename reiswagen te zijn en hij is multi-inzetbaar; Zakelijk, maar zeer zeker ook voor de persoonlijke toepassingen. Met het gezin op pad, boodschappen, bezoek aan de bouwmarkt en gemeente werf, vakantie: Op alle fronten hebben we veel plezier kunnen beleven aan de auto. Zuinig, krachtig, stil en rap als je wilt. De 'range' op een volle accu beweegt tussen 45 en 65 kilometer, afhankelijk van het seizoen. Een prima caravan trekker. Grote problemen hebben we niet gehad, af en toe regulier onderhoud en een bandenwissel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Volledig Leder/Gekoelde Stoelen/Trekhaak
- 2022
- 64.589 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Bus. Ed. Pl. | ALCANTARA | MATRIX LED | STOELVERW
- 2024
- 19.251 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Business Edition | Trekhaak | Adaptieve cruise cotntrol | Apple Carplay / Android Auto | Elektrische achterklep | Travel assist | Navigatie |
- 2024
- 58.438 km