Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021) #2

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf91.500 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

`Nieuwe` Lease auto

  • 92.500 km

Er zijn weinig reviews van de Octavia IV PHEV te vinden, misschien rijden er ook weinig rond in Nederland, wat ik me echter niet kan voorstellen.

Op 30 November kon ik de voor mij nieuwe Lease auto ophalen. Hij is niet nieuw, want de auto is van juli 2021, maar voor mij dus wel de `nieuwe` auto.

Bij ons bedrijf werkt het zo dat nieuwe medewerkers de auto van de voorlaatst binnen gekomen collega overnemen zodat deze een nieuwe mag bestellen.

De levering van de nieuwe Skoda van mijn collega duurde iets langer vandaar dat ik 2 maanden in mijn eigen auto, zie Review Opel insignia, heb gereden.

Ik wist heel weinig van de Skoda behalve dat het een PHEV is en de kleur wit. De auto stond bij een Dealer in Tirol, een ritje van ruim 3 uur vanaf mijn woonplaats. Mijn zoon was net geslaagd voor zijn rijbewijs dus gezellig samen naar Tirol gereden. Voor hem gelijk een leuke rit met mooie bergpassen (Felbertauern en Pass Thurm) en lekker rij-ervaring opdoen.

De auto had een beurt gehad en er waren nieuwe winterbanden gemonteerd, goeie Conti´s en dat merk je tijdens het rijden in de sneeuw. Bij dit bedrijf worden de banden gewisseld op de bestaande velgen dus geen complete extra set, maar 4 losse banden in de kofferbak.
Voordeel is wel dat ook in de winter 18inch wielen gemonteerd zijn en dat komt de looks absoluut ten goede. Meestal is het in Oostenrijk zo dat de winterset 16 of 17 inch velgen heeft en vaak ook in een truttige uitvoering.

Ik moet zeggen dat de uitrusting van de auto echt heel uitgebreid is en ik bijna niks mis. Het betreft hier de Style uitvoering met het zogenaamde Style Komfort Simply Clever Pakket. In Nederland komt dit denk ik overeen met de Business Plus uitvoering.

Wat zit er allemaal op:
- Led Matrix Lampen, heb ik nog nooit gehad, maar fascinerend hoe dit werkt en de lichtopbrengst is echt ongekend.
- Cornering Light
- Led mistlampen
- Het bekende Travel Assist pakket, gelukkig nog geen problemen mee gehad.
- Dynamic Chassis Control
- 18 inch Wielen
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming (had ik al een keer, maar is echt een luxe).
- Uiteraard ACC
- Via de App de auto voorverwarmen en koelen
- Bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar met geheugen voor 3 bestuurders
- In/uitparkeerhulp
- Skoda logo bij openen portier
- Ambient interieur verlichting
- Virtual Cockpit
- Kessy
- Inductie opladen telefoon
- Apple Carplay (heel blij mee)
- Interieur verlichting in hemel met tiptoets bediening en dimbaar
- 4x USB-c aansluitingen
- Heel praktisch 230 Volt aansluiting achter
- Nog heel veel meer


Wat zijn de eerste ervaringen na iets meer dan 1K km.
De auto heeft echt genoeg vermogen, hij reageert goed op het gas en accelereert echt goed. Hij is stil en bijna geen windgeruis, dat was bij de Octavia III die ik in 2019 had wel anders. Wegligging is best goed mede doordat de PHEV zwaarder is dan de normale Octavia. Je kunt hard door een bocht alleen bij kleine oneffenheden deint de voorkant redelijk. Uiteraard helpt de Sportstand in het DCC hieraan mee.

De ruimte in de auto is voor een auto van deze klasse echt goed. Ondanks dat de kofferbak door de accu flink kleiner is heb je door de vorm wel een hele praktische ruimte. De ruimte op de achterbank is zoals bekend echt ongekend voor deze klasse.

Waar moet ik aan wennen:
- de stoelen zien er sportief uit, maar zijn dit helemaal niet. Waar ik bij de Insignia echt in de auto zit is dit bij de Octavia veel meer op ´de bok´ zitten. Dat wist ik van het 2019 model, maar ik had de stille hoop dat Skoda hier wel stappen had gezet. Ik weet echter ook van het 2019 model dat het een kwestie van wennen is want ze zijn wel comfortabel.
Het dashboard is echt rechttoe rechtaan en de materialen zijn deels mooi (lees het stoffen gedeelte), maar ook veel hard plastic, met name bij de portieren.
De zwarte piano lak is mooi, maar zeer krasgevoelig ook hier niks veranderd sinds het 2019 model.

Het scherm is overzichtelijk, maar reageert niet altijd even snel. Menu structuur is even wennen, maar wel redelijk intuitief. De Startknop is erg gevoelig, ik moet hem echt in het midden indrukken anders gebeurd er niks. Het 2-Spaaks stuurwiel is een kwestie van smaak, ik mis de 3e spaak toch wel het ziet er een beetje vreemd uit. Het ligt echter lekker in de hand en is dik genoeg.

De Accu heeft nu (Temperaturen onder het vriespunt) ongeveer 30 km bereik. Niet spannend, maar mijn Outlander had dit in 2015 in de zomer als bereik.
Ik laad nu nog via een stopcontact, maar krijg nog een Wallbox thuis.

Met de Kerst een trip naar Nederland, met 4 personen en 2 honden dus ben benieuwd hoe dat gaat. Zal heel veel tanken worden want de tank heeft een inhoud van 40 liter.

Tot zover mijn eerste indruk, ik wens iedereen fijne Feestdagen.

Trip naar Nederland

  • 96.700 km

Zoals vermeld in de eerste ervaring zijn we met de Kerst naar Nederland geweest. Met 4 volwassenen, 2 honden en een dakbox zat de Octavia goed vol.

Hierbij een korte update van deze trip.

De Octavia rijdt erg goed ook met deze belading, ik had vooraf wat zorgen over het vermogen. Het is tenslotte `maar`een 1.4 tsi, wat daarbij meespeelt is dat ik al heel lang niet meer met een auto voorzien van een benzinemotor op vakantie ben geweest alleen met dieselmotoren.

De motor heeft voldoende vermogen om de auto op snelheid te houden en ook accelereren gaat meer dan goed. De auto zakt niet door aan de achterkant, dit zal mede door het DCC komen en het feit dat de schokbrekers/dempers iets harder zijn afgesteld vanwege de aanwezige accu.
We zijn tijdens de storm vertrokken en dan merk je wel dat de Octavia lichter is dan de Insignia, hij is gevoelig voor zijwind en ook de besturing helpt daar niet bij.
Ondanks de dakdragers en dakbox is het binnen in de Octavia wel zeer stil, je hoort de motor nagenoeg niet de isolatie is echt van een hoog niveau.
De ACC is vooral tijdens wegwerkzaamheden ideaal de auto volgt de voorganger en past de snelheid op tijd aan.

Wat is minder goed:
- als de Octavia accelereert op de ACC, bv van 80km/h naar de ingestelde 140km/h duurt het lang voordat de bak schakelt met als gevolg dik boven de 4.500 toeren en een loeiende motor, dit kan volgens mij ook anders.
- de App werkt niet altijd direct, met name het voorverwarmen is een gok of deze is ingeschakeld.

Het verbruik was 1/11 en dat is redelijk te noemen gezien de belading.
De Octavia heeft me overall positief verrast tijdens deze trip.

Nieuwe ervaringen

  • 102.000 km

Weer een paar maanden en kilometers verder en wat is er in die tijd gebeurd.

Ik had al een paar keer de melding gekregen dat de schakelknop een foutmelding had. Ik kon ermee doorrijden, maar uiteindelijk toch maar een afspraak gemaakt bij de dealer, het was een veel voorkomende klacht en was een paar uur werk om te vervangen. Geen idee wat het heeft gekost, maar ik vermoed niet goedkoop.

Na de reparatie kreeg ik de melding `electric sound not functional`, geen idee wat het was, maar opnieuw naar de dealer.
Het bleek de geluidsmodule te zijn zodat de auto buiten hoorbaar is, deze is ook gerepareerd en weer op pad.

Daarna merkte ik dat ik steeds vaker een foutmelding kreeg tijdens het laden thuis. Ik dacht dat het lag aan een te grote stroomafname omdat ik er geen aparte groep voor heb. Maar weer naar de garage en daar gaf de auto de melding dat het Stopcontact in de auto kapot was, dus ook deze is vervangen, echter zonder resultaat. Nu moet ik met de laadkabel nogmaals terug want waarschijnlijk is die kapot, maar tot op heden nog geen tijd gehad.

Verder gebeurd het steeds vaker dat het scherm bij wireless gebruik van Apple carplay compleet vervormt waarbij het lijkt alsof het scherm veel te warm wordt. Dit is na een tijdje dan weer normaal om vervolgens weer te vervormen. Ook reageert het scherm soms erg langzaam.
Als ik naar de garage ga voor de laadkabel ook dit probleem maar even voorleggen.

Al met al best veel reparaties en ik ben blij dat ik die niet zelf hoef te betalen. Als je deze auto prive hebt gekocht wordt je daar niet vrolijk van hij is tenslote net 2,5 jaar oud.

Het blijft verder een probleemloze auto om te rijden, voloende vermogen en ook de stoelen zijn prettig. De bediening ben ik inmiddels aan gewend en de ruimte is ongeevenaard in deze klasse.

Wordt vervolgd.

Trip naar Belgie

  • 125.500 km

Inmiddels een aantal maanden en vooral km´s verder dus tijd voor een update.

Overall kan ik zeggen dat de auto nog steeds goed bevalt, hij rijdt goed, is betrouwbaar, is ruim en heeft een prima uitrusting.

De laatste maanden waren dus redelijk saai op een paar kleine zaken na.

Zo´n 2 maanden geleden kreeg ik bij het starten de melding dat de accu vervangen moest worden, maar de auto startte gewoon en de volgende dag was de melding weer weg.
Echter weer een dag later deed hij helemaal niks meer, dashboard ging niet aan en bij het starten gebeurde er helemaal niks.
De Garage gebeld en die zijn thuis langs gekomen met een nieuwe accu en die was na 30 minuten ingebouwd, zit namelijk niet onder de motorkap, maar ergens onder de afdekking in de kofferbak.
Let wel het betreft hier de normale accu zoals de meeste auto´s die hebben.

Bij een een Auto met alleen een verbrandingsmotor merk je dat de auto steeds slechter gaat starten, maar hier was het na 1 melding direkt voorbij.

Nadat de accu vervangen was moest de auto mee naar de garage om alles weer te resetten ook dat heeft met het Hybride systeem te maken.
Prima service van de lokale Skoda dealer dat ze langskwamen en de auto ook mee hebben genomen.

Verder blijf ik met regelmaat de melding krijgen dat het Hill hold systeem niet werkt en dan houdt de auto ook stevig in, tegelijkertijd ook de melding dat de electronische handrem niet werkt. Na een paar minuten is de melding meestal weer weg en duurt het een paar dagen voordat het weer gebeurd. De Garage heeft er al een paar keer naar gekeken, maar niks kunnen vinden. Volgende week staat weer een beurt gepland dus maar weer aangeven.

Het zijn kleine dingen, maar als het met regelmaat gebeurd is het wel irritant.

Zoals de titel aangeeft een trip naar Belgie, en wel Houffalize gemaakt. Mijn jongste zoon heeft daar een Mountainbike Marathon gereden, 95km over een modderig en technisch uitdagend parcours.

Het was druk op de weg, zowel heen als terug, maar prima door kunnen rijden. Het is vanaf waar wij wonen ruim 900km en dan is het fijn als je met zijn 2-en kunt rijden.
Ik heb nog nooit de topsnelheid getest en op de weg terug was het tussen München en Salzburg even rustig en een mooi moment om te testen.
En wat een versnelling heeft deze auto, tot aan 210km/h trekt hij ongelofelijk goed door en tot aan 230km/h ook nog met redelijk veel power.
Het werd te druk om harder te gaan, maar er zat nog meer in. Volgens GPS reden we 225km/h. Ongelofelijk dat dit uit een 1.5 benzine blok komt, weliswaar met ondersteuning van de electro motor, maar toch. Vooral de constante trekkracht tot ver boven de 200km/h heeft me verbaasd.
De Audi A5 had 190pk en een veel hoger koppel, maar daar duurde het veel langer en bij 210km/h was het over.

Je merkt wel tijdens dit soort snelheden dat je in een auto van een ander klasse rijdt. De wegligging is goed, maar voelt niet zo veilig aan als bij de Audi, vooral oneffenheden voelen niet lekker aan en bochten ook niet echt.
Het was leuk om te proberen, maar ga het niet veel vaker doen.

Wat ook opvalt is dat de stoelen op lange ritten niet de lekkere zit hebben van de basis Audi stoelen en zeker niet van de AGR Recaro stoelen in onze Insignia. Ik krijg dan toch wel wat last van mijn rug en dat had ik anders nooit.

Juli 2025 loopt het contract af dus eind van het jaar mag ik een nieuwe auto uitzoeken en ik ben erg benieuwd naar de Skoda Elroq. Wat ik er inmiddels van heb gezien een mooie auto, natuurlijk het is een electrische Karoq, maar ik zou heel graag electrisch gaan rijden en binnen ons bedrijf is dit inmiddels mogelijk. Ik zou het liefste de Enyaq leasen, maar die zit denk ik boven het budget. dus vandaar de interesse voor de Elroq. Het duurt nog even, maar wel een leuk vooruitzicht.

Wordt vervolgd

Mechatronik kapot

  • 133.500 km

Inmiddels 8.000km erbij en weer een aantal ervaringen rijker.
Het Hill-Hold probleem is nog steeds niet opgelost ook niet na diverse updates. Tevens een paar keer gehad dat het lampje voor Motorstoring ging branden, meestal nadat ik had getankt.

Het grootste probleem is echter dat ik sinds een week of 7 bij het starten de melding kreeg `fout in de aandrijving`. Meerdere keren naar de garage geweest en na een reset was de melding weer een aantal dagen weg.

Aangezien wij in Oostenrijk wonen rijd ik regelmatig via een bergpas naar mijn bestemming en zo ook 3 weken geleden en wel de pas naar de Weissensee, bij veel Nederlanders wel bekend. Op het steilste stuk (15%) schakelde de Auto in neutraal en dan sta je dus binnen een paar seconden stil. Gelukkig geen auto´s achter mij want dan had het zeker tot een botsing kunnen leiden.

Na opnieuw starten van de Auto werkte alles weer, maar een lekker gevoel gaf dit niet. Weer naar de Garage waar de conclusie was dat de Mechatronic of de Aandrijving kapot was. De exacte diagnose kon echter pas na uitbouwen van beide onderdelen worden vastgesteld. Vervolgens een datum gepland zodat er een Leenauto beschikbaar zou zijn.

Sinds ruim 2 weken rijd ik daarom in een VW Multivan T7 met 150 pk Diesel motor. De auto is via Europcar gehuurd en omdat de vestiging bij mij in de buurt geen Combi meer had staan kreeg ik de Multivan voor de prijs van een Combi.

Ik ben adviseur van Medische Apparatuur en wij hebben een aantal apparaten die alleen vertikaal getransporteerd mogen worden en daarom huur ik regelmatig een Caddy of Transporter. Dat rijdt echt als je zou verwachten van een bus, maar de Multivan is echt heel wat anders. Hij rijdt als een ´normale´ Auto en vooral heel fijn is de hoge zit, het rijdt heel relaxed doordat je goed zicht naar voren over andere weggebruikers heen hebt.
Ook de uitvoering is echt fantastisch met groot Panoramadak en 5 verstelbare stoelen achter de voorstoelen (2-3-2).
De 1e week nadat ik hem had opgehaald had ik een afspraak op ons hoofdkantoor in Duitsland en op de Autobahn zonder problemen 180km/h en het weggedrag is dan heel stabiel en veilig.

Helaas moet ik bijna zeggen is de Skoda eind vd week klaar en moet ik de Multivan met pijn in mijn hart weer terugbrengen. Ik denk er serieus over na om begin volgend jaar, als ik een nieuwe auto mag uitzoeken, de ID Buzz op het lijstje te zetten. Geen idee of deze binnen het lease budget past, maar het relaxte rijden, het overzicht en de ruimte van de Multivan zijn mij zo goed bevallen dat ik dit graag in de toekomst weer zou willen. Verder bespaar ik ons bedrijf daar op jaarbasis zo`n € 1.500,- aan kosten mee voor de huur van een Transporter.

De diagnose van de Octavia is inderdaad de Mechatronic een reparatie van € 4.000,- plus de huur van de Multivan € 1.400,-. Aangezien wij Basic Lease contracten hebben zijn deze kosten voor het bedrijf.
Er is ook geen Coulance van Skoda aangezien de Ex-collega die de auto voor mij heeft gereden de versnellingsbak olie niet bij 60K km heeft laten verversen, maar bij 80K km. Volgens de voorschriften is dit bij een Hybrid 60K km
Wordt vervolgd.

Nieuwe Auto bestellen

  • 143.000 km

De Mechatronik is al enige tijd geleden vervangen en de bak schakelt weer als nieuw. Geen schokken meer en vooral geen fout meldingen meer.

Begin januari ook weer met het gezin naar Nederland geweest en het is en blijft een fijne auto om lange afstanden af te leggen. De ruimte is voor deze klasse ongekend en de motor heeft totaal geen moeite met 4 Volwassenen, 2 Honden en Skibox. De wegligging is door de DCC en het feit dat het een PHEV (stugger geveerd) is goed te noemen, hij hangt niet over aan de achterkant.

Omdat de Octavia van mijn voorganger was heb ik hem niet zelf gekonfigureerd. De Auto is van juli 2021 en dat betekent dat in juli van dit jaar het contract afloopt. Ik heb inmiddels de mail ontvangen dat ik een nieuwe mag uitzoeken. Ik had gehoopt Elektrisch te kunnen gaan rijden, geen IDBuzz zoals in de voorgaande ervaring geschreven, maar een Enyag. Ik heb een proefrit gemaakt in de Elroq en dat is echt een mooie auto en fijn om in te rijden, maar de kofferbak is veel kleiner dan die van de Octavia, dus de Enyag. Ik heb het voorgesteld, maar men wil dat de 5 collega´s in Oostenrijk uniform in een Octavia rijden. Ik vind er van alles van met name omdat de Collega´s in Duitsland wel zelf uit VAG groep mogen uitzoeken.
Een wijze leidinggevende heeft mij ooit gezegd `chooce your battles`, dus ik laat het maar zo.

Het is een Octavia Combi Sportline 2.0 Tdi 150pk (foto 5) geworden, helaas levert Skoda geen PHEV meer van de Octavia.
- Kleur Energy Blau, kost niks extra en past goed bij de zwarte elementen.
- Sportline Pakket, met oa Led Matrix (echt fantastisch)
- Trekhaak uitklapbaar elektrisch
- Panorama schuif/kantel dak
- Stoelen met Memory functie, dit is een dure optie, maar met 3 mensen
binnen het gezin die in de Auto rijden erg prettig

Ik had graag de 18 inch velgen nog extra besteld, maar dan gaat de `BPM` omhoog en het verbruik en daardoor valt hij in een hogere bijtelling en dat is het me niet waard.
Na de Audi weer een Diesel en met 150pk een prima motor, ik had een paar maanden geleden een Superb met deze motor en ook bergop absoluut geen stakker.

Als de witte Octavia er bijna uitgaat zal ik een update plaatsen en als de nieuwe geleverd is ook hier weer een Review van plaatsen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.