Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition (2022)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition (2022)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van begin tot eind

  • 94.000 km

Mijn ervaring met deze auto is dat ik iets meer dan een jaar heb mogen genieten van de Skoda als voorloopauto.
In die tijd heb ik een goede 60.000km mogen rijden en voldoende ervaring opgedaan met het voertuig en alles er omheen.

Gezien mijn collega's in voertuigen rijden die voorzien zijn van een koffiemolen, heb ik een supercar gekregen.
204pk! Een waar kanon dus.
Nouja.. mits er voldoende peut in de accu zit...

Prestaties:
Heel kort; helemaal prima.
Nee, het is geen echt kanon. Je bent wel sneller dan gemiddeld verkeer. Zeker in sportstand. Motor+elektro power. Dan gaat die goed vooruit.
In de sportstand binnendoor weggetjes ook helemaal fijn. Het geeft rust in de aandrijving.
Want als de accu leeg is, dan moet je t ook doen met een koffiemolen. Een koffiemolen die naast de auto ook nog eens 300kg accu moet meeslepen. Dan is het hard werken en soms een beetje oncomfortabel hoeveel geluid en trillingen het met zich meebrengt.

Verbruik:
Helaas had ik geen laadpaal voor de deur of in de buurt. Dus ik zette de auto steeds in brandstofmodus.
Als ik wilde inhalen of vlot wilde versnellen, dan zette ik de sportstand aan.
Ook op die manier verbruik je stroom uit de hoogvoltaccu. Welke reden daar precies achter hangt weet ik niet, maar ik denk dat het klimaatsysteem via daar wordt aangedreven.
Mijn gemiddeld verbruik vond ik nog steeds erg netjes! Rond de 1:20 was goed mogelijk en ik rij stevig door.
Als ik getankt had, kon ik veelal 580km rijden volgens de boordcomputer.

Later had ik wel een laadpaal tot mijn beschikking. Wereld van verschil!
Korte ritjes lekker elektrisch. Lange ritten op hybride.
Tijdens optrekken voel je dat het elektrisch ondersteund wordt, met constante snelheden ga je op brandstof over.
Gemiddeld verbruik ging ineens richting de 1:30!
Toen gaf de boordcomputer na een tijdje ook boven de 800km aan wat op de tank haalbaar zou moeten zijn.

Infotainment:
Toen ik de auto kreeg had ik nog een oude telefoon die geen Androidauto ondersteunde.
Met als gevolg dat ik dus de originele navigatie moest gebruiken. Daar kan ik heel kort in zijn: DRAMA!
Het is een systeem dat zichzelf wil leren. Mijn gedragspatroon overnemen en daarop mij adviseren wat ik wil. Het systeem is echter niet zo handig. Het werkt, naar mijn mening, niet intuïtief. Ook na een jaar heb ik functies echt moeten zoeken.

Spraakfuncties werkt redelijk. Het werkt in ieder geval veel beter dan handmatig invoeren.
Want wat is dat systeem traag! Het aanraakscherm is meer een boxbal zo hard moet je het indrukken. Meerdere keren, want het is hardleers. Geen succes vind ik.

Toen ik mijn nieuwe telefoon had werkte Androidauto perfect. Heerlijk systeem.
Spraakinvoer werkt dan stukke beter. Nog niet vlekkeloos, maar wel goed. Dit kan ook aan de telefoon liggen, dat weet ik niet hoe die koppeling werkt.

Comfort/rijgedrag
Comfort 5 sterren! Voor lange ritten een goede reisgenoot.
De demping is wat week.
Volgens mij zit er hetzelfde onderstel onder als een normale Octavia, maar hier zit 300kg accu in.
Bij elke drempel of hobbel deint de hele auto nog een keer of 3 na. Het is heel week. Ik ben er geen fan van, maar je voelt ook niets bonken als je persongeluk een drempel over t hoofd ziet.

De op- en afritten of heerlijk glooiende Franse binnenwegen zijn niet zijn favoriete onderdeel.
Het is dat de auto beweegt, anders zou ik niet weten dat het stuur aan de wielen vast zit. Echt een VAG product.
Je moet ervan houden. Of het moet je niet interesseren.
Als vervoersmiddel is het echt helemaal prima, maar elke vorm van dynamisch rijgedrag is uitgesloten.

Conclusie:
Fantastische auto voor hij/zij die gewoon wil rijden. Niet te duren auto wil, maar wel veel ruimte.
Rijgedrag niet bepalend hoeft te zijn, maar lekker zoeven over de weg.
Eigenlijk is de auto perfect, want volgens mij is dat precies de doelgroep voor deze auto.

Fijne auto, maar blij dat ik afscheid heb mogen nemen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.