Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Greentech Ambition Business (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Greentech Ambition Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 159.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Groen gas, is dat wat?
- 160.000 km
Mijn vorige Octavia van 2007 (1.6 aut. lpg) was nog niet aan vervanging toe maar ik wilde wat nieuwers en vooral wat duurzamers. Hoewel lpg een schone brandstof is, is het nog steeds een fossiele brandstof. Mijn nieuwe Octavia loopt op CNG en dat is, afhankelijk van waar je tankt, een CO2 neutrale brandstof (kom maar op met de commentaren). Ik zie erg weinig reviews van CNG-auto's, ik zal mijn ervaringen daarom vooral op het rijden van CNG richten. CNG als brandstof is blijkbaar onbekend bij de meeste mensen, en onbekend maakt onbemind. Mijn auto heeft zeker een half jaar te koop gestaan.
Wat opvalt is dat het CNG-systeem volledig is geïntegreerd in de auto. er zijn twee brandstofmeters: voor de 15 kg CNG-tank en voor de 50l benzinetank. De koelwatertemperatuur is eventueel af te lezen via de boordcomputer. Ook geeft de boordcomputer het CNG-verbruik (in kg's per 100 km) aan. Als de CNG-tank bijna leeg is, biedt de navigatie aan om de dichtstbijzijnde CNG-tankstations te zoeken, ik houd van zulke details. De tanknippel bevindt zich achter het tankklepje. Het tanken is simpel: het kan zelfs handsfree. Ik heb al 16 en zelfs 17 kg CNG weten te tanken in de volgens fabrieksopgave 15 kg grote tank. Deze tank zorgt er wel voor dat er geen ruimte meer is voor een reservewiel.
prestaties:
de CNG-variant van de 1.4 tsi biedt 110 pk en 200 Nm tussen de 1500 en 2500 rpm. Hoewel maar 8 pk meer dan mijn vorige Octavia voelt deze veel feller aan. Het hogere koppel bij lagere toerentallen doet zich gelden. Bovendien is dit een handgeschakelde zesbak tegenover een automaat. Voor deze aandrijflijn wordt chiptuning aangeboden tot 145 pk/250 Nm, maar voorlopig vind ik de prestaties ruim voldoende. In een volgende update meer hierover.
Verbruik/actieradius:
In tests van bijvoorbeeld een Audi A3 G-tron met dezelfde motor en tankinhoud las ik over een actieradius van 250 km. Als lpg-rijder was ik gewend na 400 km weer een tankstation te zoeken, dan is 250 km wel erg weinig. Het lijkt echter mee te vallen. De boordcomputer geeft een verbruik van de vorige eigenaar aan van 4,1 kg/100 km, dit verbruik haal ik ook in de eerste paar honderd kilometer. Het lijkt er op dat ik net wel/niet de 400 km kan halen op een tankvulling. Dit bij een relaxte rijstijl met maximaal 105 km/h op de snelweg. Over de spreiding van CNG-tankstations kan ik nog weinig zeggen, in mijn woonplaats is er één die 24/7 werkt. Groen gas kost daar momenteel 1,245/kg, dus een kilometerprijs van rond de € 0,05.
CNG in het buitenland
- 182.000 km
De afgelopen zomer ben ik met de Skoda op vakantie geweest naar Spanje. Vooraf heb ik enkele CNG-tankstations opgeslagen in België en Frankrijk. Het tankstation bij Charleroi bleek eenvoudig te vinden. De vier stations die ik in Frankrijk had opgezocht werkten niet, vereisten een speciale pas of waren domweg niet te vinden. Ik heb dus in Frankrijk geen moeite meer gedaan en heb daar op benzine gereden. In Spanje is CNG dan wel weer goed te verkrijgen. CNG in het buitenland is bovendien van een hogere calorische waarde, je rijdt er zo 20% verder op.
De prijs van CNG is in Nederland het afgelopen jaar gestegen van € 1,25/kg naar € 1,75/kg. Flink duurder dus maar dat geldt natuurlijk ook voor andere brandstoffen. De auto doet het verder feilloos, tussen de olieverversingsbeurten in (om de 15.000 km) hoef ik geen olie bij te vullen.
De verkoop van CNG-auto's lijkt af te nemen. Vooral fleetowners zoals overheden en postbestellers rijden op CNG. Ik hoop dat het CNG tankstationnetwerk voorlopig in stand blijft.
Mijlpaaltje
- 200.000 km
Vandaag de 200.000 km gepasseerd. De Octavia is tot op heden nog probleemloos geweest, geen enkele storing. Ik voer zelf het normale onderhoud uit (olie, filters, bougies e.d.) Wel gaat de derde versnelling er wat hakerig in. De versnellingsbak zweet een beetje, maar bij controle van het oliepeil van de versnellingsbak bleek dat er maar een klein scheutje bij kon. De motorolie hoeft niet bijgevuld te worden in de 15.000 km tussen twee beurten. Vanwege het gebruik van aardgas wordt een oliebeurt om de 15.000 km voorgeschreven in plaats van 30.000 km met longlife-olie.
Gasprijs
de prijs van CNG is, sinds ik de auto heb, gestegen van € 1,24 naar € 2,23 per kilo. Op Schiphol heb ik zelfs een prijs gezien van € 4,- per kilo. Hoewel je op een kilo CNG verder komt dan op een liter benzine kan het niet meer uit. op CNG gebruik ik gemiddeld 4,6 kg/ 100 km. Ik heb nu één tank benzine leeggereden met een verbruik van 5,9 l/100 km (5,8 volgens de boordcomputer).
Ik mag wel de motorrijtuigenopslag voor LPG g3 betalen, ondanks dat er geen financieel voordeel is momenteel. Als de gasprijs daalt, of de benzineprijs stijgt (wat waarschijnlijker is) ga ik weer op CNG rijden.
Verschil tussen het rijden op CNG of benzine voel ik niet. Ondanks dat de motor is geknepen tot 110 pk kom ik geen trekkracht te kort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG Greentech Pano/Camera/Leer/LED
- 2016
- 226.666 km

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition AUTOMAAT
- 2016
- 197.322 km

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline 2e Eigenaar,Navi,Clima,Cruise,Leder,6 Bak,Stoelverwarming,Lm velgen,110pk,Pdc,Nieuwe Apk bij Aflevering
- 2014
- 224.503 km