Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style (2021) #2

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de aankoop, een hele bevalling

  • 6.000 km

in 2022 mocht ik op zoek naar een nieuwe leaseauto. vanuit de werkgever kreeg ik veel vrijheid. brandstof mocht ik zelf kiezen. Het moest een representatieve auto zijn en een automaat. Na een jaar in een Renault Megane en prive een Grand Scenic viel een bezoek aan de Renault dealer snel af. Ik wilde een ruimte comfortabele auto met een vriendelijke bijtelling. 3 kinderen moesten op de achterbank passen.

Qua uitrusting wilde ik adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming en achteruitrijdcamera. als het kon (wens ook van de kinderen een panaoramadak). aangezien ik lang ben wist ik dat dat dit lang niet in alle auto's zou passen.

Op de dag dat ik bericht kreeg dat ik een auto mocht uitkiezen ben ik onderweg eerst gestopt bij de peugeot dealer. De nieuwe 308 was net uit en die vind ik erg mooi. Helaas, als ik achter het stuur zat past er niemand meer achter mij. nog in een 3008 gezeten, mooie auto, maar ik wil geen hoge auto.

Een paar deuren verder de skoda dealer bezocht. eerder een aantal jaren in een octavia gereden en het huidige model vind ik erg mooi. Op het moment dat ik binnenliep waren er (in de hele autowereld) lange levertijden en tekorten. Dit resulteerde in een opmerkelijk gesprek met de verkoper. hij gaf aan dat ik eerst mijn baas maar eens moest overtuigen bij de leasemaatschappij van Pon te gaan voordat hij met mij om de tafel wilde. Van mijn werkgever mocht ik ook een jong gebruikte auto kiezen, maar de verkoper wilde die mij niet laten zien omdat het toch niks zou worden.... de toon en arrogantie waren niet erg prettig.

Dan maar naar mijn voorkeursmerk Mazda. De CX-5 is een erg mooie auto en heerlijk rijdende auto. En ook nog leverbaar. Uit laten rekenen wat deze zou kosten. Maar na een nachtje slapen vanwege de bijtelling toch maar weggestreept.

De toyota corolla bekeken maar is niet mijn ding.

Daarna nog gereden in een focus. een vriend van mij rijd een vignale en dat vond ik wel een mooie auto. Bij de dealer een proefrit gemaakt in een 1.0. Dat viel niet tegen. Maar het dashboard, op de een of andere manier vind ik het erg lelijk qua kleur. En de vignale leverden ze niet meer.

Nog maar een keer naar skoda, maar dan een andere dealer. gereden in een 1.5 en ik vond het een fijne mooie auto. Nette auto met een mooi interieur. Net op dat moment kwam er bij een andere dealer een 1.0 uit frankrijk binnen met veel opties en 6000 km op de teller. alle opties die ik wilde zaten erop en een mooie blauwe kleur. Door tijdgebrek kon ik niet naar de desbetreffende garage en heb ik bij de lokale dealer nog in een 1.0 gereden. Dit omdat hij door mensen werd afgeraden omdat hij te traag zou zijn. Ik vond dat echter niet en heb de auto ongezien aan laten kopen. Er heeft nog een flinke discussie gewoed tussen de dealer en de leasemaatschappij. de prijs lag behoorlijk hoog (zelfs hoger dan nieuwprijs), maar ze zijn er toch uitgekomen.

na 2 jaar, plussen en minnen en afscheid

  • 85.000 km

ik heb 2 jaar met gemengde gevoelens met deze auto gereden. Hij heeft me nooit laten staan, maar ik heb ook nooit een warme band met deze auto gekregen. Dit terwijl ik dit met de meeste auto's wel heb gehad.

Laat ik beginnen met de eerste ervaringen. Om te zien een hele mooie ruime auto. prachtig interieur en een luxe uitstraling. Zeker in de mooie donkerblauwe kleur.

Het comfort en de uitrusting zijn dik in orde. Dingen als stuurverwarming wennen snel kan ik melden. Het panoramadak maakt de auto echt af.

Wat zijn de pijnpunten dan? Het motorblok lijkt te licht voor de auto. En dan bedoel ik niet eens qua vermogen. Maar echt het gewicht. Bij een klein beetje nat wegdek trek je al vrij snel als een aso met doorslippende banden op als je niet oplet. Op hoge snelheid is hij ook iets minder scherp qua gevoel dan mijn vorige octavia (wel een diesel). Voor mijn gevoel is dit echt door het gewicht. De snelheid (het is geen strepentrekker) heeft de auto wel. Zeker met de automaat in sportstand. Op de autobahn een paar keer net boven de 200 gereden en had ik geen moeite met andere auto's mee te komen in het bereiken van die snelheid. Dat gaat zonder moeite al wordt de besturing dan wel erg licht zoals ik aangaf.

De grootste misser echter is de wel vaker beschreven. de elektronica. regelmatig uitvallen van het complete scherm waar je alles mee bediend is vervelend maar nog daar aan toe. Als de auto echter regelmatig aangeeft dat hij een noodstop moet maken (op een lege snelweg of midden in de spits met voldoende afstand) dan schrik je je kapot. gelukkig remt hij niet maar hij begint luid te piepen en er verschijnt een groot rood symbool voor je. In mijn ogen zelfs gevaarlijk. Als dan ook nog regelmatig spontaan de frontsensor het af laat weten ( en dus de cruiscontrol ook niet meer werkt) en de cruisecontrol regelmatig een eigen leven gaat leiden is het vertrouwen snel weg. En ik weet dat de problemen die ik heb gehad nog meevielen in vergelijking met vele anderen. Door het volgen van discussies op het skoda forum wist ik vaak meer dan de dealer. Ik heb meegemaakt dat ik mijn dealer moest uitleggen welke versie van de software er op gezet moest worden.

Een aantal keren hebben deze problemen mij bijna in de problemen gebracht. Ook het plotseling naar het midden van de weg sturen op een provinciale weg door de lane-assist heeft mij meerdere keren flink laten schrikken. deze zet ik tegenwoordig voor ik wegrijd al uit.

Het grootste deel van deze problemen zijn in de 2 jaar dat ik de auto heb gereden grotendeels opgelost. Heel af en toe is de noodstopmelding nog wel. En de lane-assist zet ik nog steeds elke keer uit.

Al met al, is het verder een comfortabele auto die me geen enkele keer heeft laten staan. Hij pruttelt een beetje maar dat vind ik niet erg. MEt de facelift is de 1.0 ook niet meer leverbaar dus ik denk dat skoda zelf ook weet dat die motor niet past bij de auto.

Voor mij is het einde lease. Ik heb prive een 14 jaar oude mazda 6 aangeschaft. en om eerlijk te zijn.... ik vind hem in de paar kilometers die ik heb gemaakt prettiger rijden. Natuurlijk een stuk minder qua uitrusting (al valt het me dat nog best mee.)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.