Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2024)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst29.600 km
Lezerswaardering: 52%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst een Skoda

  • 1.500 km

Na 10 jaaar VW Touran, verdeeld over 2 auto's, mocht er opnieuw een leaseauto uitgezocht gaan worden. De Touran wordt niet meer verkocht in Nederland, dus moest het wat anders worden.
Een SUV heeft niet echt mijn voorkeur, dus op zoek naar wat anders uit de VAG-groep.
Na proefritten in de Octavia Combi en Leon Sportstourer is de keuze gevallen op de Octavia.
Besteld in Mei 2022 en uiteindelijk geleverd in Februari 2024, dus nog bijna 2 jaar doorgereden in de Touran.

Het is een 1.0 TSI e-TEC MHEV DSG geworden, in de kleur Moon White Metallic met Functie pakket, Panoramisch glazen schuif-/kanteldak, Verwarmbare achterbank, Variabele bagageruimtevloer, Trekhaak Wegklapbaar en Mad Hulpveren afgeleverd op All Season banden.

Na 2 weken en 1.500 km:
Eerste ervaringen (in vergelijking met de vorige auto):
+ automaat is erg fijn (dit is mijn eerste automaat)
+ lichter dan de vorige auto en heeft met kleinere motor het zelfde aantal pk's, maar meer NM's, voor NL zeker voldoende
+ keyless entry
+ digitaal dashboard
- rechter buitenspiegel kantelt niet bij inschakelen achteruit (alleen mogelijk wanneer ook een elektrisch verstelbare stoel wordt besteld)
- geen achteruitrijcamera (was en is ook niet als optie te bestellen in NL, terwijl deze in andere landen wel wordt aangeboden!?)
- geen vlakke vloer bij de achterbank

Binnenkort ook met de caravan op pad, wat ik, na ook andere reviews gelezen te hebben, met vertrouwen tegemoet zie. Ik zal mijn ervaring na het rijden met de caravan ook delen in deze review.

Op pad met de caravan

  • 3.100 km

Na afgelopen vrijdagmiddag de caravan uit de stalling te hebben opgehaald, gisteren de eerste serieuze km's (190) gereden met de caravan achter de auto. Er stond een stevige wind en dat was, zeker wanneer de wind van de zijkant kwam, goed te merken. Ik denk dat de (veel) langere oversteek ten opzichte van de VW Touran hier zeker een nadelige invloed heeft. Wat wel weer fijn is, is het feit dat de Octavia makkelijker optrekt en ook veel beter de snelheid vast houdt bij het nemen van een helling/hellinkje. Hier is het hogere koppel van de Octavia in het voordeel ten opzichte van de Touran (200 nm tegenover 175 nm). Veel met de handmatige versnelling gereden om het toerental toch wat hoger te houden. Ook in de sport stand schakelde de auto toch te vroeg op, wat ook het verbruik niet ten goede komt. Schakelen met de flippers aan het stuur is dan toch ook wel heel fijn!

Update na de zomervakantie

  • 17.000 km

Nu ik bijna 7 maanden met de auto heb gereden en ook de zomervakantie achter de rug is, is het tijd voor een update.
Ondertussen nog 4 keer met de caravan op pad geweest. In de zomervakantie met 4 volwassenen in de auto, kofferbak vol en de caravan aan de trekhaak. Reis is prima verlopen, heerlijk op de ACC en zuiniger dan de Touran met de caravan er achter.
Voor 4 personen is de auto ruim genoeg, ook voor de lange afstanden.
Ondertussen nog wel wat veranderd aan de auto: chromen lijst om de grille laten wrappen, embleem op de motorkap vervangen en andere (lees fellere) verlichting in de kofferbak geplaatst.
Toen ik de eerste keer met de caravan op pad was geweest, bleek dat de trekhaak niet helemaal goed was ingeleerd; bij het achteruit rijden bleven de sensoren piepen. Hier voor ben ik terug geweest bij de dealer en dit is verholpen, daarna niet meer bij de dealer geweest/hoeven zijn. Ook olie- en koelvloeistofpijl zijn nog prima.
Over de eerder genoemde minpunten:
- rechter buitenspiegel kantelt niet bij inschakelen achteruit: om kort langs de stoeprand te parkeren mis ik dit soms nog wel.
- geen achteruitrijcamera: is even wennen, maar de sensoren doen hun werk. Bij het aankoppelen van de caravan was de camera toch wel erg handig, maar om alleen daarvoor achteraf nog een camera te laten plaatsen vind ik toch net wat té.
- geen vlakke vloer bij de achterbank; is alleen wat onhandig wanneer we (sporadisch) met 5 personen in de auto zitten.
Dat bepaalde functies nu in een menu zijn opgenomen, in plaats van fysieke knoppen, vind ik geen vooruitgang. B.v. de hoogteverstelling van de koplampen, voorheen was dit een wieltje in/op het dashboard, maar nu moet je daar meerdere handelingen voor verrichten. Voor mij mogen er meer fysieke knoppen terugkomen, zoals nu al bij verschillende modellen (Superb) gebeurd.
Tot zo ver deze update, geen spannende zaken, maar wellicht toch de moeite waard.

1 jaar oud

  • 29.600 km

Vandaag heb ik de auto alweer een jaar. In dit jaar bijna 30.000 km gereden.
Eigenlijk zijn er geen bijzonderheden te melden.

Bij 24.500 km kwam de melding dat er olie moest worden bijgevuld en op aanraden van de dealer heb ik 0,5 liter olie bijgevuld en toen was de melding weer verdwenen.
Rond 27.000 km kwam de melding dat het tijd was voor een olie-/vloeistoffenbeurt. Deze is door de dealer uitgevoerd waarbij er verder ook geen bijzonderheden waren.

Wat mij toch wel blijft verbazen is hoe zuinig de auto is. Bij woon-werkverkeer over voornamelijk provinciale wegen met aardig wat rotondes (wat het verbruik niet ten goede komt) is 1:18 eenvoudig te halen. Bij langere afstanden op de snelweg (overdag, dus max. 100 km/u (104km/u op de teller)) is 1:20 tot 1:22 de regel. Wanneer ik hiernaar kijk begrijp ik eigenlijk de grote populariteit van SUV's niet echt. Een collega die in een Karoq rijdt kan deze cijfers echt (bij lange na) niet halen.

Waarover ik nog wel met een beetje heimwee terug denk aan de Touran zijn de ruimte op de achterbank (3 volwaardige stoelen) met daarbij de vlakke vloer en de nog grotere kofferbak.

Ik zie de komende jaren met vertrouwen tegemoet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.