Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Lange levertijd en eerste kilometers
- 12.000 km
Intro
Na vele reviews gelezen te hebben op Autoweek, vond ik leuk om er zelf ook 1 te plaatsen. Dit is mijn 1e review, dus tips en tricks zijn welkom. Opbouw van deze review:
- Keuze en leverproces;
- Rijgedrag, motorisch en geluid;
- Bediening, multimedia en rijhulpsystemen;
- Stoelen, ruimte en afweking;
- Uiterlijk;
- Afsluiting.
Keuze- en leverproces
Het oude leasecontract liep af in mei 2022, dus mocht er medio november 2021 een nieuwe auto besteld worden. Als kind in een snoepwinkel ging ik zaken uitzoeken, klikken, samenstellen, rekenen… Het moest van de werkgever benzine of elektrisch worden. Eenmaal ingelogd kreeg ik de indruk dat het aantal verschillende benzinewagens fors verminderd was t.o.v. ‘vroeger’ en er meer elektrisch te kiezen was (inmiddels kan men bij ons enkel elektrisch kiezen).
De eisen, naast de systemen die je inmiddels wel tot standaard mag rekenen, waren;
- Station / ruime auto;
- Automaat;
- Adaptive cruise control.
Zonder dat ik de hele discussie elektrisch vs. Benzine wil aanwakkeren; ik wilde / durfde er persoonlijk nog niet aan. De beloofde actieradius in relatie tot de praktische actieradius in de winter en de file voor het laadstation welke we enkele jaren geleden onderweg naar Italië hadden gezien (is vast niet meer van deze tijd / reëel), weerhielden mij ervan. De mogelijkheden waren diverse modellen (zoals een Enyaq, EV6, ID4, IONIQ5), maar allen waren versies met het kleinere accupakket. Economisch maakte het niet veel uit.
De keuze ging naar een benzineauto. Qua benzinevarianten had ik uiteindelijk op de shortlist staan een Ford Mondeo, Peugeot 508SW en een Skoda Octavia.
De Mondeo was te selecteren in een mooie ST-line uitvoering met lekker wat vermogen (ik meen 180 pk). Wel vond ik deze aan de dure kant voor wat ik wilde spenderen én zat er geen adaptive cruise control op (dacht ik). Hetzelfde (minus het leuke vermogen) gold voor de 508SW. Dit was de ‘basis’uitvoering waar geen Adaptive cruise control op zat en het was niet mogelijk om deze aan te vinken.
De Skoda Octavia stond ertussen in de luxere uitvoering met automaat en komende van een VW Golf wist ik wat ik ongeveer kon verwachten. Ook was deze een stuk goedkoper dan de Ford en de Peugeot en voldeed de Skoda eigenlijk aan alle eisen.. Na wikken en wegen is het de Octavia geworden.
Door Corona / chiptekorten zou de levertijd ca. 9 maanden bedragen. Uiteindelijk is dit ruim 1,5 jaar(!) geworden. In de tussentijd heb ik veel met de dealer gebeld om levertijden op te vragen. Men kon mij helaas nooit echt een indicatie of status geven, totdat de auto ineens geleverd werd. Hij kwam precies 2 weken voordat we op vakantie naar Spanje zouden gaan binnen. Na levering viel me op dat er diverse opties (o.a. het gekoeld dashboardkastje en het elektronisch kinderslot op achterportieren) geschrapt zijn zonder dit te melden, de gecommuniceerde levertijd bij lange na niet gehaald werd en dat mede daardoor de auto ca 4-5K duurder is geworden. Hierover heb ik nog gebeld met de dealer, maar er was verder 0,0 coulance.
Rijgedrag, motorisch, geluid, verbruik en actieradius
Wat er in de diverse reviews al naar voren is gekomen: Het is een comfortabele reisauto! Qua vering is hij soepel. Soms iets te soepel, waardoor je hem licht voelt deinen bij hobbels welke kort achter elkaar volgen. Ook de scherpere bochten voelen minder ‘trefzeker’ aan dan mijn vorige auto VW Golf 7,5 (en al helemaal t.o.v. een Ford Focus). Enfin, deze zaken waren mij vooraf bekend en ervaar ik niet als storend. Overall merk je dat de focus op comfort ligt.
Qua geluid is hij erg stil. Bij kruissnelheid hoor je met name de banden en een klein beetje windgeruis. Bij wat sneller optrekken (en hoger in de toeren) hoor je het 3-cilindertje, maar eenmaal op kruissnelheid verdwijnt het motorgeluid weer naar de achtergrond. Het geluid van de diesel van de Golf 7,5 was meer aanwezig.
Verder is de motor i.c.m. de automaat prima voor alledaags verkeer. Hij komt goed met het verkeer mee en ook een vol gepakte auto door de Pyreneeën trekt de 1.0 hem met 130km/h de berg op (ik heb hem één keer betrapt op terugschakelen). Dat viel me 100% mee! Verder is de auto zuinig. 1 op 20 is goed haalbaar (ik rijd ca. 60km woon-werk, veelal 100km/h). Gezien de tankbeurten, waarbij ik regelmatig 45L + tank (ik rijd niet door tot de laatste druppel) is hij uitgerust met een 50L tank (in de specs staat 45L). Dus 900+ km per tankbeurt is makkelijk haalbaar. Zonder dat ik het had uitgekiend ben ik van Spanje naar huis gereden met 1x tanken.
Bediening, multimedia en rijhulpsystemen
De digitale cockpit ziet er mooi en overzichtelijk uit en is naar smaak in te stellen. Verder werkt het centrale systeem snel en zit het overzichtelijk in elkaar. De afmeting van het middelste scherm is naar mijn mening groot genoeg. Wel moet ik zeggen dat ik een geïntegreerd scherm in het dashboard mooier vind dan de huidige trend om een scherm ‘op het dashboard te planten’. Je hebt in het midden onder het scherm een aantal fysieke knoppen zitten waardoor je snel in menu’s als ‘klimaat’ en ‘rijhulpsystemen’ kunt komen. Er is al veel gezegd en geschreven over het schrappen van de fysieke knoppen voor klimaatbediening, ook ik vind dat minder fijn werken. Desalniettemin kom ik niet dagelijks in het menu van de klimaat-instellingen en ervaar ik het niet als storend.
Wat ik wel als storend ervaar is het regelmatig opnieuw opstarten van het systeem. Sowieso aan het begin van de rit doet hij dit vaak (1x per rit) en het lijkt gerelateerd te zijn aan het gebruik van Carplay. Ik heb m’n telefoon al een keer opnieuw gekoppeld en het systeem gereset. Dit mocht niet baten. Er schijnt hiervoor een update beschikbaar te zijn, maar deze komt vooralsnog niet ‘over the air’ binnen. Kleine updates wel, maar grote software-updates niet… Dus binnenkort moet ik even contact opnemen met Skoda.
Overigens werkt voor de iets kortere stukken de draadloze verbinding met carplay wel fijn. Zodra ik instap maakt hij verbinding en kan ik direct met de diverse apps zoals waze / maps / spotify / … aan de gang (tenzij het systeem opnieuw opstart ?) . Voor de langere ritten wil je hem het liefste wel aan een kabel voor het opladen. Het vakje in het midden (onder het scherm) is tevens een QI-lader. Werkt ok, maar bij hard remmen of een bocht verschuift je telefoon en krijg je een melding in het scherm dat je telefoon niet (meer) wordt opgeladen. Klein irritatiepuntje: Deze melding gaat niet vanzelf weg. Dus dan moet je op ‘OK’ klikken, een bochtje later wordt je telefoon wel weer opgeladen en na een keer hard remmen niet meer, waardoor je de melding opnieuw krijgt en het riedeltje begint opnieuw. Oftewel: Het werkt niet optimaal, wel leuk om te hebben. In de praktijk heb ik toch een kort kabeltje in m’n auto liggen.
Verder heeft Skoda een app, waarmee je de status van je auto kunt bekijken (locatie, actieradius, vergrendeld ja/nee, lichten aan/uit, etc.) en een aantal dingen (zoals ventilatie) kunt inschakelen. Op de hete dagen heb ik dit een paar keer gebruikt. Hij ventileert dan inderdaad 10 minuten voor, echter is dit zonder airco. Ik heb de indruk dat dit wel een paar graden scheelt, maar je stapt (nog) niet in een auto met aangename temperatuur, daar moet de airco toch nog even voor werken. Over de airco gesproken: deze krijgt de auto vlot en lekker koel. Of/hoe de auto voorverwarmd in de winter, daar moet ik nog achter komen. Ik verwacht van niet.
Dan de rijhulpsystemen: Al in vele andere reviews lees je terug over de verplichte lane-assist. Elke keer bij het instappen staat dit systeem weer aan. Ik heb het in het begin geprobeerd, maar kan er maar niet aan wennen. Gelukkig is dit met 2 knopjes op het stuur heel makkelijk en snel uit te schakelen, dus dat is onderdeel geworden van de dagdagelijkse routine ?. De adaptive cruise control i.c.m. met de DSG is erg fijn. Als je tussentijds moeten stoppen voor een verkeerslicht op een polderweg, kun je bij groen een tikje gas geven, cruise-control resumeren en hij gaat vanzelf weer naar de laatste instelling (in de polder veelal 80/100 km/h, of iets daarboven ?). Werkt goed!
Wel merk ik dat hij vrij snel inhoudt als hij een langzamere voorligger detecteert. Ook als je bezig bent om van rijstrook te wisselen om een inhaalactie te maken (mét gebruik van het knipperlicht), dan merk je dat hij sneller en bruter ingrijpt dan m’n vorige auto. Het komt allemaal iets minder geraffineerd over, maar misschien is het een kwestie van gewenning.
Stoelen, ruimte en afwerking
De ervaring met autostoelen is mijn inziens erg persoonlijk, maar dit is eerlijk gezegd de eerste auto waarin ik klachten heb gekregen. De stoelen zitten voor woon-werk verkeer voor mij prima. Echter op langere stukken (zoals de eerder genoemde rit naar Spanje) merk ik op dat ik veel ging verzitten en op een gegeven moment op diverse plekken last kreeg (knieën, benen, onderrug). De stoel biedt voldoende ondersteuning naar mijn mening, maar het zitvlak is een stuk korter dan in vorige auto’s. Bij de ergonomische stoel van de Golf kon je het zitvlak verlengen/uitschuiven en stapte ik na een vakantierit soepel uit. Bij deze heb ik dat minder.
Naar mijn weten is er ook geen mogelijkheid om een upgrade in (ergonomische) stoel te krijgen, anders dan elektrisch verstelbaar, maar nog steeds met hetzelfde zitvlak.
Dan één van DE verkooppunten van de Octavia: Ruimte. En dat heeft de Octavia! Achter mijn stoel (ik ben 1.84) kan ik nog prima zitten en de kofferbak is erg ruim en praktisch. Deze zomervakantie konden we voor het eerst nadenken over wat we nog meer mee wilde nemen, heerlijk! Ook de elektrische achterklep, wat ik voorheen onnodig luxe vond, ervaar ik als erg prettig. Het “Virtual pedal” systeem werkt ook goed, maar dat was wel even wennen; Ik dacht met m’n voet onder de achterbumper door te moeten ‘vegen’ (van links naar rechts als het ware), maar dit werkte zelden. Ervaring leert dat je ongeveer in het midden van de achterbumper even je voet onder de auto moet steken en weer terug moet halen (van voor naar achter dus). Fijn, met een paar volle tassen boodschappen!
Over de afwerking; ik heb de indruk dat de Golf 7,5 onovertroffen blijft in dit segment / in deze prijsklasse. Desalniettemin is dat in de Skoda Octavia prima voor elkaar! Als ik de verschillende reviews mag geloven, misschien nog wel beter voor elkaar dan in de Golf 8. Daar bleekt e.e.a. te zijn wegbezuinigd. In de Skoda zijn er geen harde plastics gebruikt op het dashboard (op de deuren wel), zijn de deurvakjes bekleed, zijn de sloten in de deuren netjes weggewerkt, zit er gewoon een gasveer onder de motorkap, dat soort zaken. Ook de typische simply-clever-skoda-dingetjes zijn aanwezig, zoals aan een paraplu in de linkervoorportier, een ijskrabber in de tankklep, een kaarthouder achter de voorruit en het dopje van de ruitenwisservloeistof wat openklapt als een tuitje/trechtertje. Handig!
Uiterlijk
Tsjah, het is geen spannende exoot om te zien. Het is gewoon een degelijke, praktische en zakelijke auto. Persoonlijk vond ik hem mooier dan de Golf 8. Verder zijn bij de business plus-uitvoering het chroom en de zilveren dakrails mooie toevoegingen. De dynamische knipperlichten achter blijf ik leuk vinden en ook de projectie “skoda” op de vloer onder de voorportieren ziet er leuk uit. De standaard 17” velgen zijn naar mijn mening prima, dus ik heb hier geen upgrade in gekozen.. Echter, recent zag een variant met de 18” velgen en dit zag er toch een stuk mooier uit. Als ik opnieuw had mogen kiezen, had ik hier toch wél voor gekozen.
Afsluiting
Teruglezend viel me op dat de review wellicht kritisch of ontevreden overkomt. Dat laatste is sowieso niet het geval! Het is écht een fijne auto met mijn inziens “veel auto voor je geld” t.o.v. andere merken. Ook de ruimte is heerlijk. De kritische punten zijn denk ik vooral omdat ik nog moet wennen en al dan niet bewust een vergelijk maak met de Golf 7.5, waarmee ik de afgelopen 5+jaar heb mogen rondrijden. En deze zat naar mijn mening gewoon héél goed in elkaar.
30000 comfortabele kilometers
- 30.000 km
Inmiddels zijn we de 30000km gepasseerd. De auto bevalt nog steeds erg goed. Ook het media-systeem werkt volledig naar behoren sinds een software-update, dus de spontane reboots van het systeem zijn verleden tijd.
Hij heeft z’n beurt gehad en hier waren geen bijzonderheden te melden (zoals verwacht mag worden).
Wat me de afgelopen periode is opgevallen (daar waar ik een vergelijking maak, dit is t.o.v. de vorige auto, VW Golf 7,5):
+ Hij is stil, motor hoor je zo goed als niet op kruissnelheid;
+ Automaat schakelt erg prettig;
+ Auto is zuinig (1 op 19 volgens de lease-app);
+ Veel ruimte;
+ Met de voet openen van kofferbak werkt goed;
+ LED-koplampen (gewoon de standaard, niet de matrix upgrade) zijn erg prettig.
+- (niet slecht, maar minder dan de vorige auto)
+- ACC grijpt redelijk hardhandig in en sneller dan wat ik gewend was. Houdt ook geen rekening met het feit dat je knipperlicht aanstaat en je van baan gaat wisselen.
+- Een aantal keer sensorstoringen gehad bij winterse omstandigheden. Die lossen zich na een tijdje rijden weer op, maar met de Golf heb ik dat in 5 jaar tijd 1 keer met extreem weer gehad. Afgelopen winter een keer of 4-5.
- Buitenspiegel klapt niet naar beneden bij het achteruit tijden (had ik gezien de uitvoering en aanwezige opties wel verwacht);
- Voorruitverwarming erg traag. Zo graag dat ik twijfel of deze werkt (volgens de dealer zit het er gewoon op en werkt het).
- QI-laden werkt niet goed in dat vakje. Bij de 1e bocht of rotonde verschuift je telefoon en krijg je een melding dat de telefoon niet geladen kan worden. Dit kan beter heb ik laatst in een huurauto in het buitenland mogen ervaren (opstaand randje waar je telefoon tegenaan lag; klemmen kan ook).
Comfortabel reizen, gevoelige sensoren
- 55.000 km
Sinds de vorige update is er voor wat betreft storingen of technische gebreken weinig te melden. Het is en blijft een fijne auto met veel ruimte zoals overal is gezegd en geschreven. Verder is het gemiddeld verbruik op dit moment 1:18 (alle tankbeurten, leaseapp). Ik rijd doorgaans ca. 60km woon-werk, redelijk anticiperend, iets boven de 100km/h. Maar ook iets boven de 130km/h op de tijden dat dit is toegestaan.
De volgende punten zijn me in de afgelopen periode opgevallen:
- Laatste paar weken weer veel OTA updates, waar 1 systeemupdate tussen zat. Eerlijk gezegd heb ik de releasenotes niet gelezen, maar voor en na de updates werkt het systeem fijn en stabiel. De spontane reboots zijn al lang en breed verleden tijd.
- de sensoren (of de software) zijn (/is) extreem gevoelig. Achteruit inparkeren resulteert regelmatig in een ingreep omdat er een takje van de heg in de weg zit of omdat er op de parallelweg een auto met 30km/h passeert terwijl dat geen enkel gevaar oplevert. Ook voor voetgangers op de parkeerplaats grijpt hij vaak in, terwijl ik nog alle tijd heb om 'voor de voetganger langs' achteruit in te parkeren. Overdreven gezegd: Als er iemand in de verte aan komt lopen en ik parkeer achteruit in, dan gaat hij in de ankers. Irritant, wat je schrikt elke keer weer (en die voetganger welke ik al lang gezien had, staat je aan te kijken van "wat doet hij nou?").
Ook stond ik laatst even stil op een afritje van de stoep om een auto voorlangs te laten passeren. Toen ik verder wilde rijden kreeg ik een ingreep (de sensor stond iets naar beneden door het afritje en detecteerde de grond!) Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt en je schrikt je wederom rot.
Als laatst voor wat betreft de sensoren: met vochtig / mistig weer heb ik structureel een korte storingsmelding van de sensor. Eenmaal enkele kilometers onderweg lost dit vanzelf op.
- alle verwarmingselementen (stoel, spiegel en met name voorruit) lijken minder krachtig. Ik weet niet of dit zo is, maar waar in m'n vorige auto standje 3 van de stoelverwarming ook wel 'standje zwartgeblakerd' werd genoemd, is standje 3 nu 'lekker warm', wat op zich prima is. De voorruitverwarming echter, die doet niet zoveel. Ik vraag me echt af of deze überhaupt werkt.
Los van deze kritische puntjes is het overall gewoon een fijne comfortabele wagen. Eentje welke je inpakt voor vakantie en jezelf afvraagt "Ben ik iets vergeten of, wat zullen we nog meer meenemen?". Op naar de volgende 20-30-40.000 km!
Tweede beurt gehad, geen nieuws
- 60.000 km
De auto heeft bij 60000km een grote beurt gehad. De batterij van de afstandsbediening was leeg, dus deze is vervangen. Verder geen bijzonderheden bij de grote beurt.
Ik heb de laatste maanden veel minder 'ruzie' met de sensoren. Dit (b)lijkt beter te zijn.
Comfortabel, ruim en betrouwbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition | Canton | Head-up | Elektrische stoelen + klep | Achteruitrijcamera | Adaptive cruise | Dodehoekdetectie |
- 2021
- 71.051 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Style | Head Up | Stuurverwarming | Zondag Open!
- 2021
- 66.000 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus Stoelverwarming/Carplay/Trekhaak
- 2023
- 46.464 km