Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf75 km
KM-stand laatst2.800 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Passat-vervanger: de afweging

  • 75 km

Toen de Passat 1.4tsi er vijf leasejaren op had zitten, begon de speurtocht naar een vervanger. Zakelijk nemen we me ons bedrijf het milieu serieus, daarmee vielen auto's met een vergelijkbare motor helaas buiten de boot. Een lichtere motor dus. Twijfel of dit me wel zou bevallen. Toch wennen, lijkt me? En vind ik wel voldoende ruimte voor twee opgeschoten zoons, met een auto in die motorklasse?

Een proefrit met de Skoda Octavia Combi 1.0 e-tec maakte aan alle twijfel en eind. Zelfs met het hele gezin, waaronder twee zoons van 18+, bleek de 1.0 voor mij vlot genoeg. Plus voldoende ruimte achterin, al is het iets minder dan in de Passat, dat wel. Maar genoeg is genoeg, zelfs met hun ruim 1.85m.

Komend uit de Passat konden we bij dit goedkopere type flink wat opties aankruisen. Dus maar gedaan. De automaat dsg7 is briljant, de virtual cockpit en het grote multimediascherm heerlijk. En ja, de elektrische voorruit..heerlijk als koning winter zich meldt, zoals de afgelopen dagen.

Natuurlijk heb ik nog niet veel gereden, maar de eerste indruk: ontzettend veel value for money, veel luxe en een comfortabele wagen. Binnenkort meer.

De praktijk na 500 km.

  • 504 km

Een aanvulling waarin ik ook kort zal ingaan op de reacties en verzoeken onder mijn eerste review. Over keuzeproces, opties, praktijkervaring en ontbreken van foto's. Iets meer tekst, wel in blokjes verdeeld :-)

Om met het eerste te beginnen: er staan zoveel fotos in mooie setting op internet (vergeet youtube niet met veel videos) dat ik daaraan even voorbij ga. Wel een tip: in de configurator is de zilvergrijze donkerder dan in t echt, ga zeker even kijken in het echt als je die overweegt.

Keuzeproces en alternatieven: we keken even naar elektrisch rijden, maar met 2 grote kids op de achterbank moet het wel ruimte bieden en bagageruimte voor vakanties e.d. de stap naar elektrisch was voor ons, door ruimte en actieradius, nog net iets te groot.

Benzinealternatieven: veel motoren vielen af door bedrijfseisen mbt milieu, helaas. Dus phev of kleinere motoren bleven over. Phev's geven een wel érg enthousiast laag verbruik op, en dat gebruikt ons bedrijf om meerkosten van brandstofverbruik met de gebruiker te verrekenen. Dus bij 1,5 l op 100 mag je op 1000 km max 15 liter benzine verbruikt hebben, rest bijbetalen. Met ritten die langer zijn red je dat nooit, dus exit van de keuzelijst. Anders had ik een Superb phev genomen (alleen phev-motor was mogelijk bij ons)

Modellen die ik overwoog: van de hogere versies: Opel Grandland (hoger leek me prettig, maar ruimte en uitstraling binnen vond ik niet zo). Skoda Karoq (opvallend genoeg in een praktijktest minder beenruimte voor de jongens dan de Octavia), Seat Ateca (eindigde in ranking achter de Karoq door uitstraling/smaak), Volkswagen Tiguan (kon wel, maar wel erg basis binnen mijn budget). Ook de Renaults in die categorie bleken minder ruimte te hebben. De lagere versies die meedongen: Renault Talisman (minder plek en smaakkwestie) en tal van andere, maar uiteindelijk bleken al deze in de mix van ruimte, uitstraling (ja, altijd smaak) en praktijkprestaties (vlot genoeg?) niet opgewassen tegen de Skoda Octavia.

Opties: tja, omdat ik voor mijn functie in verhouding klein ging rijden kon ik aardig wat aanvinken. Weet t echt niet allemaal meer precies, maar hieronder de dingen die ik me herinner en ervaringen. Mogelijk is deels ook standaard op mijn versie, excuses dan.
Headupdisplay: fijn, was als gadget aangevinkt, maar erg nuttig en glashelder te zien. Aanrader.
Verwarmbaar stuurwiel: leek me wel wat, in de praktijk gebruik je t ook wel. Zelfs mijn vrouw, die vond t overdeven, drukt t in. Wordt nu warmer, dan weinig nut natuurlijk.
Virtual cockpit: supermooi, moeite waard. Zorgt ook voor afwisseling. Verandert mee met gebruikerssleutel.
Adaptieve cruiscontrole: werkt prima, veiliger dan de standaard, wel even leren vertrouwen op het automatisch remmen. In de file top.
Verwarmbare voorruit: met vorst heerlijk, geen krabwerk, maar ja, in dit seizoen minder nodig.
10 inch columbusscherm: mooi glashelder. Wellicht is 8 inch ook oke, lijkt me.
Flippers aan t stuur: gebruik ik in de praktijk niet, automaat werkt top.

Praktijkervaring: de 1.0 met mild hybrid voldoet prima in Nederland. Ik heb nog niet gehad dat ik tekort kwam. Snap de reactie dat je het niet aandurft maar mijn tip is: ga m poberen als je twijfelt.
Wat me minder bevalt is dat de software soms incidenteel kort aangeeft dat er iets niet zou werken terwijl dit prima in orde lijkt. Schijnt met softwareupdate in de toekomst verholpen te worden, niet super storend. Eens in de zoveel keer rijden en meldinkje kort.

Wennen is het instellen van de auto op bestuurderssleutel: infotainment, stoel etc schuiven dan in jouw stand als je instapt. Zeer handig, maar even zoeken hoe je t instelt, en nu t er is, twijfel ik of ie dat altijd goed doet.enfin, detailprobleempje. Wordt wellicht ook softwareupdate in toekomst.

Bottom line: heerlijk, modern, mooie afwerking voor t geld en blij mee.

Tot zover, later meer. Tip voor skoda mensen is nog t skoda forum: op internet, zeer actief forum en goede reacties van gebruikers. Heb ik ook veel aan bij vragen.

Prima auto voor de gezinsvakantie: de plussen en m

  • 6.950 km

Voor de mensen die benieuwd zijn of de auto voor vakantie in het buitenland en heuvels/bergen geschikt is met 1.0 motor: prima! Ik ben net terug uit Italie, en moet zeggen dat de auto uitstekend beviel. Hieronder de plussen en minnen. Mijn vorige vakantie was met een pPassat 1.4 ACT Combi, dat speelde mee in mijn mening. SAMENGEVAT: prima keus, de 1.0 met dsg trekt t wel.

MINNEN: Eigenlijk zijn dat er bitter weinig: de chroom deurhendels geven een hinderlijke weerkaatsing van de zon bij een bepaalde zonstand, viel mij op. Daarnaast is het multimediasysteem 1x in navigatie vastgelopen, maar een herstart deed wonderen. Hoe raar ook...dat is het eigenlijk. Wat vogelen met bluetooth door meerdere telefoons, maar loste zich op.

PLUSSEN: de bergruimte was top. Zowel de Passat als deze reed ik met dakkoffer, maar miste eigenlijk geen ruimte tov de op papier grotere kofferruimte van de passat. Komt mogelijk ook door de mooie vierkante vorm. Ook de zelfde dakkoffer paste prima, best een forse jongen. De 1.0 had geen moeite met de extra luchtweerstand en de DSG maakt het rijden in bergen en volbeladen makkelijk. Wel merk je als je er écht op let dat ie iets vaker een lager verzet kiest, maar he: je schakelt zelf niet dus geen issue. Verbruik zeer netjes, met dakkoffer 2900 km en 6,1l/100 km.

Heb je op korte invoegstroken van Italië extra boost nodig, dan kun je altijd den doortrappen, maar weas zelden nodig.

Verder is voor de kids achterin alles aanwezig, de 2x usbc werden geprezen.

Lange ritten zijn top om te doen ook, geen vermoeidheid. De passat had een verlengde zitting, erg prettig, deze niet, maar toch zonder problemen met mijn 1.93 lekker lang gestuurd.

Tot zover. Ciao!

Prima, behalve...

  • 2.800 km

Nog steeds enorm tevreden met eigenlijk alles. Zeker nu de android auto met Google Maps het hele scherm pakt, werkt dat super. Gebruik bijna de ingebouwde nav niet meer.
Een veelgehoorde klacht dient zich ook in mijn auto aan: hinderlijk pingen dat de ecc en travel assist storing heeft. Er is geen pijl op te trekken wanneer, maar skoda weet dat dit met en stuurwielpprobleem te maken heeft. Stuur is al eens vervangen, geen verbetering. Die nieuwe sturen zijn zo gevraagd door massale klachten, dat het lang duurt voor die er zijn. Intussen pingt de auto erop los, terwijl er niets mis is. Enkele collega's kozen door die ervaring na een proefrit voor een andere auto als opvolger van hun huidige. Bijzonder sdat ze dit niet weten te tackelen. Hopelijk snel een update of ander stuur nu.

Voor de rest: aanrader, 100% aanrader.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.