Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 75.100 km |
De aanschaf
- 75.000 km
Tsja...dus weer een Octavia. Met volle overtuiging. De stationwagen is ons prima bevallen. Sommige mensen vragen mij, ‘Waarom neem je geen SUV?’ Dat begrijp ik niet zo. Een SUV is toch vooral een hatchback op plateauzolen. Natuurkundig niet handig, want hoog en dus meer verbruik! Daarbij is het in- en uitstappen voor mij nog geen uitdaging. Ondanks mijn 60+.
Afijn. Had het dan echt niet iets anders kunnen worden? Nou, wel als de weke vering zo was gebleven als ie was bij het vorige model. Tijdens de testrit bleek dit echter enorm te zijn verbeterd. Nog steeds heerlijk comfortabel, maar ook stevig genoeg. Een ander criterium was een aanwezige trekhaak. Op deze auto was hij aanwezig. Zelfs 'af-fabriek', dus uitklapbaar. Keurig. Alleen moest de constante stroomdraad nog wel worden aangelegd. Dit deed de verkoper gratis. Da's mazzel!
Waren er nog andere afwegingen voor aanschaf? Hmm, best wel. Elektrisch, PHEV, MHEV, 1.0 of 1.4? Mijn ervaring met de 1.0 was positief. Tenminste, als de koets in beweging was. Ruim voldoende kracht en souplesse met de caravan. Ook in de bergen. Mits in hogere toeren. Ik vind die 1.0 tsi echt een wondertje. Maar is het niet beter om voor de PHEV te kiezen? Deze heeft een zwaardere motor. Daar kwam ik echter niet helemaal goed mee weg, bleek na enig denkwerk. Met mijn regelmatige reizen van Noord-Holland naar Friesland met behoorlijk wat kilometers op benzine? Dan is de PHEV best zwaar en dan ook minder zuinig. En daar de aanzienlijke wegenbelasting nog overheen! Hm..nee, dan is de MHEV misschien een aantrekkelijkere optie? De generator levert de 1.0 dan 50 Nm bovenop de 200 Nm. Tijdens de testrit merkte ik dit duidelijk. Anders dan mijn handgeschakelde voorganger, kwam deze Octavia rustig en eenvoudig vanuit stilstand op gang. Geregeld door de 7-traps DSG automaat. Het werkt als een fiets met trapondersteuning ;-) De motor hoeft minder hard te trappen! Een prima configuratie dus. Tenminste. Hoe zit het met het rijden met caravan en de DSG? De automaat kiest zijn eigen toeren om op te schakelen, maar met de caravan wil je graag vanaf hogere toeren werken. Zeker met de 1.0 tsi, want die heeft dat nodig. Daar bieden de flippers aan het stuur uitkomst. Zo kun je alsnog handmatig bepalen hoe op te schakelen en welk toerental je aan wilt houden.
Dus...het werd de business edition 1.0 e-tec. Gezocht en gevonden. 'All the car you'll ever need', werd er in een review gezegd. En ik kan me daarbij aansluiten. Ook op uitrustingsniveau is alles dik in orde. Hoewel ik even twijfelde over het feit dat er geen adaptieve cruise-control op zit. Maar een conventionele versie. Al relativerend vroeg ik me af ik ooit wat had gemist aan de conventionele versie. Eigenlijk niet. Het heeft voor mij altijd prima gewerkt. Daarnaast lees ik dat hulpsystemen met hun bliepjes, piepjes en zoemers ook irritant en een bron van storingen kunnen zijn. Dus, kogel door de kerk en de wagen aangeschaft. Oh ja! Wel met MAD hulpveren. Daarover later meer.
Na de aanschaf zal ik u, behalve over comfort, prestaties, betrouwbaarheid en kosten, ook berichten over mijn ervaringen als caravantrekker met deze 1.0 e-TEC.
De eerste kilometers
- 75.100 km
Altijd weer een moment het inruilen van een auto. Afscheid van die ouwe kanjer waarmee je zoveel veilige kilometers hebt afgelegd. En de nieuwe wagen ... nieuwsgierig en zin in de eerste kilometers. Daarbij heb ik ook de verwachting dat de 'Mild hybrid' zuinig zal zijn. De vorige Octavia was al zuinig. Een rit van Alkmaar naar Leeuwarden was niet zelden 1 op 20. Afhankelijk van de wind natuurlijk. Dus ik ben benieuwd hoe dat met deze auto zal zijn.
De eerste ritten naar mijn werk verliepen in druk verkeer. Het 'zeilen', het start-stop systeem en de hulp van de elektromotor moeten het mogelijk maken flink zuinig te rijden. Toch valt me dat nog wat tegen, vergeleken met eerdere ervaringen. 1 op 16? Hmm. Een rit van Alkmaar naar Schagen verliep zuiniger. 1 op 19.2 in de eco-stand. Oké, maar ook nog niet het grote verschil met eerdere ervaringen. Het zal me benieuwen hoe het bij de eerste lange rit zal zijn. En...ik zal de verbruiksmonitor bij gaan houden.
Een ander verschil met mijn vorige Octavia is wel het algehele kwaliteitsgevoel tijdens een autorit. De hele entourage is van een hoger plan. De DSG werkt super. De auto is superstil en ligt heerlijk op de weg. Het infotainmentsysteem was even wennen. Het werkt echter heel vlot en de opbouw van de menu's is al snel eigen gemaakt. Het is allemaal helder en overzichtelijk. Daarbij heb je de beschikking over de fysieke snelkeuzetoetsen.
Als Octavia bezitter wordt je vaak gezien als de praktische autorijder. Veel auto voor een redelijk bedrag. Prijs- prestatieverhouding top. Uiterlijk vertoon, status of poeha zal 'm worst wezen. Toch moet ik zeggen dat deze versie IV er goed uit ziet. Vooral in de lichtere kleuren is de belijning van de koets mooi naar mijn smaak. Op naar meer kilometers…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.